شناسهٔ خبر: 67282559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیت الله نوری همدانی:

سرعت رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری افزایش یابد

آیت الله نوری همدانی گفت: دیوان عدالت اداری باید زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کاهش دهد تا در کنار حل مشکلات مردم، رضایت عموم نیز جلب شود.

صاحب‌خبر -

سرعت رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیت الله نوری همدانی در دیدار با رئیس دیوان عدالت اداری کشور موضوع قضاوت را مسئله‌ای مهم و با اهمیت دانست و گفت: به دلیل اهمیت قضاوت در نامه ۵۳ نهج البلاغه امام علی (ع) به مالک اشتر درباره ویژگی قضات اشاره کرده و پر حوصله بودن و توجه به فراهم کردن زمینه‌های فعالیت کاری را مهم‌ترین ویزگی‌ها دانسته شده است.

این مرجع تقلید زمان ۴ ماهه برای رسیدگی به پرونده‌ها را زیاد عنوان کرد و گفت: مردم دوست دارند پرونده‌ها در دستگاه قضا و دیوان عدالت اداری زود تعیین تکلیف شوند و باید با سازوکار‌های مناسب اداری پرونده‌ها سریع‌تر بررسی و مورد قضاوت قرار گیرند.

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری باید سعی کند با کم کردن بوروکراسی‌های اداری مدت رسیدگی را کاهش دهند و تکلیف پرونده‌ها در زمان کم تری مشخص شود.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه دیوان عدالت می‌تواند با ایجاد سازوکار‌ها و سامانه‌هایی از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها جلوگیری نماید، گفت: باید با افزایش تعداد قضات و اصلاح رویه‌های رسیدگی روند رسیدگی به پرونده‌ها در زمان کمتری انجام گیرد تا رضایت مردم حاصل شود و مشکلات هم کاهش پیدا کند.

وی وظیفه دیوان عدالت اداری را سنگین و زیاد دانست و افزود: بر اساس تعالیم اسلامی ویژگی اصلی قضات و دستگاه دیوانی آن باید خصوصیت صبر و حوصله، اقدام به روشنی و شفاف، دوری از تکلف و رسیدگی با سرعت بیشتر پرونده‌ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حکمت علی مظفری هم در این دیدار گفت: با هدف دسترسی آسان‌تر مردم به دیوان عدالت اداری و کاهش مشکلات مردم سفر‌های استانی صورت می‌گیرد؛ در این سفر‌ها علاوه بر توجیه قوانین و رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه‌های اجرایی سعی می‌شود روند رسیدگی سریع‌تر و مشکلات و مسائل مردم کاهش یابد.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به اینکه آرای دیوان عدالت اداری در سطح ملی تاثیر گذار است، گفت: در حال‌حاضر میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری در شعب ۳ ماه و در شعب تجدید نظر ۴ ماه است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه پیشگیری از فعالیت‌های جدی دیوان است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: با طراحی سامانه‌ای مصوبات و قوانین اجرایی در ادارات رصد می‌شود و بر این اساس ادارات باید هر مصوبه و بند و قانونی را اجرایی می‌کنند در سامانه اجرایی بارگذاری نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری تاکید کرد: در حوزه پیشگیری با دستگاه‌های اجرایی جلسه داریم و با این جلسات نحوه اجرای مصوبات دستگاه‌ها پیگیری می‌شود و دستگاه‌ها اداری متقاعد به اجرای قانون می‌شوند.

نظر شما