شناسهٔ خبر: 67281999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با حضور مقامات ایران و روسیه؛

خط ریلی رشت - کاسپین به بهره برداری رسید

با حضور مقامات ایران و روسیه؛ خط ریلی رشت - کاسپین با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه مورد بهره برداری قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از رشت، امروز پنج شنبه در مراسمی با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و هیأت همراه و همچنین ایگور لویتین دستیار ویژه پوتین خط ریلی رشت _ کاسپین به بهره برداری رسید.

راه‌آهن رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال احداث شده و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند.

این پروژه ریلی که به عنوان آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب در حالی مورد بهره برداری قرار گرفت که آیت الله شهید «سید ابراهیم رئیسی» غایب بزرگ این مراسم ملی به شمار می‌رود.

بهره برداری از پروژه ریلی رشت-کاسپین که مردمان گیلان سال‌ها چشم انتظار تحقق آن بودند، می‌تواند معیشت و اقتصاد استان و حتی کشور را به «اقتصاد ریلی» در تراز بین المللی گره بزند.

پروژه ریلی رشت به کاسپین به دلیل موقعیت استراتژیک ملی و بین المللی که دارد می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحول آفرین باشد. آن گونه که داده‌های آماری می‌گوید؛ عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ در یک برهه ۱۳ ساله فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است، این پروژه زمانی در یک بازه ۱۳ ساله فقط با ۳ درصد پیشرفت رها شد و دولت «تدبیر و امید» هم امیدها را برای اجرا و اتمام این پروژه مهم زنده نکرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، روند اجرای پروژه ریلی رشت – کاسپین همزمان با سایر پروژه‌های روی زمین مانده و به ارث رسیده از دولت‌های گذشته «شتاب» گرفت و اکنون با حضور مقامات عالی رتبه ایران و روسیه به بهره برداری رسید.

بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است.

با شنیدن صدای سوت قطار رشت – کاسپین در گیلان؛ شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود و این مهم می‌تواند اقتصاد بیمار گیلان را از طریق روابط تجاری، ترانزیت کالا و صادرات محصولات شیلاتی و کشاورزی علاج کند، این پروژه نه تنها برای گیلان مفید است بلکه ایران را از تنگنای اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای روانی ناشی از چالش‌های اقتصادی و معیشتی نجات می‌دهد و حتی این پروژه زخم عظیم اقتصادی همسایگان خزری و اوراسیایی و دوستان دور و نزدیک اروپایی را هم ترمیم می بخشد.

انتهای پیام/

نظر شما