شناسهٔ خبر: 67281617 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

نخستین نشست کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد برگزار شد

صاحب‌خبر -
نخستین نشست کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد با هدف بررسی شاخصه‌های ارزیابی و انتخاب آثار، انتشار فراخوان و زمانبندی اولین دوره اعطای جایزه برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نخستین نشست کمیته علمی جایزه روستا آزاد به میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستا‌آزاد، سیدمحمدصادق امامیان، هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف و عضو شورای سیاستگذاری جایزه، محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و عضو کمیته علمی جایزه، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و عضو شورای سیاستگذاری جایزه، سعید جبل‌عاملی، رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و عضو کمیته علمی جایزه، مجید دهبیدی‌پور، مشاور رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف و عضو کمیته علمی جایزه و علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار شد.

تمام ویژگی‌های مرحوم روستا آزاد در کانون توجه باشد

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در این نشست گفت: انسان‌ها دارای ویژگی‌های متعددی هستند به نحوی که برخی به قله‌های رفیع دست می‌یابند. هنگامی که به ویژگی‌های دکتر روستا آزاد توجه می‌کنیم، نباید به دنبال یک ویژگی خاص باشیم چرا که ایشان دارای ویژگی‌های متعدد و متمایز بسیاری بود.

لزوم تکثیر الگوهای مدیریتی دکتر روستا آزاد

مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در نخستین نشست کمیته علمی جایزه دکتر روستا آزاد اظهار کرد: این جایزه در حوزه فناوری و حکمرانی به نام دکتر روستا آزاد مزین شده است و به این بهانه ترویج سبک مدیریتی دکتر روستاآزاد از اهمیت فراوانی برخوردار است و این شیوه باید تکثیر یابد. حکمرانی کشور به الگوهای مدیریتی دکتر روستاآزاد نیاز دارد چراکه الگوهای مدیریتی دکتر روستا آزاد در زمینه حکمرانی جزو موارد شاخص به حساب می‌آید.

تحول‌خواهی، ویژگی بارز دکتر روستا آزاد

سعید جبل‌عاملی، رئیس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: تحول‌آفرینی جزو ویژگی‌های شاخص دکتر روستا‌ آزاد به حساب می‌آید. منظور از تحول‌خواهی دکتر روستا آزاد این است که تمام اقدامات این چهره ارزشمند به یک نقطه عطف تبدیل می‌شد.

همچنین مجید دهبیدی‌پور، مشاور رئیس دانشگاه صنعتی‌شریف در این نشست گفت: «توجه به توسعه نهادی» از ویژگی‌های خاص دکتر روستاآزاد به حساب می‌آید و این موضوع در تمام اقدامات و دستاوردهای ایشان مشهود است.

وی ادامه داد: مرحوم روستاآزاد تاکید داشت که پایداری و استمرار در انجام فعالیتها به صورت پیوسته و پشت سر هم اتفاق بیافتد و همواره این موضوع را در کانون توجه قرار می‌داد.

حق‌جو نیز در این جلسه اظهار کرد: هنگامی که از حکمرانی خوب سخن به میان می‌آید، باید از ادبیات پیشرفته این حوزه در دنیا استفاده کنیم. هنگامی که از حکمرانی سخن به میان می‌آید باید بدانیم که چه مواردی سبب اثربخشی بیشتر می‌شود و این مولفه‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد. تحول‌خواهی سبب برتری یک فرد یا یک موضوع می‌شود؛ بنابراین یک اثر برگزیده باید تحول خواه باشد و در مسیر رو به جلو حرکت کند.

وی با بیان اینکه تحول‌خواهی جزو ویژگی‌های دکتر روستا آزاد بود، افزود: ایشان، جسارت و شجاعت تحول‌خواهی را داشت و این ویژگی، او را نسبت به دیگران متمایز کرده بود.

همچنین محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نخستین نشست کمیته علمی جایزه روستاآزاد بر ضرورت ایجاد وجه تمایز این جایزه تاکید کرد و تفاوت در حوزه های اعطای جایزه و شاخص های ارزیابی را خواستار شد.

توجه ویژه به فناوری حکمرانی در جایزه روستا آزاد

سیدمحمدصادق امامیان در این نشست با بیان اینکه جایزه روستا‌ آزاد چهار محور را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده، اظهار کرد: چهار محور «فناوری»، «دیپلماسی نخبگانی»، «سیاست‌پژوهی» و «فناوری نرم» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نخستین دوره جایزه روستا‌آزاد همزمان با دومین سالگرد درگذشت این استاد فقید برگزار می‌شود، افزود: آیین اختامیه و اعطای جایزه به برگزیدگان، ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جایزه، قدردانی از جایگاه و مقام این استاد ارزشمند است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما