شناسهٔ خبر: 67280607 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل اعلام کرد

کاهش ۲۵ روزه زمان و ۳۰ درصدی هزینه حمل با بهره برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین

مدیرعامل شرکت ساخت در حاشیه افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین گفت: این مسیر ریلی نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند، مدت زمان حمل را از ۴۵ روز به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه افتتاح راه آهن رشت-کاسپن اظهار کرد: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهره‌برداری شد.

وی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و با ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابه‌جایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.

خادمی گفت: شاخه دیگری از این راه آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: راه آهن رشت-کاسپین بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است و با بهره برداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان ۴۵ روز حمل بار را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

یادآور می شود؛ این خط آهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و ظرفیت مسافری ۳۰۰ هزار نفر را دارد و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سال‌های بعد تا هفت میلیون تن کالا را می تواند جابه جا کند.

مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و با هزینه کرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسید و امروز به نام و یاد رئیس جمهور شهید افتتاح شد.

این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول سه هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.

همچنین محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.

نظر شما