شناسهٔ خبر: 67322159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قالیباف در اتاق بازرگانی ایران:

سیستم‌های مفسده افزا را کنار بگذاریم/ سفره مردم را حفظ می‌کنم

قالیباف در اتاق بازرگانی ایران: قالیباف در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: سیستم‌های مفسده افزا را کنار بگذاریم، خودروسازی داخلی ما نه خودروسازی است و نه خودروسازی می‌شود. در این صنعت؛ مردم، خودروساز و دولت از وضعیت کنونی ناراضی‌اند و دولت را موظف به جبران زیان بارآمده در صنعت می‌کنند، دولت از کجا بیاورد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران و در پاسخ به دغدغه های اعضای هیات نمایندگان اتاق گفت: به باور ما بچه‌های جبهه، کار نشد ندارد. زمانی که می خواستیم اتوبان امام علی را پس از چهل سال توقف به اتمام برسانیم مشکلات زیادی مطرح شد اما پاسخ من این بود که اینجا نقش مدیر در جایگاه هماهنگ کننده معلوم می‌شود، مدیر باید عرضه داشته باشد چالش‌ها را حل کند و شجاعت در تصمیم داشته باشد. 

وی در ادامه در پاسخ به رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق درباره واردات ماشین های پنج سال کارکرده گفت: در حمل و نقل جاده‌ای هفتاد درصد خودراننده هستند و در قالب شرکتی فعالیت نمی‌کنند همچنین وقتی وضعیت ارزی این گونه است مجبور هستیم ماشین پنج سال کارکرده بیاوریم و دست کم از ماشین‌های دهه شصت میلادی بهتر است. 

قالیباف تصریح کرد: این اقتصاد اقتصاد نیست، سیستم‌های مفسده افزا را کنار بگذاریم، خودروسازی داخلی ما نه خودروسازی است و نه خودروسازی می‌شود. در این صنعت؛ مردم، خودروساز و دولت از وضعیت کنونی ناراضی‌اند و دولت را موظف به جبران زیان بارآمده در صنعت می‌کنند، دولت از کجا بیاورد؟ 

این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: می‌گوییم موقعیت ترانزیتی داریم اما ماشین برای رفت و آمد در این مسیر ترانزیت نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد را پیش بینی پذیر نکنیم کار ما تمام است اول باید بفهمیم چه اتفاقی دارد می‌افتد. امروز مدیریت باید معطوف به هدف، قابل کنترل و برگشت پذیر باشد که اقتصاد ما هیچ یک از این ویژگی ها را ندارد بنابراین اساس کار دولت چهاردهم رشد و بزرگ کردن اقتصاد است تا فشار اقتصادی را از مردم بکاهیم و تا زمانی این که تورم کنترل شود، من سفره مردم را حفظ می‌کنم. 

قالیباف گفت: اگر می خواهیم اقتصاد رشد کند باید به ابتدای زنجیره و تولید کمک کنیم و آن کس که رییس قوه مجریه می شود باید بداند که تصمیم گیر است اما تصمیم ساز نیست و در اقتصاد تصمیم ساز اتاق های اصناف، بازرگانی، تعاون و دانشگاه هستند و دولت تصمیم گیری می کند. 

وی افزود: باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و بدانیم سرمایه جایی می رود که احساس امنیت داشته باشد، مردم عقل معیشت دارند و وقتی رییس جمهور متوجه دارایی مردم نیست مردم خود سیاستگذار می‌شوند و برای غلبه به تورم دارایی خود را به طلا و ارز تبدیل می‌کند. 

وی در ادامه به موضوع تحریم‌ها پرداخت و اظهار کرد: بارها گفته ام با مذاکره موافقم و آن را روش مبارزه می‌دانم. آمریکا در طول تاریخ ایران دشمن ما بوده است و در مذاکره باید اقدام در برابر اقدام عمل کنیم. 

قالیباف تاکید کرد: مشکلات اقتصاد را حل می‌کنیم به شرطی که سیاست زدگی بر اقتصاد نباشد و این مرگ اقتصاد است. 

وی اضافه کرد: باید امید را در جامعه زنده و به دانش بنیان ها توجه کنیم، اینجا دنیای دیگری است. 

قالیباف بیان کرد: حتما نباید قیمت گذاری دستوری را انجام دهیم، تورم لجام گسیخته جامعه را بداخلاق می کند و به جای تولید قماربازی راحت می‌افتد و تولیدکننده در این بازار نمی ماند. 

وی درباره چندنرخی بودن ارز گفت: در مورد نرخ ارز دو موضوع وجود دارد، یکی تثبیت قیمت ارز و دیگری نرخ شناور مدیریت شده، قانون می‌گوید شناور مدیریت شده با این حال وقتی پنج نرخ ارز ارز داریم چه آنها را به رسمیت بشناسیم یا نشناسیم این به معنای شکل گیری رانت است. 

قالیباف در مورد ناترازی انرژی توضیح داد: رشد مصرف انرژی حدود پنج برابر تولید آن است و ما دو و نیم برابر استاندارد اروپا مصرف می‌کنیم، گاز را بد مصرف کرده و باید با فرهنگ سازی این مشکل را حل و در کاهش مصرف برای مصرف کنندگان مشوق تعیین کنیم. 

وی اظهار کرد: یقین دارم در همین برنامه هفتم می‌توانیم اقتصاد را به ثبات برسانیم و پیش‌بینی پذیر کنیم و جامعه را از اضطراب کنونی نجات دهیم. حتما دست و پای دولت را از حوزه اقتصاد جمع می‌کنم و به حوزه تولی گری می‌برم. 

انتهای پیام/

نظر شما