شناسهٔ خبر: 67280059 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

از «همستر کامبت» فاصله بگیرید / کلاهبرداران بدنبال خالی کردن کیف رمزارز کاربران

مقامات روسیه، ازبکستان و اوکراین به کاربران بازی تلگرامی «همستر کامبت» هشدار داده اند که از این بازی که وعده ثروت راحت را می‌دهد، دور بمانند.

صاحب‌خبر -

سازندگان بازی تلگرامی «همستر کامبت» می‌گویند این برنامه در مدت چند مدت، حداقل ۱۵۰ میلیون کاربر در سراسر جهان جذب کرده است اما مانند هر چیز دیگری که وعده ثروت راحت را می‌دهد، این اپلیکیشن هم توجه مقامات در کشورهای متعدد را به خود جلب کرده است.

«همستر کامبت» که در داخل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام است، یک بازی کلیکی است. بازیکنان مکررا روی صفحه کلیک می‌کنند تا ارز بازی را به دست بیاورند. با ادامه دادن کلیک روی همستر و افکت‌های درون بازی، جایزه‌های جدیدی را کسب می‌کنند.

طراحان بازی برای تشویق کاربران، قول داده اند که روزی این سکه‌های مجازی، به صرافی راه پیدا خواهند کرد و می‌توانند به پول واقعی تبدیل شوند.

در کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان و اوکراین که تلگرام، کاربران زیادی دارد، «همستر کامبت»، محبوبیت ویژه‌ای دارد. مقامات دولتی در هر سه کشور، نظرات مشابهی نسبت به این بازی دارند و از کاربران می‌خواهند از آن دوری گزینند. با این حال، هر کشوری، دلیل متفاوتی دارد.

در روسیه، مقامات به ریسک‌های مالی احتمالی به دلیل وعده پول راحت «همستر کامبت» و خطرات احتمالی آن برای کودکان اشاره کرده اند. بعضی از منتقدان روسی، این بازی را کلاهبرداری هرمی خوانده اند.

آنتون کاچف، یک قانونگذار روسی مسئول سیاست اطلاعات در این باره گفت: باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید با این روش ساده پول کلان به دست آورید. با «همستر کامبت»  مانند یک بازی معمولی برخورد کنید و در وقت خود صرفه جویی کنید.

ایرینا وُلی‌نِتس، کمیسر حقوق کودکان جمهوری تاتارستان روسیه  گفت: هدف سازندگان این بازی، سرگرمی نبوده است و آنها به درآمد از جمله تبلیغات اهمیت می‌دهند.

رسانه‌های روسیه، اوایل ماه ژوئن، گزارش دادند که والدین یک پسر ۱۴ ساله از شهر تیومن در سیبری، به روانپزشکان مراجعه کردند، زیرا پسرشان هر سه ساعت، یک زنگ هشدار برای کسب حداکثر امتیاز در بازی تنظیم می کرد.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، مقامات ازبکستان، کاربران این بازی را در صورت تلاش برای انتقال ارز درون بازی به صرافی‌های رمزارز و مبادله آن با پول معمولی، با ۱۵ روز بازداشت یا جریمه تهدید کرده اند. ازبکستان محدودیت‌های شدیدی برای خرید، فروش یا مبادله ارزهای دیجیتال دارد.

 اوکراین دلیل متفاوتی برای احتیاط درباره «همستر کامبت» دارد. مرکز دولتی ارتباطات استراتژیک اوکراین اوایل ماه مه هشدار داد که این بازی به دلیل ارتباط آشکار با روسیه، می‌تواند خطرناک باشد.

چه کسی «همستر کامبت» را اداره می‌کند؟

حساب «همستر کامبت» در تلگرام، حدود ۳۹ میلیون دنبال کننده دارد و صفحات آن در یوتیوب و «ایکس» (توییتر سابق)، به ترتیب ۲۵ میلیون و ۸.۵ میلیون دنبال کننده دارند. اما هیچ یک از حساب‌ها به یک استودیوی بازی سازی یا یک شرکت مادر اشاره نمی کند.

طبق تحقیقات یک رسانه اوکراینی (Ain)، «همستر کامبت» توسط گروه RU-CENTER Group به ثبت رسیده که یکی از بزرگترین ثبت کنندگان نام دامنه و فراهم کننده خدمات میزبانی در روسیه بوده و به گروه رسانه ای آر بی کی تعلق دارد.

مرکز دولتی ارتباطات استراتژیک اوکراین اعلام کرده که شرکت‌های روسی موظفند داده‌های داخلی کاربران را بر روی سرورها ذخیره کرده و در صورت درخواست در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند و این تهدیدی برای اوکراینی‌ها است. داده‌های شخصی آنها را می‌توان برای اهداف ناشناخته استفاده کرد.

طبق تحقیقات رسانه مستقل روسیه «بِل» (The Bell)، یکی از موسسان این بازی، یک کارآفرین آی تی روس به نامه ادوارد گورینوویچ است که موسس پلتفرم آنلاین «کار پرایس» برای فروش خودرو است.

«بِل» به نقل از منابع آگاه، گزارش کرده است که خود تلگرام هم در میان نفع برندگان بازی «همستر کامبت» است و احتمالا از آن برای گسترش نفوذ این پیام‌رسان و تولید ترافیک بیشتر کاربران استفاده می‌کند.

پاول دوروف، موسس تلگرام، پیش از این از بازی کلیکی مشابهی به نام «نات کوین» حمایت کرده بود. ارز بازی «نات کوین» در ماه مه، در بلاکچین تون استخراج شد و در صرافی‌های رمزارز بزرگ لیست شد. سرمایه بازار فعلی آن، ۱.۶۲ میلیارد دلار است.

دوروف گفت: یکباره کاربران «نات کوین» که تنها این بازی را برای سرگرمی اتجام می‌دادند توانستند ارز خود در بازی را به پول واقعی تبدیل کنند.

«همستر کامبت» هم به آماده شدن برای عرضه در صرافی اشاره کرده اما تاریخ دقیقی را مشخص نکرده است.

«همستر کامبت»؛ هدفی برای کلاهبرداری

طبق اعلام شرکت امنیت سایبری روسی F.A.C.C.T، «همستر کامبت» توجه کلاهبرداران را هم جلب کرده است.

محققان اوایل هفته جاری، کمپینی را شناسایی کردند که در آن هکرها از این بازی برای دسترسی یافتن به کیف رمزارز کاربران و خالی کردن آنها استفاده می‌کنند. نوعی بدافزاری طراحی شده تا دارایی‌های دیجیتالی را به کیف‌های هکرها منتقل کند.

هکرها همچنین تلاش می‌کنند کنترل حساب کاربران را به دست بگیرند و برای این منظور آنها را تشویق می‌کنند از ربات جعلی «همستر کامبت» استفاده کنند.

بر اساس گزارش وب سایت ریکورد، کلاهبرداران نمی‌توانند چنین همستر چاق و چله‌ای را از دست بدهند.

ایسنا

نظر شما