شناسهٔ خبر: 67103284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تشکیل ۱۸ پرونده کلاهبرداری درباره بازی همستر کامبت

معاون اجتماعی پلیس فتا از تشکیل ۱۸ پرونده شکایت کلاهبرداری بابت تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام درباره بازی همستر کامبت خبر داد و به هموطنان توصیه کرد وارد این چالش نشوند.

صاحب‌خبر -

 سرهنگ رامین پاشایی روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بازی همستر کامبت اظهار داشت: تاکنون هیچ کارشناس داخلی و خارجی خوشبینی صد در ۱۰۰ نسبت به این بازی ندارد البته آنها اعلام کرده‌اند که در بستر بلاکچین و رمزارز آن را بالا می‌آوریم و در صرافی ها لیست می‌کنیم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: تفاوت این بازی با نات‌کوین این است که در نات‌کوین فقط ۲۵ میلیون نفر در این بازی شرکت کردند اما اکنون تقریبا ۱۱۶ تا ۱۲۰ میلیون نفر در این بازی هستند که چالش محسوب می‌شود زیرا تعداد زیادی رمزارز وجود دارد و تعداد فروشنده‌ها زیاد است و هر قدر فروشنده زیاد باشد قطعا قیمت آن کاهش می‌یابد که هنوز هم در صرافی ها فهرست نشده است همچنین مشخص نیست این رمزارز متعلق به کدام کشور و کجاست و چگونه توسعه می‌یابد.

سرهنگ پاشایی درباره اینکه بازی همستر چه مخاطراتی برای هموطنان دارد، اظهار داشت: مطابق تجزیه و تحلیل های پرونده‌های قضایی، در این زمینه ۱۸ مورد پرونده شکایت از کلاهبرداری تبلیغاتی در اینستاگرام و تلگرام داشتیم براین اساس که افرادی تبلیغات کردند و مدعی شدند که می‌توانند کارت بازی یا کدهای مخفی را بفروشند تا روزانه افراد بتوانند به روزانه ۶ میلیون سکه اضافه دست پیدا کنند.

شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ پل ارتباطی مردم با پلیس فتا

معاون پلیس فتا ضمن توصیه به مردم برای وارد نشدن به این چالش، افزود: وی افزود: پیشنهاد من این است که مردم وارد این چالش نشوند. اگر به عنوان تفریح و سرگرمی به آن نگاه می‌کنند باید این را نیز در نظر داشته باشند که این بازی موجب می‌شود وقت زیادی از دست بدهند و البته باید به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه شود. شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ نیز پل ارتباطی مردم با پلیس فتا است.

سرهنگ پاشایی تصریح کرد: بازار رمزارز بازار بسیار خاص است و هنوز در کشور ما قوانین آن اجرا نشده است و مشخص نیست که قرار است در این حوزه چه اتفاقی رخ دهد.

معاون پلیس فتا با بیان اینکه اکنون رمزارزها طبقه جدیدی از دارایی‌ها محسوب می‌شود و در مسیر قانونی شدن قرار دارد اما هنوز وضعیت مشخص ندارد، گفت: در این حوزه پرونده‌های بسیاری وجود دارد و افراد زیادی مالباخته هستند و این حوزه بسیار پیچیده است.

وی خاطرنشان کرد: مجرمان سایبری در حال رصد فضای مجازی هستند و براساس این بازی ممکن است پلتفرم‌های مجرمانه طراحی کنند مثلاً ممکن است حساب کاربری درست کنند و خود را به عنوان حساب پشتیبانی این بازی معرفی می‌کنند و بعد در ارتباط با مردم برای افزایش تعداد سکه‌ها، پول تقاضا می‌کنند یا نوع دوم کلاهبرداری در این حوزه ممکن است مربوط به ولت‌ها باشد زیرا هنوز میزان امنیت آنها را نمی‌شناسیم همچنین احتمال سرقت اطلاعات گوشی‌ها نیز تهدید محسوب می‌شود.

سرهنگ پاشایی گفت: هنوز مشخص نیست که کدام صرافی می‌خواهد این پول را برای ما نقد کند. اگر صرفاً به عنوان شوخی یا سرگرمی نه به عنوان منبع درآمد باشد که مشکلی نیست اما صرفاً به دلیل اینکه نات‌کوین به تعهدات خودش عمل کرد، نمی‌توان در این زمینه هم اعتماد کرد.

معاون پلیس فتا خاطرنشان کرد: بازی همستر کامبت یک مینی اپلیکیشن است که روی گوش افراد نصب می‌شود. پس احتمال سرقت اطلاعات هست. اطلاعات تعداد زیادی از هم‌وطنان در یک سرور ذخیره می‌شود که خود یک تهدید است. علاوه بر این پیامدهای روانی ناشی از عدم تحقق رویاها را نیز نباید نادیده گرفت.

به گزارش ایرنا، این روزها بازی «همستر کامبت» (Hamster Kombat) نگاه بسیاری را در دنیای بازی‌های کریپتویی(رمز ارزی) به خود دوخته‌است؛ بسیاری با اشتیاق انگشتان خود را روی صفحه گوشی تلفن همراه می‌زنند تا از طریق استخراج ارز دیجیتال درآمد کسب کنند.

همستر کامبت از عضوگیری(رفرال) به‌عنوان گزینه‌ای برای کسب درآمد کاربران استفاده کرده است؛ در واقع افراد تلاش می کنند تا از این ارز جدید و مبهم جا نمانند و شانس خود را برای کسب درآمدِ کلیکی امتحان کنند اما هنوز مشخص نیست سرنوشت این بازی و دسترسی به درآمدهای آن چگونه خواهد بود.

ایرنا

نظر شما