شناسهٔ خبر: 67100379 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اما و اگرهای یک بازی برای کسب درآمد ارزی

سونامی هجوم کاربران به بازی همستر کامبت و سایر بازی‌های مشابه را می‌توان رفتاری شبیه یورش چهار سال پیش مردم به بازار بورس دانست که افراد تابع رفتار جمعی برای کسب درآمد تضمین نشده به بازاری وارد شدند که گاه دانشی درباره آن نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، با اینکه ابهام‌های زیادی این نوع ارزها دارند، ازجمله اینکه منشأ استخراج آن‌ها روشن نیست و غالباً اعتبارشان از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشأ سوءاستفاده‌های زیادی می‌شوند و معامله، سرمایه‌گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها همچنان محل سؤال است، ولی ایرانی‌ها همچنان در حال سبقت گرفتن از هم برای بازی در این مینی‌آپ و ضریب دادن به یک بیزینس خاکستری در دنیا هستند.

بر پایه آمار ضریب پیوستن ایرانی‌ها به بازار رمزارز بالاتر از میانگین جهانی است. با تبدیل شدن سکه‌های نات‌کوین به پول فقط در چند ماه اخیر، یک‌میلیون کاربر جدید به یک صرافی ایرانی رمزارز اضافه شده است. ولی بازهم معلوم نیست این سکه‌های مجازی که با ضربه زدن روی تصویر یک همستر یا وارد کردن کدهای مورس و ساختن کمبوهای روزانه تعدادشان بالا می‌رود، قرار است بالاخره در صرافی‌ها لیست شود یا نه. در این گزارش با دو تن از فعالان بازار ارز که نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

چه کسانی از کلیک کردن ما به پول بیشتری می‌رسند؟
محمدرضا فلفلانی، کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال در گفت‌وگو با قدس درباره ابهام‌های این بازی سخن گفته و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که باید بیشتر به آن‌ها توجه داشت.

وی می‌گوید: بازی همستر کامبت به‌تازگی میان تمام قشرهای جامعه و فعالان بازارهای مالی  رایج شده و حتی افرادی که هیچ آشنایی با بازار کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال ندارند را درگیر خود کرده که در نوع خود قابل توجه است. در نگاه نخست جذابیتی که این بازی برای علاقه‌مندانش ایجاد کرده ناشی از این است که احتمال دارد بتوانند از این بازی کسب درآمد داشته باشند. اما وقتی به تجارت مدل‌هایی که در صنعت بازی وجود دارد نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم عموماً در این صنعت خلق ارزش به نحوی انجام می‌شود که بتواند برای دسته‌های مختلف از ذی‌نفعانش پولساز باشد. ما باید بازی همستر را با این نگاه تحلیل کنیم که اگر با کلیک کردن می‌توانیم به پول برسیم، چه کسانی می‌توانند از این کلیک کردن ما به پول بیشتری برسند؟ آیا این کلیک کردن ما نفع مالی برای سازندگان بازی هم ایجاد می‌کند؟ 

این کارشناس حوزه ارز ادامه می‌دهد: در بازی همستر کامبت که یک بازی کاملاً رایگان است و در بستر پیام‌رسان تلگرام ارائه می‌شود فرد با کلیک کردن روی یک لوگو خاص می‌تواند تعدادی سکه بدست آورد و این تعداد سکه نامحدود است و هرچه بیشتر کلیک کند می‌تواند سکه بیشتری بدست بیاورد و از محل معرفی این بازی به دیگران از طریق لینک دعوتی که برایش ساخته می‌شود می‌تواند باز تعداد سکه‌های بیشتری را به صورت مضاعف بدست آورد. قاعدتاً با این توضیح جنبه سرگرمی این بازی منتفی است. نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم؛ در گذشته نزدیک یک بازی نسبتاً مشابه‌ای تحت عنوان نات کوین داشتیم که آن هم با کلیک کردن می‌توانست به افراد سکه بدهد. پس از اینکه مدتی گذشت این سکه‌ها واقعاً تبدیل به پول شد؟ و اینکه این خلق ارزش پایدار باشد خودش یک سؤال دیگری است که طی زمان مشخص می‌شود و اینکه آیا بازی‌های دیگری هم که مشابه آن بازی می‌آیند آیا قرار است همان میزان سودآوری داشته باشند یا خیر؟ این مطلبی است که از الان نمی‌شود درباره آن اظهارنظر کرد چون ابهام‌های زیادی درباره بازی‌ها در حوزه کریپتوکارنسی وجود دارد و این ابهام‌ها هنوز هم برقرار است و در یک فضای شفاف پیش نمی‌رود و در این راستا بایستی اخبار در خصوص این بازی ازجمله لیست شدن توکن‌های حاصل از این بازی در صرافی‌های معتبر را حتماً دنبال کرد.

وی تأکید می‌کند: این احتمال وجود دارد که بعداً این قابلیت ایجاد شود که توکن‌های بازی همستر را تبدیل به پول کنیم ولی این فقط یک احتمال است و ممکن است اتفاق نیفتد. وی به مردم توصیه می‌کند به اندازه یک بازی برای این بازی همستر وقت بگذارید و به دنبال تحقق آرزوهای خویش در دل یک بازی نباشید.

ضرورت توجه به نوسان‌های عرضه اولیه‌ها 
میلاد یزدان‌پور، کارشناس بازارهای مالی نیز در این باره می‌گوید: بازی همستر کامبت در حدود دو ماه فعالیت خود توانسته است بیش از ۱۱۵میلیون کاربر فعال پیدا کند در این بازی شما یک صرافی ارز دیجیتال مجازی را مدیریت می‌کنید و می‌توانید با ضربه زدن روی همستر وسط صفحه، توکن‌های همستر دریافت کنید و از آن برای ارتقای صرافی تحت مدیریت خود استفاده کنید که درنهایت موجب می‌شود درآمدتان از این بازی بیشتر شود. اما آیا در پایان می‌شود از این بازی درآمد داشت؟

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد این بازی هم مثل نات کوین به زودی در صرافی‌ها لیست شود، می‌گوید: حال رفتارشناسی بازار به ما می‌گوید همه عرضه اولیه‌ها در بازار ارزهای دیجیتال پس از لیست شدن در قیمت‌های بالا معامله می‌شوند و بعد از مدتی با فروکش کردن هیجان‌ها شروع به اصلاح قیمت می‌کنند. حال می‌شود در قیمت‌های پایین این ارزها را به دید میان‌مدت خرید کرد و منتظر رشد آنان ماند. البته این موضوع قطعی نیست اما بهتر است برای پی بردن به این رفتار بازار، نوسان‌های عرضه اولیه‌های قبلی مثل نات کوین را مشاهده کنید.

پیش‌بینی پاداش پایین همستر به کاربران
در پایان باید گفت در بازی نات‌کوین، عده معدودی که در ابتدای راه با انتشار لینک دعوت، زیرمجموعه قوی جذب کردند، موفق به کسب درآمد بالا شدند، اما درآمد کاربران عادی در دامنه کمتر از یک‌میلیون تا ۵۰ میلیون قرار گرفت. 

در این بازی ۳۵ میلیون کاربر فعال شدند و سرانه استخراج توسط هر کاربر حدود ۱/۶ میلیون سکه بود که در ادامه به هزارو۶۰۰ نات‌کوین تبدیل شد. سرانه درآمد هر کاربر در این بازی پس از لیست شدن این میم کوین حدود ۶۰۰ هزار تومان بود که در قیمت‌های فعلی با ارزش بازار بیش از ۲ میلیارد دلاری نات، حدود ۲ میلیون تومان ارزش دارد.

نکته اساسی این است که در بازی همستر به دلیل تجربه موفق نات، از همان ابتدا هجوم کاربران را شاهد بودیم و بخش عمده بازیگران در یک سطح قرار دارند و این یعنی کل پاداش احتمالی بازی باید میان بیشتر کاربران مساوی تقسیم شود که معنای آن پایین بودن پاداش خواهد بود، چراکه به قول معروف پول از شلوغی بدش می‌آید و هر کاری که همه انجام دهند، سود زیادی نخواهد داشت. 

برچسب‌ها:

نظر شما