شناسهٔ خبر: 67279969 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یورو ۲۰۲۴| پاداش صعود و هدیه جذاب در روز تولد/ گیاسولا گلزن مشترک برای دو تیم!

ششمین روز رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ با اتفاقات جالب و قابل توجهی همراه شد که در دیدار کرواسی و آلبانی یک بازیکن برای هر دو تیم گلزنی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک ورزشی، تیم‌های ملی فوتبال کرواسی و آلبانی در دومین بازی خود در گروه B هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۴)، دیروز در ورزشگاه فولکس پارک شهر هامبورگ به مصاف هم رفتند که این بازی در نهایت با تساوی ۲ - ۲ پایان یافت. در این دیدار، کازیم لاچی (۱۱) و کلاوس گیاسولا (۵+۹۰) برای آلبانی، آندری کراماریچ (۷۴) و کلاوس گیاسولا (۷۶ - گل به خودی) برای کرواسی گلزنی کردند. در اتفاقی نادر گل‌های دوم هر دو تیم توسط یک بازیکن به ثمر رسید! در واقع گیاسولا چهره ویژه این دیدار بود.

در پایان بازی هم کراماریچ مهاجم ۳۳ ساله کروات‌ها به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. جالب اینکه آندری کراماریچ، پس از ۸ بازی بدون گل در یورو، بالاخره اولین گل خود را در روز تولدش به ثمر رساند. واقعاً چه هدیه‌ای بهتر و جذاب‌تر از این! نکته مهم اینکه تنها سه بازیکن در روز تولدشان در مسابقات یورو گل زده‌اند؛ ژان فرانسوا دومرگ (۱۹۸۴)، وسلی اسنایدر (۲۰۰۸) و آندری کراماریچ (۲۰۲۴).

آلمان نخستین تیم صعود کننده از مرحله گروهی
در دومین بازی از دور دوم مرحله گروهی رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ آلمان، ورزشگاه مرسدس‌بنز شهر اشتوتگارت میزبان دیدار تیم‌های آلمان و مجارستان بود. ژرمن‌ها پس از درخشش در بازی افتتاحیه، این بازی را هم با پیروزی ۲ بر صفر پشت سرگذاشتند. جمال موسیالا (۲۲) و ایلکای گوندوگان (۶۷) برای آلمان گل زدند. بدین ترتیب شاگردان یولیان ناگلزمان با ۶ امتیاز در صدر جدول گروه A باقی ماندند و به عنوان اولین تیم راهی مرحله یک هشتم نهایی هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا شدند. مصاف ژرمن‌ها با مجارستان با ثبت رکوردهایی نیز همراه شد. آلمان با این پیروزی به پنجمین میزبان تبدیل شد که دو بازی نخست خود در جام ملت‌های اروپا را می‌برد. اسپانیا ۱۹۶۴، فرانسه ۱۹۸۴، هلند ۲۰۰۰ و فرانسه ۲۰۱۶، چهار تیم قبلی بودند که از میان آنها، سه تیم به فینال راه یافتند. همچنین مانوئل نویر دروازه‌بان تیم ملی آلمان با ثبت هفدهمین بازی‌اش در یورو، به رکورد جان‌لوئیجی بوفون، سنگربان سابق تیم ملی ایتالیا به عنوان دروازه‌بان‌ دارای بیشترین تعداد بازی در تاریخ جام ملت‌های اروپا رسید.

در پایان این دیدار، کمیته فنی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، ایلکای گوندوگان کاپیتان و هافبک هجومی تیم ملی آلمان را به عنوان بهترین بازیکن میدان معرفی کرد. گوندوغان یک گل و یک پاس گل ثبت کرد و چهارمین بازیکن این دوره یورو شد که موفق به ثبت این عملکرد می‌شود. پیش از او، هاورتز از آلمان مقابل اسکاتلند، ابیشر از سوئیس مقابل مجارستان و فابین رویز از اسپانیا مقابل کرواسی موفق به انجام چنین کاری شده بودند. او ۸۴ دقیقه در میدان حضور داشت، ۸۸ درصد از پاس‌هایش را به مقصد رساند و ۹.۹ کیلومتر دوندگی داشت. از سویی جمال موسیالا، هافبک هجومی آلمان‌ها، اولین بازیکن دوگله یورو ۲۰۲۴ لقب گرفت. پیش از این «گیاسولا» بازیکن آلبانی هم دو گل زده بود، اما یکی برای آلبانی و دیگری گل‌به‌خودی مقابل کرواسی!

تمدید قرارداد؛ پاداش ناگلزمان
یولیان ناگلزمان سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان پس از پیروزی ۲ بر صفر برابر مجارستان، گفت: «در کل من راضی هستم. هم خودمان، هم هواداران حاضر در ورزشگاه فقط ۳ امتیاز را می‌خواستند که ما هم انتظارات آنها را برآورده کردیم». البته تنها انتظارات هواداران برآورده نشد و قطعاً مسئولان فدراسیون فوتبال آلمان هم راضی هستند، چرا که بند تمدید قرارداد ناگلزمان فعال شد. به موجب بندی که در قرارداد ناگلزمان با فدراسیون فوتبال آلمان وجود داشت، در صورت صعود مانشافت از مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا، قرارداد مربی ۳۶ ساله مانشافت تا ماه ژوئن سال ۲۰۲۶ تمدید می‌شد که اکنون این اتفاق رخ داده است. گفتنی است با ثبت دو گل برابر مجارستان، آلمان با ۷ گل، بیش‌ترین گل زده را در دوره‌های حضورش در مرحله گروهی یورو دارد. پیش از این ژرمن‌ها بیش‌ترین گل را در گروهی یورو ۲۰۲ به ثبت رسانده بودند؛ ۶ گل در ۳ بازی.

تساوی سوئیس و رکورد فوق‌العاده شکیری
پرونده دیدارهای شب ششم از مرحله گروهی رقابت‌های یورو با برگزاری یک بازی از گروه A در ورزشگاه انرژی راین شهر کلن بسته شد. دیداری که میان تیم‌های ملی فوتبال اسکاتلند و سوئیس برگزار و با تساوییک - یک به پایان رسید. سوئیس با تساوی در این بازی، در آستانه صعود به مرحله حذفی قرار گرفته و یک امتیاز از بازی بعدی مقابل آلمان، سوئیسی‌ها را قطعاً به عنوان تیم دوم راهی دور بعدی خواهد کرد. در این دیدار، اسکات مک‌تامینی (۱۳) برای اسکاتلند و ژردان شکیری در دقیقه (۲۶) برای سوئیس گلزنی کردند.

ژردان شکیری، هافبک سوئیس با یک ضربه پای چپ محکم و ناگهانی از بیرون محوطه جریمه، دروازه‌ حریف را گشود و یکی از زیباترین گل‌های جام را به ثمر رساند. شکیری با گلزنی مقابل اسکاتلند به اولین بازیکنی تبدیل شد که در سه دوره اخیر جام جهانی (۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) و سه دوره متوالی یورو (۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴) گل زده است. نکته جالب اینکه ستاره سابق لیورپول ۵ گل در جام جهانی و ۵ گل در یورو زده و حالا مجموع گل‌های او در این دو رقابت مهم ملی دو رقمی شده است.

البته در پایان این دیدار، مانوئل آکانجی مدافع میانی تیم ملی فوتبال سوئیس به عنوان برترین بازیکن میدان معرفی شد. آکانجی در حضور ۹۰ دقیقه‌ای خود، یک تکل موفق، ۶ توپ ربایی و دوندگی حدود ۹.۴ کیلومتری داشت.

نظر شما