شناسهٔ خبر: 67279339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی به مهر پاسخ داد؛

قرارداد «محمد فاضلی» چرا در دانشگاه شهید بهشتی تمدید نشد؟

رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را درباره اینکه چرا محمد فاضلی عضو پیشین هیات علمی این دانشگاه تبدیل وضعیت نشد، ارائه داد.

صاحب‌خبر -

سعدالله نصیری قیداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره دلایل قطع همکاری این دانشگاه با محمد فاضلی که در دوره ریاست او انجام شده و شب گذشته حواشی در خصوص این موضوع در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: لازم می دانم در ارتباط با میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان و موضوع طرح شده در مورد دکتر فاضلی مطالبی را عرض کنم. اخراج، قطع همکاری، عدم نیاز و یا هر تصمیمی از طرف دانشگاه در مورد یک هیأت علمی اگر مرتبط با سلیقه سیاسی و رویکرد فکری او باشد صحیح نیست و خلاف قانون است.

مراحل استخدام هیأت علمی از منظر قانون کاملاً روشن است

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی افزود: مراحل استخدام هیأت علمی از منظر قانون کاملاً روشن است و دانشگاه نمی‌تواند بر خلاف آن عمل کند و هر گونه تخطی از آن توسط نهادهای تعیین شده در چارچوب قانون مربوطه تخلف و قابل پیگرد قانونی است.

نصیری قیداری در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین استخدام هیأت علمی، دانشگاه و هیأت علمی هر کدام تعهداتی دارند که در صورت عدم انجام آنها مراجع تعیین شده در قانون موظف هستند رسیدگی و تصمیم گیری کنند.

قرارداد محمد فاضلی به علت نداشتن صلاحیت حرفه‌ای تمدید نشد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن بیان اینکه بنده در سال ۱۴۰۰ صراحتاً اعلام کردم قرارداد دکتر محمد فاضلی عضو پیشین هیأت علمی این دانشگاه به دلایل نداشتن صلاحیت حرفه‌ای تمدید نشده است، گفت: آخرین جلسه تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار شد و صلاحیت حرفه‌ای پنج نفر به دلایلی رد شد. هیأت اجرایی هم وقت زیادی برای بررسی صلاحیت دکتر فاضلی گذاشت اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل وضعیت شود.

نصیری قیداری ضمن تاکید بر اینکه بنده در جایگاه قضاوت در کم و کیف مناظره فوق و رفتار مجری، کارشناس و دکتر فاضلی نیستم، تصریح کرد: با توجه به اینکه شب گذشته در مواردی مستقیم و یا غیر مستقیم از اینجانب به عنوان رئیس وقت دانشگاه نام برده شده است و برخی کاربران نیز خواهان ایضاح موضوع از طرف اینجانب شده اند. لازم می دانم بار دیگر به اظهارات خود در تاریخ ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۰ که در خبرگزاری‌ها منتشر شده اشاره کنم تا پاسخی متأثر از فضای این روزها تلقی نشود.

به گزارش مهر، اظهارات کامل سعدالله نصیری قیداری رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

سعدالله نصیری قیداری در نشست با اعضای هیأت علمی این دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره علت تبدیل وضعیت نشدن فاضلی گفته بود: کمیته‌های مربوطه در دانشگاه یک جلسه خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند در ضمن با تشکل‌های دانشجویی جلسه گذاشته و به نامه انجمن جامعه‌شناسی نیز پاسخ داده شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خطاب به اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت: از دلایلی که این جلسه برگزار شده، پاسخ به سوالات درباره عدم تمدید قرارداد دکتر محمد فاضلی است که در ذهن اعضا هیأت علمی و آحاد جامعه ایجاد شده و بنده در شفاف سازی درباره آن ابائی ندارم.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد: در قانون استخدام اعضای هیأت علمی هیچ ابهامی وجود ندارد و دانشکده مربوطه و کارشناسان صلاحیت عمومی و صلاحیت علمی که حکم خود را از هیأت اجرایی جذب می‌گیرند در زمینه جذب اعضای هیأت علمی که از طریق فراخوان یا انتقالی از دانشگاهی دیگر می‌آیند تصمیم می‌گیرند. در نهایت بعد از تائید صلاحیت، وزارت علوم با بررسی‌های لازم حکم می‌دهد که شخص می‌تواند به صورت پیمانی در دانشگاه جذب شود یا خیر.

وی ادامه داد: در مرحله بعد در شروع کار به استاد پیمانی سه سال وقت می‌دهیم تا بر اساس برنامه‌ای که اعلام می‌کند به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت شود. اگر نتوانست نظر موافق را برای این کار کسب کند، یک یا دو سال دیگر به ایشان فرصت می‌دهیم و اگر باز هم در این امر موفق نشدند باید از هیأت امنا وقت بیشتری برای عضو هیأت علمی پیمانی درخواست کنیم و این مشروط بر این است که بتوانیم از ایشان در برابر هیأت امنا دفاع کنیم که شخص در حال برطرف کردن مشکلات موجود است یا مشکلاتی داشته که نتوانسته رضایت دانشگاه را جذب کند.

راه‌های اعتراض به وزارت علوم باز است

قیداری افزود: در نهایت اگر عضو پیمانی در مدت ۸ سال نتوانست با رأی جمع، موافقت لازم را برای تبدیل وضعیت کسب کند دیگر هیأت امنا به ایشان فرصت نمی‌دهد و این به معنای اخراج نیست؛ بلکه در اصل قرارداد ایشان تمدید نمی‌شود. پس از آن ما راه‌های اعتراض به وزارت علوم را هم به استاد مذکور معرفی می‌کنیم که قدم اول اعتراض به وزارت علوم است. پس از اعتراض به وزارت علوم، وزارت دو نفر را به هیأت اجرایی جذب دانشگاه می‌فرستند تا با دو نفر اعضا جا به جا شوند و در این مورد تصمیم گیری کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر شکسته شدن رأی هیأت اجرایی جذب در جلسه تجدید نظر هم رأی نیاورد عضو هیأت علمی می‌تواند بنا بر ماده ۲۱ به وزارت علوم اعتراض کند و اگر وزارت علوم بعد از بررسی‌های لازم رأی بدهد که استاد برگردد ما آن را می‌پذیریم. اگر این مراحل نتیجه نداد ایشان می‌تواند به هیأت عالی جذب و در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

الزامات تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی به رسمی آزمایشی

وی درباره الزامات تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی به رسمی آزمایشی گفت: عضو هیأت علمی برای تبدیل وضعیت باید مقالاتی داشته باشد. در ضمن درخواست ما این است که بدون اطلاع، در خارج از دانشگاه پست نداشته باشند تا در دانشگاه حضور کافی داشته باشند؛ چرا که ما بنا به مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را ملزم به حضور در دانشگاه کنیم.

فاضلی بارها تذکر گرفت در دانشگاه حضور داشته باشد / نداشتن مقاله قابل قبول بین المللی

وی تاکید کرد: دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند؛ در ضمن ایشان مقاله بین‌المللی قابل قبول نداشتند. ما نظر مکتوب مدیر گروه را هم داریم که گفته‌اند ایشان اصلاً در دانشگاه نیستند که بتوانند راجع به ایشان نظر بدهند.

نظر شما