شناسهٔ خبر: 67279213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آنچه در برنامه‌های تبلیغاتی روز گذشته نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری گذشت/ واکنش غیرفرهنگی در میزگرد فرهنگی

برنامه‌های تبلیغاتی روز گذشته نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حالی گذشت که مخاطبان شاهد رفتارهای نامناسب و واکنش غیرفرهنگی در میزگرد فرهنگی بودند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

این روزها تنور انتخابات با برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری حسابی داغ شده و کاندیدای ریاست جمهوری با ارائه برنامه‌های خود تلاش می‌کنند مخاطب بیشتر و آرای بالایی را در این دوره از انتخابات به نام خود ثبت کنند.

در این مجال آنچه را که در برنامه‌های تبلیغاتی روز گذشته چهارشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ در نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گذشت مرور می‌کنیم.

حضور «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در برنامه میزگرد سیاسی/ قاضی‌زاده هاشمی: شهید رئیسی اجازه نداد ایران اوکراینیزه شود

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما حاضر شد.

 قاضی زاده هاشمی با انتقاد از دو رویکردی که کشور را در دستگاه دیپلماسی به جایی نخواهد رساند گفت: در دولت سیزدهم ضمن درک درست از روابط بین‌الملل در همین چارچوب باید ساخت درونی قدرت را افزایش دهیم و با دوستانمان یک جبهه بسازیم.

حرکتی که در دولت سیزدهم شکل گرفت دیپلماسی عملگرا بود و به هیچ وجه التماسی نبود.

 دیپلماسی در دوران شهید رئیسی دیپلماسی در خدمت مردم بود. شهید رئیسی اجازه نداد ایران اوکراینیزه شود.

فروش نفت ما با یک جهش یک‌ونیم میلیون بشکه‌ای مواجه شد و همچنین شاهکاری تحت عنوان وعده صادق که بیان‌گر قدرت کشور بود رقم خورد.

 بخش خصوصی کشور باید در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای کرسی باشد و ارتباط مستقیم و کاربردی برای رسیدن به تجارت آزاد جهانی داشته باشیم.

 ما اول باید با کشور‌های همسایه به توافق برسیم ما باید به تولید مشترک با همسایگانمان برسیم، چون فناوری و قدرت مالی داریم می‌توانیم در بین کشور‌ها کانون تولید شویم. ما باید با کشور‌های همسایه به یک بیان مشترک برسیم.

هرکسی فکر می‌کند که آمریکا با مذاکره دست از عداوت با ایران برخواهد داشت یک متوهم است. اما می‌توانیم کاری انجام دهیم که به مثابه یک قدرت بزرگ جهانی آمریکا حفظ امنیت خود را در مذاکره با ایران ببیند، باید کاری کنیم که آن‌ها در حوزه اقتصاد و امنیت جهانی به ما نیازمند شوند.

سیاست‌های مشخص و کلی ما در قانون اساسی وجود دارد و دولت مجری این قانون است. دولت اگر مجری خوبی باشد قانون را اجرا می‌کند و اگر غیر از این باشد به مانند دیگر دولت‌ها ایراد کار را در قانون کشور می‌پندارد.

حضور پزشکیان در میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما/پزشکیان: مردم فرصت هستند، نه تهدید

شبکه دو سیما در برنامه میزگرد فرهنگی میزبان مسعود پزشکیان، نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران به همراه دو تن از مشاوران وی آقایان سید محمد بهشتی و محمد فاضلی بود.

آن‌هایی که فرض کن فارسند، ترک هستند، عرب هستند و هر چه، یک عده‌ای را قبول می‌کنیم یک عده‌ای را می‌گوییم تهدید هستند برای ما، حاکمیت و مردمی که در این جامعه زندگی می‌کنند همه فرصت هستند تهدیدی وجود ندارد، تهدید زمانی به وجود می‌آید که ما نسبت به دیگران برخورد غیر منصفانه می‌کنیم، خودی هایمان را می‌بینیم آن‌ها را نمی‌بینیم می‌گوید اگر این کار را نکنی یعنی اگر با انصاف با مردم برخورد نکنی، نه تنها این مردم با تو دشمن می‌شوند خدا هم با تو دشمن می‌شود و وقتی خدا با تو دشمن شد، برهان و دلیل تو را ضایع می‌کند، تو نمی‌توانی در مقابل مردم بنشینی و جواب بدهی، این ظلم است که ما داریم به مردم می‌کنیم، ظلم است که وقتی که استخدام می‌کنیم خودی‌ها را استخدام می‌کنیم وقتی پست می‌دهیم به آدم‌های خودمان می‌دهیم.

 

<div id="video-display-embed-code_421260" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778994/421260?width=400&height=300"></script></div>

 

در میزگرد فرهنگی مباحثی میان اسفندیاری و مشاور پزشکیان رخ داد و منجر به ایجاد تنش و ترک برنامه زنده تلویزیونی توسط مشاور مسعود پزشکیان شد که واکنش‌هایی زیادی در بین مخاطبان و رسانه‌ها در پی داشت.

پزشکیان: سیستم آموزش ما یک بازنگری اساسی در آن صورت گیرد، در پزشکی یکی مهارت‌های دانایی، علم، همان چیزی که درس می‌خواند، یک مهارت چیزی که یاد می‌گیرند، یکی رفتار، ما فقط در کلاس می‌نشانیم که محصل و دانشجو درس بخواند، اگر این‌ها را به میدان عمل آورده و فعالیت کنند، هیچ وقت به آن جا نمی‌رسد و به علاوه آموزش‌های تیمی و حل مشکل، این‌ها همه اش راه حل داشته و قابل اصلاح است با تغییر در نوع آموزش و رفتار کلاسی و رفتار فیلدی و کاری که انجام بگیرد.

در چهار دقیقه شدنی نیست، اگر نیم ساعت حرف بزنم تمام شدنی نیست. آقای دکتر چیزی بگویید که این‌ها علیه شما گفتند.
محمد فاضلی: آقای رئیس دانشگاه دروغ می‌گوید و شما هم دروغ می‌گویید.

اسفندیاری: شما پیمانی نبودید؟

فاضلی: من پیمانی بودم.

اسفندیاری: چطور سمت گرفتید؟

پزشکیان: یک لحظه اجازه دهید.

اسفندیاری: به من تهمت دروغ گویی زد، حق ندارد به من تهمت دروغ گویی بزنید.

فاضلی: شما نمی‌دانید من پیمانی بودم با مجوز هیئت امنای دانشگاه.

اسفندیاری: آن وقت رئیس دانشگاه این را نمی‌دانست.

فاضلی: با مجوز هیئت امنای دانشگاه.

مجری: ما در میزگرد فرهنگی هستیم.

اسفندیاری: چرا منتشر نکردید؟

فاضلی: من هفت هفت هزار و چهارصد شکایت کرده است، سه سال است، سه سال است جرات نمی‌کنند رسیدگی کنند، جرات نمی‌کنند رسیدگی کنند.

مجری: ما میکرفون دو بزرگوار را قطع کردیم هم میکرفون آقای دکتر فاضلی را قطع کردیم، هم میکروفون جناب آقای شهاب اسفندیاری را قطع کردیم، به واسطه این که در امتداد میزگرد فرهنگی انتظار رفتار فرهنگی می‌رود و این رفتار متناسب با شئونات مخاطبان ارجمند رسانه ملی نیست، آقای دکتر پزشکیان خواهش می‌کنم شما صحبت کنید.

پزشکیان: همین رفتار نشان می‌دهد که ما در فرهنگ مشکل داریم.

فاضلی: در رسانه‌ای که ایشان به عنوان کارشناس با من مسئله شخصی دارند.

مجری: آقای پزشکیان شما بفرمایید، آقای اسفندیاری اجازه بفرمایید، آقای پزشکیان بفرمایید.

فاضلی: برو بابا

اسفندیاری: تیتر تمام روزنامه‌ها شدید به خاطر این کار.

مجری: بسیار متاسفم که مشاور محترم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، آقای دکتر محمد فاضلی رفتار ناشکیبایانه‌ای را اظهار کردند و این جای تاسف دارد.

پزشکیان: آقای دکتر عصبانی نشو، آرام.

مجری: ما موظف هستیم در برابر رفتار عصبانی و هیجان زده میهمانان مان شکیبا باشیم و شما بینندگان عزیز از شما عذرخواهی می‌کنم. آقای دکتر پزشکیان اجازه می‌خواهم برنامه را خاتمه دهم.

قاضی زاده هاشمی در برنامه «بدون تعارف»: یک مسئولیت نسبت به دولت شهید رئیسی دارم

بدون تعارفِ ۲۰:۳۰، بر اساس قرعه کشی، میزبان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بوده و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، میزبان این برنامه بود.

 این بحث خیلی در دولت هم می‌شد که بالاخره دولت شهید رئیسی دولت تحول بود و دولت مبارزه با فساد، برقراری عدالت هر دوی این مفاهیم حتماً نارضایتی درست می‌کنند که شما وقتی می‌خواهید تحول درست بکنید می‌خواهید یک حرکت پویا انجام بدهید می‌خواهید انقلاب در سازوکار‌ها انجام بدهید خوب یک عده مدیر نشسته و خسته و حال ندار و اداری و صبح ساعت هشت صبح و دو بعد از ظهر برو این‌ها در سیستم هستند که اصلاً کلاً خیلی به آینده نگاه ندارند خوب این‌ها ناراحت میشوند، چون به هر حال می‌خواهی راهش بیندازی می‌خواهی به تحرک وادارشان کنیم یا وقتی بخواهی با عدالت برقرار کنی بخواهی با فساد مبارزه بکنی خوب آن‌هایی که جیره خوار بودند پروژه بگیر بودند ارتباطات نمی‌دونم خاصی به آن سازمان سیستم داشتند، درآمد‌های داشتند خوب این‌ها قطع می‌شود دیگر خوب این‌ها علیه شما شروع می‌کنند به اصطلاح اقدام کردن چه اون‌هایی که به لحاظ مبانی فکری شما را قبول ندارند چه اون‌هایی که به لحاظ عملی تکانی می‌کنند طبیعتاً علیه شما موضع می‌گیرند یا خودشان به میدان می‌آیند یا لشکری را جمع می‌کنند می‌آورند یا فضای رسانه بالاخره شما را بی‌نصیب نمی‌گذارند.

متاسفانه هم دوره قبل بعضی از بداخلاقی‌ها را داشتیم توی انتخابات همین دوره این بداخلاقی را داریم کسی که می‌آید تو عرصه انتخابات در فرهنگ دینی ما خودش را باید اصلح بداند اگر اصلح نداند ورودش به انتخابات خلاف شرع است متاسفانه بعضی‌ها، چون، چون در انتخابات ما این را باب کرده‌اند یک رئیس جمهوری با معاون اولش اومد کاندیدا شد این فرهنگ راه‌اندازی کردند حالا آن‌ها خودشون چه طوری فکر می‌کنند متفاوت است.

 از هوادارانم تشکر می‌کنم و از اینکه به زحمت افتادند عذرخواهی می‌کنم امیدوارم شایسته اعتماد همه ملت ایران و تبلیغ هواداران عزیزم باشم. از منتقدانم نیز می‌خواهم انصاف را به خرج دهید و دنبال گزینه اصلح باشید. رئیس جمهور باید در تمام ابعادش در زندگی شخصی، برنامه، توان اجرایی و همه این‌ها و تیمی که با او کار می‌کنند جامع و کامل باشد.

حضور پورمحمدی در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما/ پورمحمدی: نباید با ساده‌انگاری با مسئله تحریم برخورد کرد

«حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به همراه مشاورانش آقای وحید شقاقی و منیره پورمحمدی، امشب ۳۰ خرداد، میهمان برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما بودند.

وقتی که با کارشناسان صحبت می‌کنیم، به خصوص این ایام اخیر که من ثبت نام کردم، بحث‌های جدی تری را آغاز کردم، هم با فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و هم با اساتید دانشگاه، طیف‌های مختلفی صحبت با آن‌ها کردم، تقریباً بالاتفاق به من می‌گویند حل مشکلات اقتصادی، صرفاً اقتصادی و راهکار اقتصادی ندارد.

درست است فرمول‌های اقتصادی حتماً نگاه و رویکرد و اولویت بندی‌ها باید دقیق انتخاب شود. مسأله‌ها و سؤال‌ها خوب تحلیل شود تا به راهکار برسیم، اما حل مشکلات اقتصادی در گروی دو شریک جدی است. یک شریک بین‌المللی و یک شریک داخلی تا ما مسائل بین‌المللی را خوب نفهمیم، خوب تحلیل نکنیم، پیگیری نکنیم، به خصوص ما درگیر یک تحریم سخت و فلج کننده و آزاردهنده شدید هستیم. در طول دو دهه گذشته، اگر به آن توجه‌مان در حد مناسب و شایسته معطوف نشود و در رفع این موانع بسیار سخت؛ همت نکنیم و از طرفی در حوزه داخلی مباحث مختلفی که به ایجاد یک وفاق و یک اعتماد برای حل مشکلات نینجامد، مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، امنیتی؛ همه این‌ها تأثیر دارد، در این که ایده‌ها و رویکرد‌های اقتصادی بتواند موفق باشد، اگر به این مسائل خوب فکر نکنیم و خوب نیندیشیم، راه‌حل‌های اقتصادی ما عقیم خواهد ماند، به آن نتیجه‌ای که باید برسیم نمی‌رسیم.

به هر حال بحث تحریم با ساده‌انگاری و ساده سازی نمی‌شود از کنارش عبور کرد. سالیان است که ما گرفتار بودیم و کمتر توجه می‌شد و طبعاً دغدغه جدی برای حل آن، آن‌چنان نداشتیم. یواش یواش، وقتی با مشکلات بیشتری درگیر شدیم، این احساس در همه ما تقویت شد. ما در اوایل دهه ۹۰ تقریباً با اقتصاد‌های موفق منطقه همپا بودیم؛ ولی در این ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته دچار یک افت جدی شدیم. قرار بود ۱۴۰۴، ما اقتصاد اول منطقه باشیم و الان متأسفانه این توفیق نصیب ما نشده است. در حوزه داخلی هم، به جای این که در رفع تحریم چاره اندیشی خوب کنیم، من تلقی‌ام این است که ما دچار یک خودتحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بستر‌های معیوب را تقویت کردیم.

متأسفانه ما دچار رانت‌های بسیار مخرب و تشدید رانت‌ها شدیم؛ یکی رانت وام و اعطای تسهیلات، اعطای تسهیلات معمولاً در جهت رشد اقتصادی، رشد تولید و چرخه اقتصادی فعال کردن، است؛ ولی وام و اعطای تسهیلات منجر به ایجاد رانت و فساد‌ها و موقعیت برتر گروه‌های دریافت کننده یا افراد دریافت کننده یا بنگاه‌های دریافت کننده یا خود تسهیل دهندگان یعنی بانک‌ها در جهت تقویت بنگاه‌های خودشان شد و این خود یک رانت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرد. نکته دیگر؛ رانت انرژی است.

ما الان در این سال‌ها از گذشته‌ها بوده، ولی در این سال‌های اخیر با ازدیاد مصرف، سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار، ما رانت در انرژی می‌دهیم که بخش زیادی از آن پرت است و اقتصاد ما را با چالش جدی روبرو کرده است. مزایای این رانت هم باز نصیب بخش‌های خاص و افراد خاص شده است. موضوع دیگر؛ رانت ارز ترجیحی است. ما در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۰ تا ۴۱ میلیارد دلار از ارز ترجیحی استفاده کردیم. تفاضل این ارز ترجیحی و بازار که در جهت تسهیل هزینه زندگی شهروندان بود، کاهش قیمت‌ها بود، متأسفانه آن چنان کارامد؛ خیلی وقت‌ها عمل نکرد و باز موجب افزایش تمتع و بهره‌وری گروه‌های خاص و افراد خاصی شد.

جالب است که بدانیم ارز ترجیحی در همین موقعیت؛ من یک محاسبه‌ای کردم؛ در چین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در خصوص این توسعه مواصلاتی که این بزرگراه‌هایی است که در اشکال مختلف، چین دارد ایجاد می‌کند و یک هم‌آوردی اقتصادی بزرگ جهانی را رقم زده است؛ ۲۴۰ میلیارد ارز ارز ترجیحی استفاده کرده؛ برای بزرگترین طرح توسعه‌ای خودش و عدد‌ها به ما شهادت می‌دهد و آگاهی می‌دهد که ما چگونه دچار مشکلات شدیم در کمبود‌های ویژه‌ای که داشتیم و رانت دیگر، رانت مجوز‌ها و قیمت گذاری‌ها. این عوامل متأسفانه منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریم کنندگان شد و فشارش بر مردم ما انباشته شد و متأسفانه دهک‌های فقیر ما؛ فقیرتر و به کمیت آن‌ها افزوده شد همچنین دهک‌های متوسط ما کمتر شد.

حضور جلیلی در گفتگوی ویژه خبری/ جلیلی: لازمه جهش در اقتصاد ایران ورود به بازارهای جهانی است

شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه میزبان سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

 یکی از بحث‌هایی که در برنامه ما جدی است و بار‌ها بیان کرده ایم، آن بحث ساختار اجرایی اداری کشور است. بحث من این است که باید ساختار به گونه‌ای فرآیندهایش را تعریف کرد که این فرآیند‌ها خدمات را به مردم ارتقاء بدهند، آن مثالی که بار‌ها عرض کرده ام که اگر ما مثلاً می‌گوییم در دفاع مقدس، چرا روند موفق شد، بخاطر این بود که آنجا فرمانده نمی‌گفت بیا، خودش نمی‌گفت برو، اول می‌رفت جلو و بعد به نیرویش می‌گفت بیا. من معتقد هستم ادارات ما باید اینگونه عمل کنند، یعنی این اداره است که باید برود مثلاً در همین سؤال قبل که فرمودند، مثلاً اگر کشاورز ما موضوعی دارد بگوید حق تو این است مثلاً اینجا می‌توانید فرآورده به شما تعلق می‌گیرد، سم را می‌شود اینطوری داد، این است که باید به سراغ آن برود نه اینکه او بیاید تازه کسی جواب او را ندهد. این موضوع که فرمودید چگونه است، بحثی که ما داریم دولت فوق هوشمند است، یعنی ما امروز با توجه به همین نیروی انسانی خوبی که داریم و هم زیرساختی که داریم و هم این فرصت فناوری فضای مجازی که امروز وجود دارد، این امکان را به شما می‌دهد که اگر دستگاه‌های شما می‌خواهند خدماتی به مردم بدهند، در این خدمات دچار وقفه نشوند، این‌ها هستند که باید سراغ مردم بروند، حالا یک زمانی است که می‌گوید بروید سر زمین به او بگو، یک وقت مثلاً حتی روستایی ما امروز یک گوشی تلفن همراه دراختیارش است، شما می‌توانید با یک پیامک به او اطلاع رسانی کنید و این‌ها با امکانات فناوری‌های فضای مجازی که به نظر من یک فرصت بسیار بزرگ است، اینکه ما می‌گوییم یک جهان فرصت، یکی همین جهان فرصت فضای مجازی است که این باید بیاید و در خدمات مردم شکل بگیرد.

امروز شما دیدید همین حدود دو هفته پیش وزیر خارجه در امریکا تو سنا رسماً ازش سؤال کردند خوب ایران دارد دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد گفت بله این‌ها می‌توانند، تحریم را دور زدند دارند این کار را انجام می‌دهند خوب این یک دو تا رویکردی است که به تبعش دوتا عملکرد است اینجا مردم می‌توانند قضاوت کنند حالا که کار دارد انجام می‌شود شنیدم گفته شده که بله نه این به خاطر اینا ست که امریکا خودش نخواسته خوب اگر امریکا خودش نخواسته که اولا امریکا هیچکدوم، مشخصاً بایدن را گفتند این بایدن، چون نخواسته ایران توانسته نفت را بفروشد.

این است که نشانگر به نظر من خود تحقیری است باور نداشتن توان خودت است توانمندی‌های خودت است که دشمن بهش اعتراف کرده خود طرف می‌گوید بله ایران می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند همان‌جا برداشته گفته چند وقت پیش یعنی بعد از اینکه دولت آقای رئیسی اومد و این حرکت موفق شکل گرفت سخنگوی وزارت خارجه امریکا اومد رسماً گفت اون راهبرد فشار حداکثری که یکی اش همین تحریم فروش نفت ایران بود گفت کشف شکست فاحش خرده خود طرف این را می‌گوید، می‌گوید نه اون حالا شما یک چیز دیگر است حالا از عدله اش فراوان است من عرضم این است که اینجا انتخابات همین است اتفاقا این بحث‌ها هر چه روشن‌تر بشود مردم ببینند رویکرد‌های مختلف، هر کسی بالاخره نظر خودش را بیان می‌کند.

 مستند اول محمدباقر قالیباف پخش شد/ قالیباف: راه شهید رئیسی باید ادامه یابد

اولین مستند تلویزیونی محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد.

در ابتدای مستند محمدباقر قالیباف این جمله قید شده بود که من رزمنده‌ام، اما با کسی سر جنگ ندارم.

قالیباف در این مستند گفت: چندین سال است که در ایران‌ایر کار می‌کنم، اما یک قِران از بابت آن پول دریافت نکردم. خلبان هم هستم و در شرکت هما با ایرباس و البته با مسافر می‌پرم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همسرم کار‌های جهادی انجام می‌دهد.

وی در واکنش به انتقاداتی که به وی مطرح می‌شود، گفت: ما با فحش سرکار نیامده‌ایم که با این حرف‌ها کنار برویم. تا پایان پای انقلاب و رهبری می‌مانم.

قالیباف بیان کرد: برای ما مسئولان به اندازه جهاد تبیین، جهاد تصمیم هم اهمیت دارد. کار شهید رئیسی نیمه تمام باقی ماند و باید آن را ادامه دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و باید برای اجرای آن دست به دست هم دهیم. هدف، آن است که با اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به رشد اقتصادی برسیم.

انتهای پیام/

نظر شما