شناسهٔ خبر: 67278876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

۸۰درصد خانه‌های خلاق صنایع دستی در جنوب کرمان قرار دارد

محمد شجاعی

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: مراکز فرهنگی چون مساجد می‌توانند از فضاهایی که در اختیار دارند، استفاده کرده و اداره کل میراث‌فرهنگی به گونه‌ای در تامین مربی و ابزارآلات و دستگاههای لازم عمل می‌کند که بتوان مهارت آموزی را در همین تابستان از این مکان‌ها شروع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، اعظم علیخانی در نشست شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان، با بیان اینکه صنایع دستی با مشارکت مردم پیش می‌رود، گفت: ما بعنوان متولی در این‌ بخش، حمایت از مردم در موضع آموزش و تسهیلات ورود کرده به طوری که خانه‌های خلاق صنایع دستی در استان در حال تجهیز و راه‌اندازی است که بیش از ۸۰ درصد آن در جنوب کرمان قرار داشته و تا پایان تابستان به بهره‌براری می‌رسد.

معاون صنایع‌دستی کرمان گفت: مایه افتخار است که مردم پای این کار بوده و موضع اداره کل میراث‌فرهنگی استان را متوجه این حوزه کردند.

او در ادامه گفت: اگر در این حوزه انسجام و همدلی بین دستگاه‌های مختلف و نهادهای حمایتی ایجاد شود، به راحتی می‌توان جهش تولید را در حوزه صنایع دستی که ابزار و ادوات خاصی نیاز ندارد، رونق دهیم.

علیخانی اظهار کرد: اگر کمیته امداد، بهزیستی و کانون‌های مساجد به این حوزه ورود کنند اداره کل میراث‌فرهنگی حمایت می‌کند، کانون‌های مساجد از فضاهایی که در اختیار دارد، استفاده کند و اداره کل میراث فرهنگی به گونه‌ای در تامین مربی و ابزارآلات و دستگاه‌های لازم عمل می‌کند که بتوان مهارت آموزی در همین تابستان اتفاق بیافتد.

معاون صنایع دستی کرمان لازمه تجاری‌سازی که از ضروریات چرخه تولید صنایع دستی است را نیز انسجام بین دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: در زمینه تجاری‌سازی در سطح استان و ملی کارهای خوبی رقم خورده که از جمله حدف پیمان‌سپاری ارزی و رفع مشکلات بیمه ای در سطح کشور از آن‌جمله است.

او در ادامه با توجه به تقویم فرهنگی و مناسبت‌های ملی، جهانی و مذهبی که قاعدتا باید در این راستا حرکت کنیم، ایجاد تقویم بومی در جنوب کرمان را پیشنهاد داد و افزود: می‌توان با پاسداشت آیین‌های مذهبی و آئین‌های منطقه‌ای و محلی که رایج است هم نشاط اجتماعی را مضاعف کرده و هم فعالیت‌های اقتصادی را در این جامعه تقویت کرد.

علیخانی با اشاره به اهمیت رویداد محوری که به نشاط اجتماعی کمک می کند، گفت: بحث تقویم سوغات که اخیرا در کشور تهیه شده و روزهایی به نام تولیدات کشاورزی مثل روز خرما، روز گندم و زعفران و … اختصاص داده شده، جیرفت بعنوان منطقه کشاورزی غنی می‌تواند در زمینه سوغات، مشارکت مردم را فراهم کرده و در قالب رویدادها صدای خود را در کشور بلند  و حمایت‌های مضاعفی در بخش اعتبارات فرهنگی دریافت کند.

معاون صنایع دستی استان کرمان همچنین با حضور در جمع هنرمندان صنایع دستی جیرفت، وعده پیگیری و رفع مشکلات آنها را داده و تشکیل انجمن صنایع‌دستی را یکی از راهکارهای برون رفت از این‌مشکلات عنوان کرد.

انتهای پیام/

نظر شما