شناسهٔ خبر: 67278765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

عقبگرد ممنوع!/ از آدرس غلط تا بی‌فرهنگی در میزگرد فرهنگی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن پرتاب میکروفن و ترک میزگرد فرهنگی آقای حمد فاضلی مشاور فرهنگی‌ پزشکیان بود که در پیشخوان خود عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سخنان اخیر محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین کشورمان در باب دستاوردهای برجام که در خلال برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما پخش شد، گرچه در نگاه نخست بسیار غرا به نظر می‌رسید اما تطبیق این سخنان هیجانی برای مخاطب با واقعیات برجام، باعث می‌شود که داستان اصلی فراز و فرود برنامه راهبردی جامع اقدام مشترک یا همان برجام طور دیگری روایت شود. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: فراموش نمی‌کنیم

در کوران فعالیت‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، بسیاری از اعضای دولت روحانی هر یک سوابق درخشانی در تضییع منافع ملی، ضربه به اقتصاد کشور و سو مدیریت‌های فراوان دارند، به تدریج از سکوت راداری خود بیرون آمده و پس از سه سال با فراری رو به جلو و با حمله به دستاوردهای دولت شهید رئیسی سعی در تکرار دولت سوم روحانی دارند.
تلقی اشتباه این افراد این است که ملت ایران فراموش کرده‌اند که هشت سال سو مدیریت آنان چه بلایی بر سر رشد و توسعه ایران آورده و در مرداد ماه 1400 سکان اداره کشور در چه وضعیتی از روحانی به شهید رئیسی تحویل داده شد.

دروغگو فراموش کار می‌‎شود، ادبیات غنی فارسی این ضرب‌المثل را در بیان حال دروغگویان بیان کرده و به فراموشکاری و کم‌حافظگی آنان اشاره می‌کند. علت آن است که از آنجا که دروغگو می‌خواهد از چیزی غیر واقعی و ساختگی سخن بگوید طبعاً کلامش محکم و بدون اشتباه نخواهد بود، بنابراین در گفته‌هایش اختلاف و ضد و نقیض به وجود آمده و دروغش آشکار می‌گردد.
دولتمردان روحانی از جمله محمد جواد ظریف نمود بارزی از این مسئله است، شدت تناقض‌گویی آنان در حدی است که حتی گفته‌های خود و همفکران خود را نیز فراموش کرده‌اند.

ناصر ‌هادیان، تحلیلگر نزدیک به محمد جواد ظریف که از تئوریسین‌ها و سیاست گذاران اصلی دولت روحانی نیز به شمار می‌آمد در سال 1401 در گفت‌و‌گو با اعتماد درباره قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی که در سخنان ظریف بارها مورد هجمه قرار گرفته، ضمن رد ادعاهای روحانی و ظریف در سال‌های اخیر که معتقد بودند مصوبه مجلس شورای اسلامی درآذرماه ۱۳۹۹ دست هیئت مذاکره‌کننده را بسته و حصول توافق را به تعویق انداخته، گفت: «به هیچ‌وجه مصوبه مجلس شورای اسلامی و پیش از آن کاهش تعهدات را امر منفی در مذاکرات نمی‌دانم. مصوبه مجلس دست مذاکره‌کننده ما را قوی کرد.

مصوبه مجلس ما درست مانند اقدام‌هایی است که در کنگره آمریکا پیرامون چند و چون برجام انجام می‌شود و ممکن است با رضایت دولت کاخ سفید هم نباشد. آیا بایدن به آنها می‌گوید که اقدام شما دست من را در مذاکرات تضعیف می‌کند؟»

این گفته ناصر ‌هادیان نشانگر مسئله‌ای دیگر نیز هست، اساسا روحانی و ظریف اعتقادی به اصول اساسی دموکراسی و حکمرانی نیز ندارند، آنان مجلس که در هرکشوری رکن اصلی دموکراسی به شمار می‌آید را به دلیل تصمیم نمایندگان ملت مورد هجمه قرار می‌دهند.

آنان حتی از اساس تصمیم گیری در آمریکا نیز آگاه نبوده و شاید به‌خاطر نیاوردند که برجام در مجلسین آمریکا به تصویب نرسید و حتی در زمان ماه عسل برجام در زمان اوباما تحریم‌هایی بر علیه ایران در این کشور وضع شد.

در ادامه وطن امروز نوشت: عقبگرد ممنوع!

آن زمان که مسعود پزشکیان در پاسخ به این سؤال که «دولت شما دولت سوم روحانی خواهد بود» گفت: «اصلا، غیرممکن است» تا حدی می‌توانستیم قبول کنیم که او در نقل خود صادق است اما این روزها به نظر می‌رسد نظر وی برگشته و اگر در جریان تبلیغات انتخاباتی دوباره از او سوال شود «آیا دولت شما دولت سوم روحانی خواهد بود» احتمالا نظر دیگری خواهد داشت.

همزمان با همراهی پزشکیان توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مهدی سنایی، سفیر دولت روحانی در میزگرد انتخاباتی، این تصویر به جامعه القا شد که «دولت سوم روحانی» در عرصه سیاست در حال احیاست و پزشکیان گزینه‌ای است که برای احیای آن در عرصه رقابت حاضر شده است.

البته حضور اعضای دولت یازدهم و دوازدهم در ستادها و برنامه‌های تبلیغاتی پزشکیان منحصر به وزیر و سفیر نمی‌شود، بلکه هنوز تصویر حضور علی جنتی، محمود واعظی و محمدباقر نوبخت در افتتاحیه ستاد حامیان مسعود پزشکیان از ذهن مردم پاک نشده است. یکی روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی بود و دیگری به‌عنوان رئیس ‌دفتر حسن روحانی فعالیت می‌کرد، آن یکی هم سخنگوی دولت روحانی بود که اتفاقا در انتخابات اخیر مجلس هم ناکام ماند و مردم رشت به او رأی ندادند.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: مدافع منافع ملی باشید مثل_ رئیسی

شهید آیت‌الله رئیسی در قالب هیچ حزب و گروه سیاسی قرار نمی‌گرفت. شخصیتی اجماع‌ساز داشت و به‌عنوان نخ تسبیحی عمل می‌کرد که می‌توانست گروه‌ها و چهره‌های سیاسی را با یکدیگر متصل کند. جلسه سال گذشته او با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف کشور، برای هم‌اندیشی در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی، گواهی بر این مدعاست. خود را خادم مردم ایران می‌دانست و تمرکز خود را روی گره‌گشایی از زندگی مردم گذاشته بود.

به عبارتی دیگر، برخلاف اغلب سیاستمداران و گروه‌های سیاسی، شهید رئیسی در جهت تأمین حداکثری منافع ملی و مردم، به دور از بازی‌ها و توجه به منافع جناحی و شخصی قدم برداشت. همین موضوع هم باعث شده که چهار دهه پس از شهادت محمدعلی رجایی، عموم مردم ایران این بار از آیت‌الله رئیسی به‌عنوان الگویی موفق برای حکمرانی و ریاست جمهوری اسلامی ایران یاد کنند.

مدافع منافع ملی

«عزت» و «اقتدار» حلقه‌های مفقوده سیاست خارجی کشور بود که با پیروزی شهید رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت سیزدهم، در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت. برخلاف رویه سابق که منافع ملی در خارج از مرزهای کشور به گروگان حوادث و اتفاقات داخلی درآمده بود و قربانی منافع حزبی گروه‌های سیاسی می‌شد، شهید رئیسی معتقد به ارجحیت داشتن منافع ملی نسبت به منافع شخصی و جناحی بود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: انتخابات در آستانه تکرار دوقطبی سازی

اصلاح طلبان 8 روز مانده به انتخابات در یک برنامه گام به گام   گویا به یک تاکتیک جدید رو آوردند و آن ورود محمد جواد  ظریف به کمپین انتخاباتی پزشکیان و طرح موضوع برجام  است. حضور ظریف در کنار پزشکیان در برنامه سیاست خارجی تلویزیون و دفاع از برجام و حمله شدید به منتقدان آن باعث شد تا حدی امید به کمپین پزشکیان برگردد. در ادامه نیز نامزدهای اصولگرا  به سرعت به  این موضوع واکنش نشان دادند.

در همین راستا محمد باقر قالیباف بدون اسم بردن از ظریف در گفت و گوی تلویزیونی گفت :« مگر رهبر انقلاب همین چند وقت قبل نفرمودند که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؟ پس شما چه تبعیتی دارید؟ تابع کدام سیاست هستید؟ شما می‌گویید تابع سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه سیاست خارجی هستید.  ️در شورای ‌عالی امنیت ملی مجلس مکلف شده برای خروج آمریکا از برجام مجلس قانون‌گذاری کند.

این قانون دست مذاکره‌کنندگان را پُر کرد. ️وقتی ترامپ از برجام بیرون رفت دولت وقت گفت یک هفته فرصت می‌دهیم برگردند. یک هفته شد ۲ هفته و بعد شد چند ماه و همین‌طور این مسیر پیش رفت. ️چطور ما چیزی از دولت آمریکا می‌خواهیم می‌گوید در اختیار کنگره است؟ خب این جا هم مجلس دست مذاکره‌کننده را پُر کرد. ️

ما گفتیم پروتکل الحاقی را دیگر داوطلبانه اجرا نمی‌کنیم. دوستان گفتند این کار را کنیم جنگ می‌‌شود. جنگ شد؟ گفتند غنی‌سازی را بالا ببرید جنگ می‌شود. آیا جنگ شد؟»  علیرضا زاکانی هم یک خط و نشان غیرمستقیم برای نامزد اصلاح طلبان کشید و تاکید کرد که در مناظره ها به این مسئله خواهد پرداخت.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: اولویت‌های درمانی دولت چهاردهم

دولت سیزدهم به روزهای پایانی خود نزدیک شده و مردم  را برای روز سرنوشت‌ساز هشتم تیرماه و انتخاب اصلح از میان ۶ کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. به نظر می‌رسد عمده برنامه‌های مطرح شده معطوف به حوزه اقتصاد و معیشت است؛ با این وجود در نظام سلامت که حدود ۱۷ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می‌دهد مشکلات عدیده بسیاری وجود دارد که مستلزم توجه ویژه دولت چهاردهم به این حوزه است، آن هم در شرایطی که علیرغم تمامی دستاوردها هیچ یک از دولت‌ها از گذشته تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.

خلأهای موجود در خدمات‌رسانی به بیماران، ضعف‌های نظام بیمه، چالش‌های تامین دارو و تعرفه‌های پزشکی، فقدان امکانات لازم و ده‌ها موضوع دیگر همگی حکایت از آن دارد که کُمیت بهداشت و درمان می‌لنگد.

هرچند وضعیت نظام سلامت در جامعه ما نقطه قوت محسوب می‌شود ولی چندین سال است که تحت فشار شدید قرار گرفته و درحال تضعیف است و شواهد نشان می‌دهد نظام بهداشت و درمان هم از حیث سیاست‌گذاری و هم شرایط و ساختار حاکم بر آن، دچار اختلال‌های جدی شده‌ است.

درد مزمن کمبود دارو

کمبود دارو و افزایش قیمت آن، در کنار نشت دارو‌های کمیاب به بازار سیاه، پاشنه آشیل‌ نظام سلامت است که نشان می‌دهد نظارت‌ها بر بازار دارو موثر و کافی نبوده و در عین حال چالش کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی، تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز به بخش تولید، قیمت‌های دستوری در حوزه دارو و بدهی‌های دولتی از مهمترین مشکلات صنعت دارو عنوان شده‌ است.

جوان نوشت: توصیه‌هایی راهبردی به ۳ نامزد

دلسوزانه به آقای پزشکیان می‌گوییم که در اطرافیان خود تجدیدنظر کند. همین آقای دکتر محمد فاضلی با آن افتضاحی که مقابل چشم میلیون‌ها بیننده ایرانی نشان داد و تحمل نقد خود را نداشت، چگونه می‌تواند همراه خوبی برای ایشان باشد و دولتی نقدپذیر را ترسیم کند؟! به فرض که حرف منتقد ایشان خلاف باشد، از جا برخاستن و پرت کردن میکروفن به سمت نامزدی که او را همراهی می‌کرد (شانس آورد در چشم آقای پزشکیان نخورد!) یعنی پرت‌کردن در چشم مردم!

این دوستان عمری است به مردم درس اخلاق و شرف و انسانیت می‌دهند. پرستیژ روشنفکری و مدارا با مردم می‌گیرند، اما در میزگردی که آقای پزشکیان یکسره از مدارا با مردم و رفتار مهربانانه و پرهیز از رفتار سخت و خشن، سخن می‌گوید، هیچ اثری از مدارا با دیگران نشان نمی‌دهند و به جای پاسخ گفتن به اتهامی که به ایشان زده می‌شود، برخورد خشن و سخت و نامهربانانه بروز می‌دهند!

سه نامزد از جمع شش نامزد که در نظرسنجی‌ها وضع بهتری دارند، چالش‌هایی را در عرضه برنامه‌ها و ایده‌های خود ایجاد کرده‌اند که می‌توان خیرخواهانه به آنان در این‌باره هشدار داد. پیش از آن باید گفت که هر کدام از این سه که بتوانند نظر مردم را به سوی خود جلب کنند،

برای کسانی همچون نگارنده تفاوت محسوسی ندارد زیرا این سخن را پیش‌رو داریم که «خدای متعال دل‌های مردم را ان‌شاءالله هدایت خواهد کرد به بهترین گزینه» و بنابراین منتخب مردم را هر کس که باشد، بهترین گزینه می‌دانیم و البته این بهترین گزینه را از نقد سختگیرانه معاف نخواهیم کرد و مانند کسانی نیستیم که منتخب نهایی را محصول درایت و نقشه‌ها یا برنامه‌های خودشان می‌دانند و چشم بر تمامی خطا‌های او می‌بندند و آن را فرصتی برای پیشبرد مطامع جریانی خود می‌بینند. این سه نامزد به ترتیب الفبا آقایان مسعود پزشکیان، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف هستند.

جام جم این‌گونه نوشت: آدرس غلط

ظریف که به‌عنوان مشاور مسعود پزشکیان در این برنامه حاضر شده بود تا او را در تبیین مواضع خود در حوزه سیاست خارجی همراهی کند، برجام را به گونه‌ای برای مردم به تصویر کشید که گویی باید دلتنگ آن شوند و این سوال برای‌شان به طور جدی به‌وجود آید که «چرا اجازه احیای مجدد برجام داده نشد و تحریم‌ها ادامه یافت؟»، حال آن‌که طبق آمار باید گفت رویایی بود به نام برجام که دست آخر نیز به واقعیت نپیوست و کارنامه موجود جایی برای دفاع از آن باقی نگذاشته است.

در هر حال سخنان مذکور به باز شدن دفتر خاک خورده  برجام پس از ۹ سال منجر شد اما تاملی بر بدعهدی آمریکا در این قضیه نشان می‌دهد که چرا اساسا رویکرد اصلی سیاست خارجی کشورمان در تعامل با آمریکا نمی‌تواند بر‌اساس اعتماد به طرف مقابل  پیش رود.

تحریم‌هایی که از سال ۹۷ آغاز شد

ظریف مدعی شد که بخشی از تعداد ۱۵۰۰ تحریم در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم مربوط به اشخاص و شرکت‌ها می‌شود اما در دوران برجام بانک‌های ایران، نفت ایران، پتروشیمی ایران، کشتیرانی و بیمه ایران تحریم نشد و این به نوعی نقطه‌قوت برجام محسوب می‌شود که امکان تحریم بخش‌های یاد‌شده را نداد.

این اظهارات درحالی از زبان وزیر خارجه پیشین کشورمان بیان شد که پس از خروج ترامپ از برجام و از سال ۱۳۹۷ به بعد آمریکا رسما دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و همان زمان پمپئو، وزیر دفاع آمریکا نیز تصریح کرد که این دور جدید تحریم‌ها در زمینه بانکی، انرژی، حمل‌و‌نقل و صنایع کشتی‌سازی ایران است.برای مثال در سال ۱۳۹۹ یعنی سال آخر دولت دوازدهم، ترامپ ۱۸ بانک ایرانی را تحریم کرد، اقدامی که به ایجاد اخلال در فرآیند ارتباطی نظام بانکی ایران با نظام مالی جهان منجر شد.

در ادامه همشهری نوشت: بی‌فرهنگی در میزگرد فرهنگی

روایت یک تنش در میزگرد فرهنگی

عصر روز گذشته میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم با حضور کارشناسان که بنا بود در آن به چالش‌ها و راهکارهای فرهنگی کشور پرداخته شود، با مشاجره محمد فاضلی‌نیک (مشاور پزشکیان) و شهاب اسفندیاری (کارشناس برنامه) دچار تنش شد.

در بخش‌های پایانی برنامه، پزشکیان در پاسخ به سؤال حسین انتظامی، کارشناس برنامه در مورد رویکرد وی درباره اخراج استادان گفت: با هرگونه اخراج استادان مخالفم. پرونده‌سازی و اخراج استادان در کمیته‌های مختلف اشتباه است. اگر قدرتی در اختیارم بود، اجازه نمی‌دادم هیچ دانشجو و استادی را به‌خاطر اندیشیدن از دانشگاه بیرون کنند. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود. دانشجو حتما سؤال دارد، باید جوابش را بدهیم نه اینکه برایش دردسر درست کنیم.

شهاب اسفندیاری، کارشناس برنامه در واکنش به پاسخ پزشکیان در این خصوص گفت: در مورد اخراج استادان به‌نحوی صحبت کردید کأنه با استادی که تخلف هم کرده می‌خواهید مماشات کنید. دکتر فاضلی که در کنار شما هستند، عضو هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بودند.

طبق مقررات، عضو هیأت علمی پیمانی نه می‌تواند مأمور باشد نه خارج از دانشگاه سمت بگیرد. ایشان در ریاست‌جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند و طبق گفته رئیس دانشگاه و مدیر گروه 2سال حتی مراجعه و حضور در دانشگاه نداشتند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: اخراج اخلاق روی آنتن

آقای دکتر فاضلی، فرض کنیم سوال کارشناس برنامه انتخاباتی درست نبوده، این رفتار تند و زننده و پرتاب میکروفن و... روی آنتن زنده باعث می‌شود برداشت مخاطب چیز دیگری باشد. مگر اینکه شما چرا از دانشگاه بیرون آمدید آنقدر مهم و حیاتی بود که کاندیدای مورد علاقه شما روی آنتن زنده خجالت‌زده شود؟ پرتاب ابزار صدابرداری تلویزیون درحالی‌که مردم شما را تماشا می‌کنند معنایی جز این نداشت که جناب فاضلی از افشای اطلاعاتی ناراحت شد.

متأسفانه کاری که دکتر فاضلی روی آنتن زنده و مقابل جناب پزشکیان کرد، یک شوک بزرگ انتخاباتی بود. سیاستمدارانی که نتوانند بدیهی‌ترین اصول اخلاقی را رعایت کنند، چگونه می‌خواهند کشور را اداره کنند؟

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما