شناسهٔ خبر: 67276534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود؛ اصلاح‌طلبان از فضای رادیکال چه سودی می‌برند؟

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر راهبرد «رادیکال‌تر کردن فضا» و «ایجاد دوقطبی‌های کاذب» در دستور کار جدی جریان اصلاحات قرار گرفته است تا بتوانند بدنه رأیی را که در سال‌های قبل به «تحریم انتخابات» تشویق کرده بودند دوباره به میدان بیاورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته محمد فاضلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که به همراه پزشکیان در برنامه میزگرد فرهنگی حاضر شده بود، در واکنش به اظهارات کارشناس برنامه، او را به «دروغگویی» متهم کرد، پس از اعتراض شهاب اسفندیاری به این اتهام، مجری برنامه از دو طرف خواست که خود را کنترل کنند. این اتفاق در پی این صحبت شهاب اسفندیاری، کارشناس میزگرد فرهنگی افتاد که گفت: «آقای پزشکیان، کسی که کنار شما نشسته است به‌دلیل تخلف از دانشگاه اخراج شده است.»

با ادامه مشاجره، ناظر پخش، میکروفون هر دو را قطع کرد و مجری از پزشکیان خواست تا خود به صورت مستقیم مباحثش را ارائه کند. فاضلی اما بدون توجه به پزشکیان و درخواست او برای ترک نکردن برنامه، اقدام به ترک صندلی خود کرد و با دور شدن از دکور برنامه، میکروفون و هاش اف خود را درآورد و آن را به سمت پزشکیان پرتاب کرد! همه اینها در حالی اتفاق افتاد که مردم از صفحه‌های تلویزیون خود نظاره‌گر صحنه بودند.

در واکنش به این اتفاقات، سخنگوی وزارت علوم نیز در توئیتی اعلام کرد فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است.

پیش از این اتفاق همچنین پزشکیان در پاسخ به سوال حسین انتظامی کارشناس دیگر میزگرد در خصوص نگاه‌های او نسبت به مسائل قومیتی، مدعی شد که در حکومت جایی برای قومیت‌ها وجود ندارد و عدالت در مورد آن‌ها رعایت نشده است. این ادعای پزشکیان نیز با واکنش انتظامی روبه‌رو شد که به او یادآور شد فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یک اهل سنت کُرد است.

همچنین در پاسخ به این مطلب پزشکیان که گفته بود چند تا استاندار کُرد داریم، برخی کاربران به این مطلب اشاره کردند که هم اکنون چهار تن از استانداران کشور (کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و مازندران) کُرد هستند.

ظریف و احیای دوقطبی‌های تاریخ گذشته

وقوع این بی‌اخلاقی زنده در تریبون رسانه ملی با واکنش‌های متعددی در میان کارشناسان و رسانه‌ها همراه بود و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد، اما فارغ از این ماجرا روز سه‌شنبه نیز حضور محمد جواد ظریف به عنوان مشاور پزشکیان در میزگرد سیاست خارجی، بحث برانگیز شده بود. وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم در شرایطی به عنوان مشاور اصلی پزشکیان حاضر شد که او پیش‌تر تاکید کرده بود دولت من، دولت سوم روحانی نیست. با این وجود پزشکیان در پاسخ به کارشناس برنامه که از او پرسید: «با حضور جناب ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی و جناب سنایی، سفیر ایران در روسیه در زمان روحانی، بفرمائید اگر دولت شما ادامه دولت حسن روحانی نیست، سیاست خارجی شما چه تفاوتی با دولت ایشان دارد؟» به‌جای پاسخگویی، به شعارهای کلی روی آورد.

در ادامه دو کارشناس برنامه با پرسش‌های خود سعی داشتند متوجه شوند آیا در دولت احتمالی پزشکیان بار دیگر قرار است سمت و سوی کشور به سمت مذاکره با آمریکا تنظیم شود؟ و آیا تجربه ۸ سال با مذاکره بی‌ثمر با آمریکا و در نهایت خروج از برجام برای اصلاح این رویکرد کافی نبوده است؟ در جواب محمدجواد ظریف در موضع پاسخگویی قرار گرفت و در ۱۰ دقیقه پایانی میزگرد با لحنی تند به بیان ادعاهایی در مورد دستاوردهای برجام، نقد قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی و نقد سیاست خارجی دولت شهید رئیسی پرداخت که ثابت کرد، بازسازی دو قطبی سال ۹۲ به‌طور جدی در دستور کار تیم اصلاحات قرار دارد. ظریف در این میزگرد در مواردی به تناقض‌گویی رسید و در حالی که مدعی بود علت افزایش فروش نفت در دولت شهید رئیسی، «شل کردن پیچ تحریم‌ها توسط بایدن» بوده است، به افزایش تعداد تحریم‌ها در دولت سیزدهم انتقاد کرد و سعی کرد دیپلماسی دولت را عامل اصلی آن معرفی کند. موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران قرار گرفت، همچنین این سخنان در شرایطی مطرح شد که دیپلماسی متوازن دولت سیزدهم ثابت کرد جهان محدود به تنها یک یا چند کشور نیست و در شرایط گذار بین‌المللی و افول آمریکا، می‌توان از ظرفیت‌های متعدد کشورهای همسایه و قدرت‌های نوظهور جهانی بهره برد.

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود؛ اصلاح‌طلبان از فضای رادیکال چه سودی می‌برند؟

وقتی خاطرات سال ۸۸ زنده می‌شود...

شب گذشته نیز در جمع ستاد انتخاباتی پزشکیان در سالن همایش‌های برج میلاد که با حضور چهره‌های برجسته دولت تدبیر و امید از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی همراه بود، مواضعی بسیار تندی در نقد دولت سیزدهم مطرح شد که بعضی به دور از واقعیت و غیرمنصفانه بود. برای مثال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی روحانی، فضای کشور در سه سال گذشته را «چنددولتی» یا «بی‌دولتی» توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که با پیروزی پزشکیان دولت ملی مدرن در ایران مستقر شود! اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی نیز در اظهاراتی مدعی شد که راه دولت سیزدهم باید متوقف شود زیرا به ضرر زندگی مردم بوده است! اما این ختم ماجرا نبود؛ محمدجواد ظریف هم در اقدامی عجیب، با قرار گرفتن پشت تریبون اعلام کرد: «ما شنبه آینده، نهم تیر از رئیس‌جمهور پزشکیان استقبال خواهیم کرد!» این ادعای پیروزی زودهنگام در حالی مطرح شد که مطابق نظرسنجی‌های معتبر که به صورت مستمر انجام می‌شود، تا این لحظه رقابت اصلی با اختلاف آرای اندک میان سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف برقرار است و به‌یقین این آمار تا روز انتخابات دستخوش تحولات بسیاری خواهد شد، بنابراین جا دارد از جناب ظریف بپرسیم این صحبت‌ها با چه هدفی مطرح می‌شود؟ آن هم در شرایطی که تجربه تلخ و عبرت‌آموز سال ۸۸ پیش چشم ماست، وقایعی که در نهایت به ادعای پوچ تقلب توسط جریان اصلاحات در انتخابات آن دوره منجر شد و کشور را برای چندین ماه به عرصه آشوب و درگیری تبدیل کرد.

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود؛ اصلاح‌طلبان از فضای رادیکال چه سودی می‌برند؟

نتایج آخرین نظرسنجی در مورد آرای نامزدها چه می‌گوید؟

لازم به ذکر است که مرکز افکارسنجی ایسپا آخرین نظرسنجی انتخاباتی خود را شب گذشته منتشر کرد. بر اساس یافته‌های این مرکز در روزهای بیست‌ونهم و سی‌ام خرداد آزمایش شده، سعید جلیلی با ۲۶.۲ درصد آرای شرکت‌کنندگان قطعی یا شرکت‌کنندگانی که به احتمال زیاد در انتخابات حضور خواهند داشت، صدرنشین رقابت کاندیداهاست. پس از او مسعود پزشکیان با ۱۹.۸ درصد، محمدباقر قالیباف با ۱۹ درصد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۲.۶ درصد، علیرضا زاکانی با ۲ درصد و مصطفی پورمحمدی با ۰.۹ درصد در رتبه‌های دوم تا ششم قرار دارند.

همچنین مطابق نتایج این نظرسنجی ۲۷.۴ درصد از شرکت‌کنندگان هنوز تصمیمی برای انتخاب کاندیدای نهایی خود نگرفته و ۰.۵ درصد نیز سوال درباره انتخاب کدام نامزد را بدون پاسخ گذاشتند. ایسپا همچنین در نظرسنجی خود خبر داد که تاکنون ۴۲.۵ درصد قطعاً در انتخابات مشارکت می‌کنند، ۷.۷ درصد به احتمال زیاد، ۱۶.۱ درصد مردد، ۶.۵ درصد به احتمال کم و ۲۷.۲ درصد اعلام کرده‌اند که اصلاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند. بنابراین همانطور که از نتایج مشخص است عجله برای معرفی رئیس‌جمهور آینده غیرمنطقی و نابخردانه است.

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود؛ اصلاح‌طلبان از فضای رادیکال چه سودی می‌برند؟

هدف از رادیکال کردن فضای انتخابات چیست؟

مطابق آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در روزهای اخیر راهبرد «رادیکال تر کردن فضا» و «ایجاد دوقطبی‌های کاذب» در دستور کار جدی جریان اصلاحات قرار گرفته است تا بتوانند بدنه رأیی را که در سال‌های قبل به «تحریم انتخابات» تشویق کرده بودند، دوباره به میدان بیاورند.

در همین راستا مهدی تبریزی، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «با پیوست رسانه‌ای که سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و کانال‌های اصلاح طلب در خصوص حرکت فاضلی در حال انجام هستند، به نظر می‌رسد این حرکت از پیش طراحی شده بوده و هرچه به سمت تاریخ انتخابات نزدیک تر شویم به شدت شاهد رادیکال شدن کمپین انتخاباتی پزشکیان خواهیم بود.»

تبریزی می‌گوید: «پس از سخنان تند ظریف و ادا بازی فاضلی منتظر اظهارات تند این طیف علیه شهید جمهور و ارکان نظام خواهیم بود. این طیف برای رأی‌آوری احتیاج به یک فضای متشنج دارند تا بدنه رأی اصلاحات که از صندوق بریده است را مجدد به میدان بیاورد و این کار تنها با رادیکال شدن فضا اتفاق خواهد افتاد. در مواجهه با چنین صحنه‌ای تنها راه برای گفتمان انقلاب وحدت است در غیر این صورت باید مجدد شاهد روزهای نکبت‌بار دهه ۹۰ باشیم.»

بنابراین باید دقت کرد تا در صورت تحقق این سناریو، بار دیگر به بازیگری در زمین بازی تکراری جریانی خاص تبدیل نشویم، جریانی که به نظر هرگز قصد عبرت گرفتن از تجربیات پیشین را ندارد و معتقد است «هدف وسیله را توجیه می‌کند»؛ حتی اگر این وسیله به قیمت متشنج کردن اوضاع کشور باشد.

نظر شما