شناسهٔ خبر: 67278361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنگ خطر خاموشی های بی برنامه برق در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - گرمای سوزان هوا در برخی نقاط کهگیلویه وبویراحمد به اوج خود نزدیک شده و آمار ارائه شده از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان نشان می دهد که میزان مصرف برق در همه شهرستان ها افزایش یافته و این امر زنگ خطر بروز حادثه برای شبکه های توزیع و خاموشی های بی برنامه را به صدا درآورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از تجربیات خاموشی های بی برنامه روز سه شنبه بیست و نهم خرداد ماه در هنگام اوج مصرف برق و گرمای هوا درست در میانه روز رخ داد و منجر به قطعی برق مردم ۲ نقطه مسکونی شهرستان گرمسیری گچساران شد.

آن طورکه شهروندان ساکن کوی کارکنان دولت شهر دوگنبدان می گویند : در این حادثه که ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه بیست و نهم خرداد ماه رخ داد برق آنان به مدت یک ساعت قطع شد و اهالی کوی رزمندگان این شهر هم دقایقی خاموشی برق را تجربه کردند و این حادثه سبب تجربه لحظاتی سخت برای آنان شد.

براساس داده های هوای شناسی،گرمترین ساعت های شبانه روز گذشته دمای شهر لنده گرمترین نقطه کهگیلویه وبویراحمد ۴۵.۴ درجه سانتیگراد ثبت شد و در همین مدت بیشینه دمای دوگنبدان و امامزاده جعفر در شهرستان گچساران ۴۵ و همچنین دمای هوای شهرهای لیکک و دهدشت به ترتیب ۴۴.۶ و ۴۴ درجه سانتیگراد ثبت شد.

البته دمای هوای شهرهای سردسیری استان هم بسیار گرمتر از معمول بود به طوری که دما در منطقه دولت آباد یاسوج ۳۷.۱ درجه سانتیگراد گزارش شد و همچنین هواشناسی دمای هوای شهرهای مارگون و سی سخت را ۳۲.۹ و ۳۲.۴ گزارش کرد.

روز بیست و نهم خرداد ماه دمای هوای

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمد می گوید: خاموشی بی برنامه برق در شهرستان گچساران به علت پارگی شبکه به دنبال بار سنگینی مصرف برق رخ داد.

رسول روستایی افزود: میزان بار شبکه در نقطه یاد شده در زمان بروز حادثه ۱۷ مگاوات بود که باعث سوختن خطوط شبکه انتقال شد.

وی بیان کرد: پس از گزارش حادثه یاد شده کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق به محل مورد نظر اعزام شدند و پس از یک ساعت تلاش شبکه رفع عیب و جریان برق برقرار شد.

رشد بیش از ۱۱درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمدمی گوید:میانگین رشد مصرف برق در استان در رور چهارشنبه سی ام حرداد ۱۱.۶درصد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷مگاوات افزایش یافته است.

زنگ خطر خاموشی های بی برنامه برق در کهگیلویه وبویراحمد

روستایی افزود:در حالی که میزان پیک مصرف برق کهگیلویه وبویراحمد روز سی ام خرداد ماه ۴۹۹ مگاوات گزارش شده پیک مصرف شبانه برق استان به میزان مصرف در روز نزدیک شده که این امر نشان دهنده کوتاهی مشترکان در مدیریت مصرف است.

روستایی تاکید کرد: درحالی که پیک مصرف برق در ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه سی ام خرداد ۴۹۹ مگاوات بوده پیک شبانه مصرف برق استان در ساعت ۲۱ بیش از ۴۸۸ مگاوات گزارش شده است.

وی بیان کرد:میزان مصرف برق در هشت شهرستان گرمسیری و سردسیری کهگیلویه وبویراحمد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بیشترین برق مصرفی استان در شهرستان گرمسیری و صنعتی گچساران به میزان ۱۷۸ مگاوات ثبت شده که ۶ مگاوات نسبت به مدت پارسال افزایش یافته است.

وی ابراز کرد:همچنین میزان مصرف برق در شهرستان های بویراحمد و دنا ۱۱۳مگاوات گزارش شده که ۶ مگاوات بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

روستایی عنوان کرد: همچنین مصرف برق در شهرستان های بهمئی،کهگیلویه، و چرام به ترتیب ۴،۱۵، ۳ مگاوات نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: میزان مصرف برق در باشت نیز ۳۸ مگاوات بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال۴ مگاوات افزایش یافته است.

هشدار به مشترکان پر مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد قطع برق خانگی در برنامه شرکت توانیر در تابستان امسال در برنامه این شرکت پیش بینی شده اما در صورتی که مشترکان چهار برابر الگو مصرف داشته باشند پس از یادآوری و اخطار برق آنان قطع می شود.

وی تاکید کرد: براساس طرح الگوی مصرف میزان مصرف برق برای مشترکان مناطق عادی استان مانند شهرستان های بویراحمد،دنا و مارگون ۳۰۰کیلو وات ساعت،برای مناطق گرمسیری شماره ۴ ،۴۵۰ کیلو وات ساعت، مناطق گرمسیری شماره سه ۶۰۰کیلو وات ساعت،مناطق گرمسیری شماره ۲ یکهزار و ۵۰۰کیلو وات ساعت و مناطق گرمسیری شماره چهار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت است.

ضرورت همراهی شهروندان

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۸۵ درصد مصرف برق استان خانگی است تاکید کرد: همراهی شهروندان و مشترکان برق می تواند زمینه عبور بدون خاموشی از تابستان گرم را فراهم کند.

روستایی افزود: صرفه جویی در ساعات اوج مصرف برق با اقدام هایی مانند خاموش کردن لامپ‌های اضافی، لباسشویی، اتو و موکول کردن برنامه‌ها به ساعات دیگر، کمک شایانی به کاهش مصرف برق می‌کند.

وی با اشاره به مشوق‌های اعمال شده برای مشترکان برق در استان، گفت: در قالب این مشوق‌ها مشترکان خانگی با کاهش مصرف برق نسبت به سال گذشته پاداش و همچنین جایزه دریافت کنند.

روستایی زمان پیک مصرف برق در استان را از ساعت های ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ شب دانست و خاطرنشان کرد: نیاز ممشترکان برق درزمان پیک به خاموش کردن وسایل برقی پُرمصرف خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد:آمار رشد کم سابقه مصرف برق هشدار قطع مشترکان پرمصرف و همچنین نیاز به خاموشی های با برنامه را به دنبال خواهد داشت به همین علت از شهروندان استان انتظار می رود تا نسبت به مدیریت مصرف خود اقدام نکنند.

برنامه های دولت برای مدیریت مصرف برق

براساس هماهنگی با استانداری و به استناد مصوبه هیات وزیران موضوع «حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در روزهای گرم سال» مبنی بر کاهش و مدیریت مصرف بهینه انرژی در دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی، بانک ها، شهرداری ها و ادارات و ... زمان کار کارمندان از تاریخ شانزدهم خرداد ماه تا شهریور ماه از ساعت ۶ الی ۱۳ اعلام شده است.

همچنین طبق این مصوبه همه دستگاه های اجرایی، اداری، قضایی و انتظامی ملزم به کاهش مصرف برق در ساعات کاری به میزان ۳۰ درصد نسبت به مصرف مشابه در سال ۱۴۰۰ و کاهش ۶۰ درصدی پس از پایان ساعت اداری هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امسال برای همراهی مشترکان پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شده که افزون بر پاداش‌های سال گذشته جوایز دیگری تعیین شده و به قید قرعه مشترکان خوش مصرف اهدا خواهد شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: ۳۰۰ دستگاه خودروی اتوماتیک ایرانی مانند دنا، ۲۰۷ و تارا از جمله جوایز پیش بینی شده امسال است که مشترکان می‌توانند با کسب و جمع‌آوری امتیاز از محل کاهش مصرف برق، در قرعه کشی این محصولات نیز شرکت کنند.

وی گفت: هموطنان می‌توانند با نصب نرم افزار کاربردی «با انرژی» روی گوشی‌های هوشمند خود از روش‌هایی که برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شده استفاده کنند و از امتیازهای تعریف شده برخوردار و ضمن حفظ رفاه با کاهش مصرف از این جوایز بهره‌مند شوند.

سخنگوی صنعت برق همچنین یادآور شد: در این نرم افزار، شبیه‌سازی طراحی شده که مشترکان می‌توانند با ثبت وسایل برقی خود، میزان مصرف را به طور تقریبی تخمین بزنند.

رجبی مشهدی بیان کرد: مشترکان با کاهش مصرف ۱۰ درصدی می‌توانند امتیاز دریافت کنند و با استمرار در کسب امتیاز، شانس خود را برای دریافت جوایز بیشتر و بزرگ‌تر افزایش دهند.

راهکارهای کاهش مصرف برق خانگی

براساس شاخص ها و مطالعات فنی انجام شده از سوی کارشناسان حوزه برق کولرآبی گزینه بسیار مناسبی برای تهویه مطبوع در شهرستان های سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است.

صاحب نظران حوزه برق کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که در صورت استفاده از کولر گازی، شرایط از حالت طبیعی و الگوی مصرف خارج شده به طوری که این وسیله گرمایشی متوسط مصرف ماهیانه برق بیش از ٩٠٠ کیلووات خواهد شد که سه برابر الگوی مصرف (٣٠٠ کیلووات) محاسبه می شود.

این کارشناسان تاکید می کنند که این مصرف برق موجب رشد نهایی مبلغ برق شده و هزینه برق را ٢٤ برابر نسبت به هدف ٣٠٠ کیلووات در ماه افزایش می دهد.

زنگ خطر خاموشی های بی برنامه برق در کهگیلویه وبویراحمد

خاموش کردن کولرهای گازی مازاد در مناطق گرم و یا استفاده از دور کند کولر آبی در مناطق عادی، همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، عدم استفاده از دستگاه‌های برقی غیرضروری، کاهش مصرف در ساعت های پیک بار ( ۱۴ تا ۲۱)، مدیریت مصرف روشنایی ساختمان‌ها و نیز رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف برق است که از سوی کارشناسان مطرح می شود.

این کارشناسان بهینه‌سازی موتور کولرهای آبی ونصب موتورهای پربازده، استفاده از سایبان برای کولرها، استفاده از کولرهای گازی اینورتردار، سرویس کولرهای گازی قبل از تابستان، توجه به بسته نگاه‌داشتن در و حفظ دمای خنک ساختمان از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف این حامل انرژی می دانند.

استفاده از لامپ های LED در ساختمان ها موجب شده تا به شدت مصرف برق این مولفه کاهش یابد در شرایط معمول پنج درصد مصرف برق اختصاص به روشنایی دارد استفاده از این لامپ ها راهکار دیگری برای مدیریت مصرف برق است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشورمان حدود ۳۰۰ هزار مشترک برق دارد.

نظر شما