شناسهٔ خبر: 67278238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

وزیر ارتباطات: علت کند شدن اینترنت مردم، فیلترشکن است!

صاحب‌خبر -

وزیر ارتباطات در جریان نشست خبری ارائه عملکرد هزار روزه دولت سیزدهم و در گفتگو با خبرنگاران، علت کند شدن اینترنت را استفاده مردم از فیلترشکن ها اعلام کرد.

در جدیدترین اخبار داخلی، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی با خبرنگاران در جریان نشست ارائه گزارش عملکرد هزار روزه خدمت دولت سیزدهم، علت کند شدن سرعت اینترنت در استفاده‌های روزمره مردم را فیلترشکن‌ها معرفی کرد.

وی افزود در وزارت ارتباطات دولت سیزدهم، ماموریت ما توسعه زیرساخت‌ها بوده و در این مورد در مدتی که از عمر این دولت می‌گذرد کارهای بزرگی انجام شده است.

زارع پور علت کند شدن اینترنت مردم را اعلام کرد!

عیسی زارع‌پور در بخشی از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران گفت برخی افراد می‌گویند افزایش سرعت اینترنت توسط مردم احساس نشده، اما واقعیت این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌های ناشی از تحریم و فیلترینگ، تفاوت‌هایی وجود دارد. وی تاکید کرد استفاده از فیلترشکن توسط عموم مردم، اصلی‌ترین علت کند شدن سرعت اینترنت است و کندی اینترنت ربطی به توسعه شبکه ارتباطات کشور ندارد.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری متوازن در شبکه ارتباطی کشور به‌عنوان عامل ضعف کلی شبکه، اظهار کرد در حوزه‌هایی مانند اینترنت ثابت ضعف جدی داریم و در نتیجه، ایران همیشه در این حوزه در انتهای لیست قرار داشته است.

فیبر نوری فیبر نوری

زارع‌پور در ادامه، فیبر نوری را راه‌حلی برای رفع ضعف‌های شبکه اینترنت ثابت در ایران عنوان کرد و گفت اساسا این پروژه با همین هدف آغاز شده است. به‌گفته وی در حال حاضر پروژه فیبر نوری در 450 شهر کشور به اتمام رسیده، در 600 شهر توافقات اولیه آن با شهرداری‌ها انجام شده و در 400 شهر دیگر نیز پروژه در مرحله کار عملیاتی است.

با توجه به این‌که دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود به سر می‌برد، وزیر ارتباطات به سرانجام رسیدن پروژه فیبر نوری را یکی از مطالبات جدی از دولت آینده اعلام و اظهار امیدواری کرد مطابق با پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه، اتصال 20 میلیون پورت فیبر نوری محقق شود. وی همچنین درباره سطح پوشش فیبر نوری در طول فعالیت دولت سیزدهم نیز گفت:

در حال حاضر پوشش فیبر نوری برای 8 میلیون خانوار در دسترس قرار گرفته است. ما امیدوار بودیم تا پایان سال 1404 تمامی شهرها را تحت پوشش قرار دهیم و حال باید امیدوار باشیم این اتفاق رخ بدهد.

وزیر ارتباطات با اشاره به فعالیت تنها 10 سایت نسل پنجم در آغاز به کار دولت سیزدهم، شمار سایت‌های فعال نسل پنجم در حال حاضر را 5 هزار مورد اعلام کرد. زارع‌پور همچنین در خصوص توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور نیز گفت آنچه در مدت اخیر انجام شده بیش از همه، اقداماتی بوده که در سه دهه اخیر انجام گرفته و حالا 32 ترابیت بر ثانیه به ظرفیت آن افزوده شده است.

وی افزود بخش دیگر در شبکه مادر مخابراتی، لایه آی پی است که در ابتدا 28 ترابیت بر ثانیه ظرفیت داشت و حالا این رقم به 56 ترابیت بر ثانیه رسیده است. وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت در ابتدای دولت سیزدهم با وجود 430 گیگابیت بر ثانیه قطعی فیبر، اختلالات زیادی وجود داشت، اما در دو سه ماه گذشته 2.5 ترابیت بر ثانیه قطعی رخ داده و اساسا هیچکس قطعی را احساس نکرده است؛ چرا که بیش از 2 برابر نیاز کشور اینترنت تامین کرده‌ایم.

وی با تاکید بر ارزشمند بودن اقدامات وزارت تحت امر خود در طول عمر دولت ابراهیم رئیسی، بیان کرد ارتباطات سیار در این مدت رشدی 71 درصدی داشته و ما همواره در تلاش بوده‌ایم تا نه‌تنها بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم، بلکه آینده‌نگر باشیم و متناسب با نیاز آینده ایران روند توسعه را پی بگیریم. زارع‌پور افزود با افتخار زیرساخت‌های کشور را که در بسیاری از لایه‌ها به ظرفیت آن اضافه شده است تحویل فرد بعدی خواهیم داد.

فیلترشکن فیلترشکن

او در خصوص علت کند شدن سرعت اینترنت نیز تاکید کرد این‌که مردم رشد سرعت اینترنت را حس نمی‌کنند ربطی به توسعه زیرساخت‌های کشور ندارد و بستگی به تحریم‌ها، فیلترینگ و البته استفاده از فیلترشکن‌ها دارد. در خصوص میزان رشد شبکه ملی اطلاعات نیز وزیر ارتباطات با استناد به آمار مرکز ملی فضای مجازی، گفت پیشرفت شبکه از 20 درصد به 60 درصد رسیده است.

به‌گفته آقای زارع‌پور، پشتیبانی همه‌جانبه دولت سیزدهم از ظرفیت‌های داخلی، عامل رشد اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن در اقتصاد کشور به 8 درصد بوده است. او همچنین افزایش 10 برابری کاربران اینترنت، افزایش 15 برابری ترافیک و اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها را از جمله دیگر دستاوردهای وزارت ارتباطات تحت امر خود معرفی کرد.

وزیر ارتباطات با کنایه به دولت قبل، عنوان کرد وقتی در آبان 1398 بنا بر مصالحی، دستور قطع اینترنت کشور صادر شد، قطع کردن اینترنت توسط وزارت وقت بسیاری از سرویس‌های داخلی را دچار اختلال کرد؛ ولی ما در دولت سیزدهم و در سال 1401 با وجود دستور نهادهای امنیتی برای قطع اینترنت، این کار را نکردیم و تنها محدودیت‌هایی ساعتی اعمال کردیم و این اتفاق بزرگی است.

زارع‌پور همچنین در خصوص توسعه دولت الکترونیک با اشاره به ارائه 70 درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به‌شکل الکترونیکی، گفت ما از دولت الکترونیک عبور کرده و به سمت دولت هوشمند خواهیم رفت. به‌گفته وزیر ارتباطات، در حال حاضر بیش از 500 خدمت دولتی به‌شکل کاملا غیرحضوری، الکترونیکی و بدون نیاز به مدارک انجام می‌شود.

وی با اشاره به شمار 4 میلیون نفری کاربران روزانه پنجره ملی خدمات هوشمند، گفت بیش از 48 میلیون نفر از مردم به‌طور مستقیم از سامانه استفاده کرده‌اند. وزیر ارتباطات سامانه خودنویس برای انعقاد قرارداد املاک بدون نیاز به مراجعه به دفاتر املاک و پرداخت کمیسیون را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم قلمداد کرد.

در پایان، زارع پور در خصوص پیشرفت‌های کشور در حوزه فناوری فضایی در دولت سیزدهم با جدی خواندن تحولات رخ داده، بیان کرد در بازه زمانی کمتر از 2.5 سال، 12 ماهواره به فضا پرتاب شده و 2 پرتاب دیگر نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی شده که در صورت وقوع، رکورد پرتاب از زمان فضایی شدن ایران را به نام دولت سیزدهم ثبت می‌کند.

پرتاب انسان به فضا توسط ایران پرتاب انسان به فضا توسط ایران

او با اشاره به برنامه بلندپروازانه پرتاب انسان ایرانی به فضا نیز گفت این پروژه بعد از حدود 10 سال تعطیلی مجددا احیا شده و در حال حاضر 2 کپسول زیستی سفارش داده‌ایم تا بعد از ساخت برای پرتاب انسان به فضا اقدام کنیم.

از دست ندهید:
بر اساس آخرین گزارش اسپید تست، سرعت اینترنت ایران افزایش داشته است نظر کاندیداهای ریاست جمهوری درباره فیلترینگ و اینترنت آزاد + ویدیو وعده انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری؛ به فیلترینگ در ایران پایان می‌دهم اعلام موضع علنی قالیباف در مورد فضای مجازی؛ محدودیت ایجاد می‌کنیم، ولنگاری نباشد

نظر شما