شناسهٔ خبر: 67278165 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رشد تجارت ایران و آمریکا در سایه خنثی‌سازی تحریم

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد که صادرات آمریکا به کشورمان رشد ۵۱ درصدی داشته است و تجارت دو کشور در سال جاری میلادی رشد داشته است. دفتر آمار آمریکا اعلام کرد که صادرات آمریکا به کشورمان رشد ۵۱ درصدی داشته است و تجارت دو کشور در سال جاری میلادی رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که تجارت در وضعیت مطلوبی قرار نداشت. دولت اعلام کرده بود ارتباط با همه کشور‌ها از جمله همسایگان را در برنامه کاری خود دارد.


زمانی که این هدف اعلام شد برخی منتقدان معتقد بودند این کار شدنی نیست، به این دلیل که تحریم‌ها چنین امکانی را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد و آمریکا اجازه افزایش تجارت را نخواهد داد؛ از سوی دیگر مواردی مانند نقل و انتقال پول برای تجارت به عنوان مهم‌ترین عامل مسدود است، اما سفر‌های متعدد رئیس کل بانک مرکزی به کشور‌های همسایه و همچنین کشور‌هایی که ایران با آن‌ها تجارت زیادی دارد باعث شد وضعیت این حوزه در مسیر بهبود قرار بگیرد.

یکی از اهدافی که بانک مرکزی در این زمینه دنبال کرد نقل و انتقال پول با ارز ملی و یا غیر دلار بود که در برخی کشور‌ها با استقبال همراه بود.

حالا آمار‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در طول فعالیت دولت سیزدهم تجارت خود را با ایران افزایش داده است؛ این در حالی است که حتی به گفته منتقدان دولت، در طول سه سال گذشته ۱۰۰۰ تحریم به تحریم‌های قبلی اضافه شده است.

کارشناسان معتقدند رشد تجارت کشور‌هایی مانند آمریکا که ایران را تحریم کرده به دلیل خنثی‌سازی تحریم‌هاست؛ در طول سه سال گذشته ایران عضو سازمان‌های اقتصادی مهم در جهان شد. بریکس و سازمان همکاری‌های شانگ‌های از جمله همین موارد است. بریکس به دنبال ارز مستقل برای تجارت است و همین موضوع آمریکا را نگران کرده است.

اخیرا آماری از دفتر آمار آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد صادرات این کشور به ایران در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ رشد ۵۱ درصدی داشته است. هرچند این رقم مطلوب نیست، اما رشد آن قابل توجه است.

دفترآمار آمریکا گزارش خود اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و آمریکا در چهار ماه نخست سال جاری میلادی به ۳۰.۶ میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۷۲درصد رشد داشته است. در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال۲۰۲۳ بالغ بر ۱۷.۸میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴، ارزش صادرات آمریکا به ایران رشد۵۱ درصدی داشته و به ۲۶.۵میلیون دلار رسیده است؛ همچنین بالغ بر ۱۷.۵میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود. واردات این کشور از ایران در چهار ماهه نخست ۲۰۲۴ نیز رشد ۱۳ برابری داشته و از ۰.۳ میلیون دلار در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۳ به ۴.۱ میلیون دلار درمدت مشابه امسال رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما