شناسهٔ خبر: 67277860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تغییر ساعت اداری تاکنون چقدر مصرف برق کشور را کاهش داده است؟

تهران - ایرنا - تابستان امسال نیز همانند دو سال گذشته ساعت کار بخش اداری کاهش یافت تا کمکی به تأمین برق پایدار باشد اما از نیمه خرداد که این طرح شروع شد تا امروز چه میزان مصرف برق در این بخش کمتر شده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزارت نیرو باهدف تامین برق پایدار و مطمئن برای تابستان امسال و رقم‌زدن تابستانی دیگر بدون خاموشی، ۱۸۰ برنامه عملیاتی تدوین کرد. این برنامه، هم در بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی و توسعه خطوط انتقال و پست‌های برق بود و هم مدیریت مصرف را مورد توجه جدی قرار داده است.

یکی از بخش‌های مهمی که در مدیریت مصرف مدنظر قرار گرفت، بخش اداری کشور بود که سهم قابل‌توجهی در مصرف برق دارد. امسال نیز همانند دو سال گذشته ساعت کار اداری از سوی دولت کاهش یافت و ساعت کار از ۶ صبح آغاز و ۱۳ به اتمام می‌رسد. علاوه بر این بر اساس مصوبه هیات دولت ادارات باید در ساعات کاری، ۳۰ درصد و پس از پایان وقت اداری ۶۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهند.

اکنون در پایان پانزدهمین روز اجرای طرح ببینیم چقدر اجرای آن موفقیت‌آمیز بوده است. آن‌طور که سخنگوی صنعت برق گفته باگذشت دو هفته از اجرای طرح کاهش ساعت کار ادارات و سازمان‌های عمومی و دولتی، نیمی از هدف‌گذاری صنعت برق برای کاهش مصرف برق این بخش محقق شده است.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، مصطفی رجبی مشهدی، یکی از راه‌های کاهش ناترازی بین تولید و مصرف برق را اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در بخش اداری عمومی دانسته و می‌گوید: کاهش هزار و ۵۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات، هدف‌گذاری شرکت توانیر برای دوره گرم تابستان امسال است که باگذشت تنها دو هفته از اجرای این طرح، با همراهی و مشارکت مطلوب ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی، ۸۲۱ مگاوات آن محقق شده است.

وی ضمن قدردانی از همراهی همه بخش‌های اداری عمومی برای تحقق این مهم خاطرنشان کرد: این روند تا پایان دوره اوج مصرف امسال تداوم می یابد.

مدیرعامل توانیر از آن دسته از مشترکان اداری که هنوز خود را ملزم به اجرای این مصوبه نکرده‌اند، درخواست کرد به‌منظور پیشگیری از قطع برق با صنعت برق همکاری کنند.

رجبی مشهدی بر ضرورت توجه بیشتر نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی در این زمینه تأکید کرد و گفت: تاکنون ۷۰ درصد از مشترکان بزرگ اداری شامل نهادهای عمومی و اداری مجهز به کنتور هوشمند شده و از طریق این کنتورها بر رعایت مدیریت مصرف ادارات نظارت شده و امکان قطع برق اداراتی که بعد از دو بار اخطار هنوز در اجرای مدیریت مصرف برق همکاری نمی‌کنند، از راه دور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سه‌شنبه ۲۹ خرداد مدیرعامل برق پایتخت از قطع برق ۸۰ مشترک اداری در تهران از ابتدای طرح برخورد با پرمصرف‌ها خبر داده بود که در این روز برق ۲۵ اداره دیگر در تهران قطع شد و در مجموع برق ۱۰۵ اداره پرمصرف در تهران تاکنون قطع شده است.

نظر شما