شناسهٔ خبر: 67277602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مین‌گذاری مرز مشترک با روسیه/ لهستان شمشیر را از رو می‌بندد؟

وزیر دفاع سابق لهستان خواستار خروج این کشور از کنوانسیون «اتاوا» و کار گذاشتن مین ضد نفر در امتداد مرز این کشور و منطقه کالینینگراد روسیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ماریوس بلاشاک، وزیر دفاع سابق و عضو کنونی پارلمان لهستان می‌گوید که این کشور باید در مرز مشترک لهستان و روسیه، از مین ضد نفر استفاده کند.

بلاشاک که از حزب قانون و عدالت در پارلمان لهستان عضویت دارد، حد فاصل سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ وزیر دفاع این کشور بود و پس از شکست حزب متبوعش، وزارت دفاع را به دونالد تاسک واگذار کرد.

وی در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به پیمان ممنوعیت استفاده از مین‌های ضد نفر گفت: مقامات به عنوان بخشی از برنامه تقویت مرز شرقی، باید از «کنوانسیون / پیمان اُتاوا» خارج شوند. ورشو باید در امتداد مرز مشترک با منطقه کالینینگراد روسیه، واقع‌شده بین لهستان و لیتوانی، مین‌گذاری کند.

تاسک ماه گذشته به طور علنی با مین‌گذاری مرز مشترک با روسیه و بلاروس مخالفت کرد. به گفته وی، ورشو تمایلی به خروج از کنوانسیون اتاوا ندارد. این پیمان که استفاده، تولید، احتکار و اشاعه مین‌های ضد نفر را ممنوع کرده است، در سال ۱۹۹۹ به تصویب رسید و ۱۶۴ کشور آن را تایید کرده‌اند. آمریکا، روسیه، هند و چین در بین کشورهایی هستند که از تایید و اجرای این پیمان خودداری کرده‌اند.

درخواست بلاشاک در حالی مطرح شده است که دیروز شهردار ورشو از برگزاری مانور بدون هماهنگی جهت اطمینان از عملکرد مناسب خدمات اضطراری پناهگاه‌های این شهر خبر داده بود. مانورهای اضطراری در ورشو کمتر از دو روز پس از آن برگزار شد که آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان خواستار «استعمارزدایی از روسیه از طریق تجزیه آن به کشورهای کوچک‌تر» شد. اظهارات و ادعاهای او در جریان کنفرانس موسوم به «صلح اوکراین» در سوئیس مطرح شده بود!

بلاشاک پارسال در آستانه انتخابات سراسری لهستان، مسئولیت اعزام ده‌ها هزار نیرو را به مرز مشترک با روسیه و بلاروس برعهده داشت. دولت جدید ورشو با اشاره به آنچه تهدید «جنگ ترکیبی» از جانب مسکو و مینسک خوانده است، همچنان به ماموریت بلاشاک و اعزام نیرو به منطقه مرزی ادامه داد. ورشو از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ همواره حامی کی‌یف بوده است. لهستان همچنین برای ارسال تقریباً تمام محموله‌های تسلیحاتی، تجهیزات و مهماتی ناتو به اوکراین، نقش مرکز لجستیکی را ایفا می‌کند.

نظر شما