شناسهٔ خبر: 67277587 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟/ شایع ترین علل ریزش مو چیست؟

مشکل ریزش مو، زمانی به شکل غیرطبیعی و بیمارگونه بروز می‌کند که موهای جدید، جایگزین موهای ریخته نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، استرس، رژیم غذایی نامناسب و بیماری‌های زمینه‌ای از عوامل شناخته‌شده ریزش مو به شمار می‌رود.

ایسنا نوشت: کارشناسان می‌گویند کمبود ریزمغذی‌ها و رژیم‌های غذایی ناسالم نیز از دلایل شایع نازک شدن تارهای مو و ریزش آن‌ هستند. از آنجا که مو ساختار ضروری برای بقا نیست، بدن استفاده از مواد مغذی برای رشد مو را در اولویت نمی‌گذارد.

هر فردی به طور طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. این تعداد معمولا قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان در حال رشد هستند. اما مشکل ریزش مو، زمانی به شکل غیرطبیعی و بیمارگونه بروز می‌کند که موهای جدید، جایگزین موهای ریخته نشوند.

ریزش مو معمولا به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:

* سابقه خانوادگی (وراثت): شایع ترین علت ریزش مو یک عامل ارثی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد. این شرایط «ریزش موی آندروژنیک»، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می‌شود. معمولاً این نوع ریزش مو به تدریج و با الگوهای قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

* تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلفی از جمله تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می‌توانند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شوند. «درماتوفیتوز» نیز یکی از بیماری‌های پزشکی است که منجر به ریزش مو می‌شود.

* داروها و مکمل‌ها: ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبیِ مصرف برخی داروها باشد مانند داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می‌شوند.

* پرتودرمانی به سر: ممکن است موها مثل قبل رشد نکنند.

* یک اتفاق بسیار استرس‌زا: بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک شدن کلی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

* مدل مو و درمان: آرایش بیش از حد مو یا مدل مویی که موهای شما را سفت می‌بندد یا می‌کِشد نیز می‌تواند باعث نوعی ریزش مو به نام «آلوپسی کششی» شود.

«آلوپسی» اصطلاح پزشکی است که به‌طور عمومی برای ریزش مو به کار می‌رود.

این ریزش مو می‌تواند ناشی از نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن باشد که در آن، سیستم ایمنی به بدن شخص حمله می‌کند و در این نوع، فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد.

این بیماری می‌تواند موی سراسر بدن را تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از انواع آلوپسی موقت و بعضی دائمی هستند.

در ماه فوریه امسال دارویی به نام «ریتلسیتینیب» که به نام «لیتفولو» هم شناخته می‌شود، توسط سازمان سلامت ملی انگلیس تأیید و برای عده‌ای از بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر «مانجو کالاوالا»، پزشک متخصص و مدیر کلینیک پوست و مو در بیمارستان «کاردیف» می‌گوید: این خبر بسیار خوبی است.

او می‌گوید که شاهد موجی از تقاضا برای این دارو از طرف کسانی که دچار ریزش مو هستند، بوده است اما لیست انتظار دریافت آن، بعد از دوران همه‌گیری کرونا، نزدیک به دو سال است.

او می‌گوید: لیست انتظار ما الان تا ۴۲ هفته طول می‌کشد. هم‌زمان می‌دانیم که نمی‌توانیم بیماران را این‌قدر منتظر نگه داریم.

به گزارش بی بی سی، او می‌گوید: ما در حال استفاده از تصاویر دیجیتال برای تشخیص بیماری‌های پوست و مو (تله درماتولوژی) هستیم تا پزشکان عمومی بتوانند بیماران را همراه با این عکس‌های دیجیتال به متخصص معرفی کنند و در نهایت درمان متناسب با نوع ریزش مو تجویز شود.

۴۷۲۳۶

نظر شما