شناسهٔ خبر: 67276665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ریسک نرخ اخزا از سر بازار سرمایه برداشته شد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ اخزا به ۳۰.۰۷ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ در سال ۱۴۰۳ است.

صاحب‌خبر -

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این هفته نیز بازار با دامنه نوسان ۲٪ پیگیری شد، بورس همچنان با خروج پول حقیقی همراه بود. تلاش بازارساز برای حمایت و جمع آوری صف فروش سهم‌های شاخص ساز و بزرگ ادامه داشت، اما کلیت دست برتر با عرضه‌ها بود. هرچندروز کاری آخر خرداد و روز پایانی بهار نسبتا سبز و متعادل به پایان رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: صندوق‌های اهرمی، گروه پالایش و خودرویی‌ها لیدر‌های جهت دهنده برای بهبود شرایط بازار در آخرین روز کاری بودند و خسته و امیدوار به پایان بهار اومدیم. بازار به حالت انتظار فرو رفته و به نظر تا بعد از انتخابات و وجود عزمی برای ایجاد تغییر در شرایط، بازار همراه با نوسانات جزئی ادامه داشته باشد.

او می‌گوید: با توجه به محدودیت دامنه نوسان سهام و تداوم ابهامات از روند اصلی بازار، نوسان گیران ترجیح می‌دهند سراغ گزینه‌های زودبازده مانند صندوق‌های اهرمی و سایر صندوق‌ها بروند. سازمان بورس اعلام کرد دامنه نوسان سهام از فردای انتخابات ریاست جمهوری به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر پیدا خواهد. همچنین این هفته بلوک ۸.۹ درصدی وتجارت در قیمت پایه ۱۸۹ تومان برای هر سهم معامله شد. بانک آینده در گزارش سال ۱۴۰۲ زیان انباشته شرکت به ۳۱۸ همت رسیده است. شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا تیرماه سال ۱۴۰۴ فرصت دارند تا از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت خارج شوند تا دیگر مشمول لغو پذیرش نشوند. دلار نیما بازهم رشد داشت و به ۴۲,۸۰۹ رسید گرچه در این برهه توجهی به آن نمی‌شود همچنین نرخ اخزا به ۳۰.۰۷ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ در سال ۱۴۰۳ است و این یعنی یکی از ریسک‌های مهم ازسر بازار برداشته شد.

گفتنی است، اسناد خزانه اسلامی یا همان اخزا نوعی اوراق بهادار است که به‌منظور تأمین مالی منتشر می‌شود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

نظر شما