شناسهٔ خبر: 67276403 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

درباره پاکتا، جدی‌ترین گزینه هدایت پرسپولیس؛ خوش‌قیمت،با تجربه و پرافتخار

نسخه برزیلی برای جانشینی یک برزیلی!

به نظر می‌رسد مارکوس پاکتای برزیلی گزینه اصلی هدایت پرسپولیس است و این مربی که قهرمانی‌های متعددی در کارنامه دارد، نزدیکترین فرد برای تصدی این صندلی است.

صاحب‌خبر -

ایمان گودرزی؛ مارکوس پاکتا نام آشنایی برای اهالی فوتبال در ایران است. بخصوص تیم‌های که در سال‌های اخیر قصد تغییر روی نیمکت خود را داشتند و سراغ این برزیلی پرافتخار رفته‌اند. پاکتا اوائل قرن بیست و یکم میلادی نام خود را در برزیل سر زبان‌ها انداخت. او بعد از طی دوره‌های مربیگری، سال 2003 و همراه تیم زیر 20 سال برزیل توانست عنوان قهرمانی جام جهانی را کسب کند. یک سال بعد پاکتا تیم زیر 17 سال برزیل را به قهرمانی جهان رساند.سال 2005 پاکتا راهی فوتبال آسیا شد و هدایت الهلال را پذیرفت. همراه الهلال قهرمان جام حذفی و لیگ برتر عربستان شد و اولین افتخار خود را در قاره کهن به دست آورد.


همین افتخارات کافی بود تا فدراسیون فوتبال عربستان سراغ پاکتا برود و او را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان انتخاب کند. پاکتا 2 سال سرمربی تیم ملی عربستان بود و همراه این تیم در جام جهانی 2006 شرکت کرد. گام بعدی پاکتا حضور در لیگ ستارگان قطر بود که باز هم با موفقیت او همراه شد. پاکتا فصل 2009-2008 همراه الغرافه به قهرمانی در لیگ ستارگان رسید و البته فصل بعد از آن هم این اتفاق را تکرار کرد. البته با این تفاوت که الغرافه را به قهرمانی در جام حذفی قطر هم رساند. پاکتا از قطر کوچ نکرد و فصل 2010-2009 روی نیمکت الریان نشست و با این تیم جام حذفی را فتح کرد.

سال 2010، پاکتا هدایت تیم ملی لیبی را که در رنکینگ فیفا رتبه 123 را در اختیار داشت تحویل گرفت. فکر می‌کنید 2 سال بعد چه اتفاقی افتاد؟ لیبی در رتبه 53 رنکینگ فیفا قرار گرفت و همین باعث شد پاکتا این بار به لیگ امارات کوچ کند و سرمربی الشباب شود. حدفاصل سال‌های 2012 تا 2014 پاکتا سرمربی الشباب بود و با اینکه جامی به دست نیاورد اما با میانگین امتیازی 1/67 فعالیت خود را به پایان رساند. سال 2016 پاکتا سرمربی الزمالک مصر شد؛ البته فقط برای 5 بازی. او به علت فوت پدرش راهی برزیل شد و از هدایت تیم مصری استعفاء داد.

پاکتا سال 2018 با الشرطه عراق عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرد و البته برای مدتی کوتاه راهی برزیل شد و هدایت بوتافوگو را بر عهده گرفت. البته یک سال بعد به لیگ هند رفته و هدایت پونه‌سیتی را بر عهده گرفت. مالک باشگاه هندی ورشکست شد و تیم را فروخت و انحلال را در دستور کار قرار داد. سال 2020 پاکتا در المحرق بحرین فعالیت کرد و قهرمان جام پادشاهی الجزایر را فتح کرد و بالاتر از همه عنوان قهرمانی را به دست آورد. پاکتا سال 2023 تجربه ناموفقی را در مراکش داشت و سپس هدایت بلویزیداد در الجزایر را بر عهده گرفت و در شرایطی که تیم مورد نظر رتبه هشتم را در اختیار داشت، عنوان نایب‌قهرمانی را در پایان فصل به دست آورد.

سیستم بازی مورد علاقه پاکتا 3-3-4 است و او می‌کوشد تا همیشه تیم‌های تهاجمی بازی کنند. رافائل، دستیار برزیلی اوسمار درباره پاکتا می‌گوید: «من پاکتا را سال‌ها پیش دیدم، وقتی که با هم مدرک مربیگری را گرفتیم. از آن زمان طرفدار مربیگری‌اش شدم. پاکتا در برزیل مثل یک مرجع برای ما مربیان می‌ماند. رزومه او به عنوان سرمربی غیر قابل باور است و به عناوین قهرمانی بسیاری در فوتبال آسیا هم رسیده. تجربه فوق‌العاده‌ای در آفریقا و خاور میانه دارد و صادقانه و به دور از تعصب بگویم که می‌تواند مربی خیلی خوبی برای هر باشگاهی باشد. او دوست دارد طوری که ما در برزیل بازی می‌کنیم، تیم‌هایش را به زمین بفرستد. یعنی روش تهاجمی. قطمراقب دفاع هم هست اما علاقه‌مند است تا تیم‌های جلو بازی کنند.»

همچنین جرسی، مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس نیز درباره او می‌گوید: «من پاکتا را خوب می‌شناسم. مدتی در بوتافوگو با او همکاری کردم. بسیار با تجربه و با سابقه کار برای تیم‌هایی نظیر الغرافه، الهلال و تیم ملی عربستان.»

به نظر می‌رسد پاکتا گزینه‌ای جدی برای جانشینی اوسمار و هدایت پرسپولیس است. یک مربی به نظر خوش‌قیمت و همچنین باتجربه که پرسپولیس با حضور او حتی می‌تواند مربیان برزیلی فعلی‌اش را حفظ کند و بودجه‌اش را صرف خرید بازیکنان جدید کند.

257 251

نظر شما