شناسهٔ خبر: 67276271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا عنوان شد:

کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم آبی در قم افزایش یافت

قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در راستای اجرای هرچه بهتر راهبرد تغییر الگوی کشت استان در دولت سیزدهم، طی سه ‌سال گذشته کشت گیاهان مقاوم به بیماری و کم آبی همچون تریتیکاله در مزارع قم افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

محمد رضا حاجی رضا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در همین رابطه سطح زیر کشت گیاه تریتیکاله در زمین‌های کشاورزی قم به ۲ هزار هکتار رسید که این موضوع نشان دهنده موفقیت کشت این گیاه در استان و استقبال کشاورزان قمی از آن است.

وی افزود: همچنین در سایر محصولات راهبردی همچون گندم و جو نیز سازمان جهاد کشاورزی قم استفاده از رقم‌های جدید و مناسب با شرایط آب و هوایی استان را در دستور کار خود قرار داده‌ و در همین رابطه نتایج خوبی از نظر ارتقا بهره‌وری در بخش کشاورزی قم حاصل شده‌است.

گفتنی است استفاده از گیاه تریتیکاله که در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری از جو دارد و آب کمتری نیز از آن مصرف می‌کند طی سال‌های اخیر در قم مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی قم در زمینه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سطح کشور پیشتاز است و در همین رابطه با پیاده‌سازی برنامه‌های آن علاوه بر کاهش مصرف آب، موضوع مهم ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات در بخش کشاورزی قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز دنبال می‌شود.

تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. گیاه "تریتیکاله" به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما جایگزینی مناسبی برای جو است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما