شناسهٔ خبر: 67276178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تخم نوغان‌هایی که صدای چینی‌ها را هم درآورده است

تربت‌ حیدریه- ایرنا- مشکلات تخم نوغان چینی و ناهمخوانی آن با شرایط اقلیمی ایران و افت تولید، کار را به جایی رسانده است که علاوه بر نوغانداران منطقه تربت‌ حیدریه، صدای صادرکنندگان چینی تخم نوغان را نیز درآورده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صنعت نوغانداری در ایران با نام تربت‌ حیدریه و به خصوص شهر «بایگ» آن درهم تنیده است، منطقه‌ای که سه دهه قبل با هزار و ۲۰۰ کارگاه ابریشم‌کشی فعال، ۷۵ درصد نخ ابریشم ایران را تولید می‌کرده است، اما اکنون تنها نزدیک به ۳۰۰ واحد کارگاهی آن فعالیت دارند و البته آنها هم در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

مشکل اصلی و در عین حال تکراری نوغانداری در قطب تولید آن، یعنی تربت‌ حیدریه، کشمکش همیشگی بین طرفداران تخم نوغان ایرانی و چینی است که البته در سال‌های اخیر حتی صادرکنندگان و دست‌اندرکاران عمل‌آوری نوغان چینی را نیز به صف مخالفان واردات آن ملحق کرده است.

اوج این مجادلات هرساله از ۲۰ فروردین آغاز شده و به طور معمول سه ماه به طول می‌انجامد و پس از آن کتاب مشکلات نوغانداری و پیله‌وران تا سال آینده بسته می‌شود.

تخم نوغان‌هایی که صدای چینی‌ها را هم درآورده است

عطای تخم‌چینی را به لقایش بخشیده‌ایم

یک نوغان‌دار اهل تربت حیدریه در خصوص مشکلات پیش روی این صنعت گفت: با توجه به تجربه خوبی که از کار با تخم نوغان ایرانی دارم، امسال هم از خرید تخم نوغان چینی امتناع کردم.

غلامرضا مروی ساکن روستای «بِسک" در بخش بایگ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان تلفات تخم چینی را، نسبت به نوع ایرانی به مراتب کمتر عنوان کرد و افزود: در عین حال میزان عملکرد آن به نسبت تخم نوغان ایرانی بسیار پایین‌تر است.

وی گفت: در حالی که از هر جعبه تخم نوغان ایرانی نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم پیله به دست می‌آید، از همین میزان نوغان چینی، تنها ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر حاصل می شود و با توجه به نرخ پایین دستمزد، ترجیح ما کار با تخم نوغان ایرانی است.

مروی تصریح کرد: البته تخم نوغان چینی یک مزیت دیگر نیز دارد و آن این‌که کرم با مصرف برگ کمتر، به دور خود پیله می‌تند، با این وجود انتخاب ما، همان تخم نوغان ایرانی است.

وی خواستار ایجاد کمیته تخصصی به منظور ارایه برنامه آموزشی و همچنین نظارت بر عملکرد پیله‌وران شد و گفت: ما هنوز به شیوه های سنتی کار می‌کنیم که دیگر در دنیا منسوخ شده است و از سوی دیگر باید کارشناسان جهاد کشاورزی بر کار ما نظارت کرده و مشکلات را به مقامات بالادستی منتقل کنند.

دستمزدها پایین است

یک پیله‌ور دیگر در بایگ تربت‌ حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: نوغان‌داران برای آنکه هزینه های خود را کاهش دهند، پیله‌ها را زود جمع کرده و به ما تحویل می‌دهند.

سیدرضا مصدقی افزود: برداشت زودهنگام پیله از میزان تولید نخ می‌کاهد و این برای تولید کننده مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان این‌که از هر ۶ کیلوگرم پیله‌ تر یک کیلوگرم ابریشم به دست می‌آید، گفت: نرخ دستمزد امسال ما به ازای هر قلم (پنج کیلوگرم پیله) ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال است که هر چند این رقم نسبت به پارسال، که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود، بهتر است اما هنوز پاسخگوی زحمات و مشکلات معیشتی ما نیست.

صادرکنندگان چینی از محصول خود ناراضی هستند

مدیر شرکت تعاونی تولیدی ابریشم‌کشان بایگ تربت‌ حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت تخم نوغان بستگی به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و مرکز توسعه نوغانداری کشور دارد.

علیرضا وثوقی‌نژاد افزود: در انتخاب تخم مرغوب از کشور چین، باید دقت کافی به عمل آید و این امر مگر با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان امر در هنگام خرید محصول میسر نمی‌شود.

وی گفت: پارسال وقتی در رشت با طرف‌های چینی مذاکره می‌کردیم آنان نیز اذعان داشتند که انواع نوغان سفارش شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای خرید، مربوط به ۲۰ سال قبل است که امروز حتی خود نوغان‌داران چینی هم به استفاده از ان رغبت نمی‌کنند.

وثوقی‌نژاد ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هنگام خرید تخم نوغان وارداتی به دنبال انواع ارزان‌تر است و ما حتی زمانی که در مناقصه برنده می‌شویم، مجبور به خرید تخم‌هایی هستیم که وزارت جهاد کشاورزی بدون کسب نظر از کارشناسان، اقدام به خرید آن کرده‌ است و اختیار انتخاب از ما سلب شده‌ است.

این کارشناس محلی حوزه نوغان و ابریشم اظهار کرد: البته امسال شاهد انتقادات کمتری از سوی نوغان‌داران بودیم، اما مسوولان ارشد و تصمیم‌ساز در وزارت جهاد کشاورزی نباید این را به حساب مدیریت خوب خود بگذارند.

وثوقی‌نژاد افزود: امسال شرایط مناسب جوی و بارش‌ های بسیار خوب فروردین و اردیبهشت، موجب عقب افتادن فصل گرما شد، و اگر تخم‌های نوغان به گرمی هوا می‌خوردند، هیچ کدام به پیله نمی‌رفتند.

وی گفت: بارها اعلام شده است که انواع ایرانی نوغان نسبت به گونه های چینی آن، وضعیت بهتری دارد و وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست خود را بر روی تولید و تکثیر گونه های داخلی متمرکز کند.

به گفته وثوقی‌نژاد، مهم‌ترین مشکل تخم‌های نوغان چینی، همخوانی نداشتن آن‌ها با شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه است.

مدیر شرکت تعاونی تولیدی ابریشم‌کشان بایگ، خواستار تشکیل میز خدمت و مشورت برای انعکاس و انتقال دیدگاه‌های بخش خصوصی به تصمیم‌سازان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تهیه و تامین تخم نوغان شد.

وثوقی‌نژاد تصریح کرد: در حالی که دولت معاملات نخ ابریشم را از ارزش افزوده معاف کرده‌ است، نوغان‌داران باید برای تامین ماده اولیه تولید ابریشم یعنی پیله‌ تر، بین ۹ تا ۱۰ درصد ارزش افزوده بپردازند و این از انصاف به دور است.

مدیر شرکت تعاونی تولیدی ابریشم‌کشان بایگ گفت: این تعاونی که از سال ۱۳۷۴ فعال شده است، زمانی افزون‌ بر هزار و ۲۰۰ کارگاه فعال داشت که اکنون از آن رقم تنها ۳۰۰ کارگاه با هزار و ۸۲ نفر سهامدار برجای مانده است و ۹۷۰ نفر عضو این تعاونی هستند.

تخم نوغان‌هایی که صدای چینی‌ها را هم درآورده است

ما متولی فرش هستیم و به وظیفه خود درست عمل کردیم

معاون امور تولید مرکز ملی فرش ایران در خصوص ارزش افزوده پیله، به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که متولی نخ ابریشم ما و وزارت صمت هستیم، لذا در زمان مقرر مذاکرات لازم را با وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام داده ایم تا زمینه معافیت لازم برای دست‌اندرکاران فرش فراهم آید.

یاسر حنیفی افزود: البته متولی پیله ابریشم، وزارت جهاد کشاورزی است و باید آنان به موقع وارد عمل می‌شدند، اما شاید قانون را به خوبی مطالعه نکرده‌ بودند و در زمان وضع قانون درست عمل نکردند.

تخم نوغان‌هایی که صدای چینی‌ها را هم درآورده است

امسال تخم ایرانی وارد خط تولید خواهد شد

رییس اداره توسعه نوغان‌داری خراسان رضوی با تایید اظهارت فعالان این عرصه در خصوص ناهمخوانی تخم نوغان چینی با اقلیم ایران،‌ گفت: تخم‌های توزیعی امسال، در یک منطقه آب و هوایی بارانی چین تولید شده بود که وضعیت مشابهی با شرایط بارشی بهار امسال در ایران داشت و لذا میزان تلفات نوغان ها بسیار ناچیز بود.

عبدالعظیم نصیری با بیان اینکه انواع وارداتی حتی در برخی نقاط از عملکرد بسیار بالایی برخوردار بود، افزود: تا این لحظه بیشترین میزان عملکرد تولید مربوط به تخم ایرانی در گناباد بوده است که از قرار هر جعبه ۶۲ کیلوگرم پیله‌ تر حاصل شده است و بیشترین تولید از تخم نوغان چینی نیز در روستای «قلعه نی» شهرستان زاوه بوده که از هر جعبه ۴۷ کیلوگرم پیله به دست آماده است.

وی اضافه کرد: حتی نوغانداران بخش سلیمان زاوه و دیگر بخش‌های این شهرستان که پارسال عملکرد خوبی نداشتند، امسال همگی از وضعیت راضی بودند.

نصیری با تایید کیفیت بالاتر تخم نوغان ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی، اظهار کرد: از ۲ سال پیش همکاری پژوهشی را با دانشگاه تربت‌حیدریه آغاز و با راه‌اندازی پژوهشکده نوغان‌داری زیر نظر این مرکز آموزش عالی،‌ امسال عملاً شاهد تولید تخم ایرانی در تربت‌ حیدریه خواهیم بود.

وی با اشاره به تداوم توزیع تخم نوغان تا نیمه دوم خردادماه، گفت: تاکنون ۱۷ هزار جعبه تخم نوغان توزیع شده است که از این میزان پنج هزار جعبه‌ انواع ایرانی بوده است.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

نظر شما