شناسهٔ خبر: 67276157 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محققان پی بردند؛

مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد زنانی که نوزادان کم وزنی به دنیا می‌آورند ممکن است در آینده با مشکلات حافظه و تفکر مواجه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، بر اساس نتایج منتشر شده، این زنان در سالمندی نمرات تست مغزی داشتند که نشان دهنده یک تا دو سال پیری بیشتر در مهارت‌های حافظه و تفکر آنها بود، در مقایسه با زنانی که نوزادان با وزن طبیعی به دنیا آورده بودند.

نتایج نشان می‌دهد که هر چه تعداد نوزادان کم‌وزن یک زن بیشتر باشد، نمرات آزمون او کمتر است.

«دایانا سوریا کنترراس»، محقق ارشد در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که زایمان نوزاد با وزن کم داشته اند، در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا هستند.»

سوریا-کنتراس افزود: «مطالعه ما نشان داد که سابقه داشتن فرزندی با وزن کم هنگام تولد نیز ممکن است نشانگر ضعف شناختی در آینده باشد.»

در این مطالعه بیش از ۱۵۰۰۰ زن با میانگین سنی ۶۲ سال شرکت داشتند. حدود ۸ درصد نوزادی با وزن کم هنگام تولد به دنیا آورده بودند.

این زنان مجموعه‌ای از تست‌های تفکر و حافظه را تکمیل کردند و همچنین پرسشنامه‌ای را در مورد سابقه بارداری خود پر کردند.

به طور متوسط، زنانی که نوزادانی با وزن کم در زمان تولد داشتند، در آزمون‌های سرعت تفکر، توجه، یادگیری و حافظه کاری نمره پایین‌تری کسب کردند.

تحقیقات آینده برای تأیید یافته‌ها و بررسی اینکه آیا غربالگری زنان با سابقه زایمان با وزن کم از نظر مشکلات شناختی و انجام اقداماتی برای ارتقای سلامت مغز آنها می‌تواند به پیشگیری یا به تأخیر انداختن اختلالات شناختی و زوال عقل در آینده کمک کند، مورد نیاز است.

نظر شما