شناسهٔ خبر: 67316509 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سلاجقه: مردمی سازی محیط زیست در دولت سیزدهم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که به میزبانی سخنگوی دولت و با حضور وزیر نفت برگزار شد، مهم‌ترین اقدامات این سازمان در دولت سیزدهم را بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سلاجقه در این نشست گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی، با تغییر دیدگاه انجام شده و رفع تقابل بین محیط زیست و توسعه، در ۳ حوزه بنیادی، کاربردی و میدانی اقداماتی انجام شد.

او افزود: در زمینه بنیادی ۲ قانون اصلی در مورد حفاظت از محیط زیست بازنگری شد که با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی مردمی سازی را در دستور کار قرار دادیم. آقای سلاجقه ادامه داد: یکی قانون حفاظت بهسازی و دیگری قانون شکار و صید که پس از ۵۰ سال با توجه به پدیده‌های نوظهور نیاز جدی به تغییر داشت و خوشبختانه کار‌های بسیار عمیقی انجام شد، با استفاده از نظر کارشناسی همه دستگاه‌های دخیل این دو قانون لایحه آن آماده شد و در دستور دولت است که در نهایت به مجلس شورای اسلامی برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مسائل کاربردی ما طبق اصل پنجاهم قانون اساسی که آحاد مردم وظیفه حفظ محیط زیست را به عهده دارند، بحث مردمی سازی به صورت عملیاتی در دستور کار قرار دادیم.

او با اشاره به اینکه مسئله گرد و غبار، پدیده‌ای است که تمام ارکان کشور را تحت تاثیر قرار داده و رئیس جمهور شهید این ریل را بنا گذاشت که با کشور‌های همسایه در این زمینه بحث و گفتگو داشته باشیم، افزود: در کنوانسیون تهران به بحث اجرای طرح‌های مشترک در دریای خزر برای حفظ محیط زیست رسیدیم و در جنوب کشور نیز کنوانسیون کویت را داشتیم، مرکز تحقیقات محیط زیست خلیج فارس و منطقه عمان در جزیره هرمز در حال راه اندازی است و نشست سران آن قرار است در تهران برگزار شود.

آقای سلاجقه تاکید کرد: با این دستور کار برای حفظ خلیج فارس و دریای عمان گام‌های اساسی برداشته خواهد شد. او با اشاره به اینکه با رویکرد شهید رئیسی، هیچ طرح عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورد و این مسئله به عنوان یک میثاق ملی قرار گرفت، گفت: ۴۱۱ طرحی که از سال ۱۳۷۲ در کشور رها شده بود، شهید رئیسی در این زمینه ورود کرد و باعث شد غربالگری طرح‌ها هم در بخش وزارت نیرو و هم راه و شهرسازی و وزارت نفت انجام شود که خوشبختانه این اتفاقات افتاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بیش از ۲ هزار خانه محیط‌زیست در این دولت راه‌اندازی شد که بحث کیفی سازی آن را هم انجام می‌دهیم. همچنین بحث خیران محیط زیست را مطرح کردیم که این کار‌ها خوشبختانه اتفاق افتاد.

او افزود: مسئله آشوراده و خلیج گرگان یکی دیگر از مسائل محیط زیستی بود که در یک بازه زمانی کوتاه مدت با حضور میدانی شهید رئیسی انجام شد. دفنگاه پسماند سراوان حدود ۹۰ درصد آن ساماندهی شده و خوشبختانه به جای خیلی خوبی رسید.

آقای سلاجقه با بیان اینکه به صورت میدانی به مسئله دریاچه ارومیه ورود پیدا کردیم و طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تمام شد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه تامین و رهاسازی حق آبه‌های محیط زیست انجام شد، همچنین ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه است که بخشی از این پایدار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد پهنه هامون آبگیری شد، افزود: یکی از شش کلید واژه‌ای که شهید رئیسی در احکام اعضای هیات دولت داشت؛ بحث فسادستیزی بود و اقدامات خوبی در این مورد صورت گرفت و همچنین ۴ جلسه شورای عالی محیط زیست را داشتیم که بی سابقه است.

<div id="video-display-embed-code_11241150"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4265923/11241150?width=600&height=350"></script></div>
<div id="video-display-embed-code_11241151"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4265923/11241151?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما