شناسهٔ خبر: 67321655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سلاجقه:

دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی، سازمان محیط زیست نیز تغییر دیدگاهی انجام داد و تحول بر مبنای آن انجام شد و تقابل بین محیط زیست و توسعه رفع شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بنیادی، کاربردی و میدانی اقداماتی در این حوزه انجام گرفت، افزود: کارهای بسیار عمیقی در زمینه محیط‌زیست انجام شد و لوایح جامعی آماده شد. در موضوعات کاربردی، مردمی‌سازی در دستور کار و استفاده از مردم در حوزه محیط‌بانی مورد توجه قرار گرفت. گردو غبار پدیده نوظهوری بود که ایران و منطقه و دنیا را تحت تأثیر قرار داده بود. تلاش کردیم به ریل‌گذاری و زبان مشترک مفاهمه با کشورهای منطقه پیدا کنیم.

سلاجقه بیان داشت: در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کردیم با وجود همه تلاش‌ها برای انزوای ایران، بحث قطعنامه سازمان ملل در حوزه گردوغبار را به تصویب برسانیم تا کشورها اولویت خود را محیط‌زیست بدانند. در کنوانسیون تهران در نشست باکو بسیاری از مشکلات اداری و ساختاری را حل کردیم و در کنوانسیون تهران که تحت عنوان cop6 امسال در تهران برگزار می‌شود به اجرای پروژه‌های مشترک در دریای خزر برای حفظ محیط زیست این دریای بسته و حساس می‌رسیم.انشالله.

معاون رئیس جمهور گفت: ما مرکز تحقیقات دریایی محیط زیست خلیج فارس و منطقه عمان را در جزیره هرمز راه اندازی کردیم و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری کنوانسیون راپمی در سطح نشست سران در تهران انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهید جمهور بارها در جلسات به حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه محیط زیست تاکید داشت، افزود: شهید آیت الله رئیسی در ماه‌ها ابتدایی دولت در جلسه‌ای در هیأت دولت به محض اینکه من وارد جلسه شدم گفتند مگر نمی‌گویید گردوغبار منشأ خارجی دارد پس همین الان بروید و این مشکل را حل کنید.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از تأکیدات رئیس جمهور شهید، مدیریت پسماند در کشور بود، گفت: درخواست ایشانتاسیس سازمانی ملی در این راستا بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و در نهایت منجر به تشکیل مرکز ملی پسماند در وزارت کشور گردید.

سلاجقه با تاکید بر اینکه شعار توسعه فرع بر محیط زیست است مبنا و میثاق اصلی ما در دولت بود، ادامه داد: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدا است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد؛ در این زمینه بر اساس رویکرد اساسی مردمی سازی محیط زیست، بیش از ۲ هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقا فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها در حال انجام است که می‌توان محل مناسبی برای انجام آموزش‌های متعدد محیط زیست از جمله تفکیک از مبدا پسماند باشد.

وی به معضل دفع پسماند در سراوان و آرادکوه اشاره کرد و اظهار داشت: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که حدود ۹۰ درصد ساماندهی آن انجام شده و به زودی پایان می‌یابد؛ مسأله بعدی پسماندهای منطقه آرادکوه است که برنامه جابجایی مجتمع آرادکوه در دستور کار است، با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم و به زودی ساماندهی خواهد شد.

سلاجقه گفت: در راستای تفکیک پسماند از مبدا طرح ماپ (مدیریت مردمی پسماند) در روستاهای شمالی کشور شروع شده و بسیار هم موفق است و قابل تعمیم بر سایر مناطق کشور می‌باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پتروشیمی میانکاله گفت: از دید ما دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی‌شود و دستگاه‌های مسؤول بایستی به وظایف خودشان در راستای برگرداندن زمین مورد تصرف به دامان اراضی ملی اقدامات لازم را انجام دهند.

سلاجقه تاکید کرد: آتش زدن زباله‌ها یکی از مشکلات آلودگی هوا هستند به ویژه در حاشیه جنوب و جنوب غرب تهران که آلودگی هوا را به شدت افزایش می‌دهند و بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی‌کردند پرونده قضائی تشکیل شد، خوشبختانه قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه، انحراف و یا برداشت آب در مسیر در قالب پمپاژ و سایر روش‌ها می‌باشد البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش نشینانی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم.

سلاجقه با اشاره به اینکه یکی از کارهای سخت افزاری دریاچه ارومیه اتمام تصفیه خانه تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌های خانه‌های تبریز و ارومیه به دریاچه می‌رسد که جزو حقابه های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام شده و بارندگی‌های اخیر اکنون حجم آب دریاچه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که با اقدامات رهاسازی حقابه سدها حقابه های تصفیه خانه‌ها، عملیات لایروبی کانال‌ها توسط سازمان و مدیریت برداشت توسط وزارت جهاد کشاورزی بخش قابل توجهی از آن پایدار خواهد بود.

وی گفت: با بارندگی‌های اخیر و رایزنی‌هایی که با افغانستان داشتیم اکنون ۴۰ درصد تالاب هامون صابوری آبگیری شده است و اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بر اساس میثاق ملی در دولت مردمی - انقلابی با توجه به خشکسالی و شرایط منابع آبی در کشور، هر صنعت و یا شهرک صنعتی که قرار است راه اندازی شود ابتدا باید تصفیه خانه آن ایجاد شود به عنوان مثال با بهره برداری از تصفیه خانه فولاد مبارکه ۹ میلیون متر مکعب آبی که از زاینده رود برداشت می‌شد، متوقف شده است و از محل تصفیه خانه تأمین می‌شود.

وی افزود: یکی از ۶ کلید واژه‌ای که شهید رئیسی داشت فساد ستیزی بود از این رو در سازمان حفاظت محیط زیست این مساله را مد نظر قرار دادیم و آزمایشگاه‌های مرجعی که راه ناصوابی در پیش گرفته بودند را ساماندهی کردیم، به عنوان مثال در واقع آزمایشگاه‌های مرجع سازمان محیط زیست در تهران با ۷۱ بیمارستان قرار داشت که در آنها فساد ایجاد می‌شد که تمامی آنها را با همکاری وزارت بهداشت، در قالب سامانه، ساماندهی و برطرف کردیم، به همین صورت آزمایشگاه‌های مرجع در بحث پتروشیمی و پالایشگاه با هم زد و بندهایی داشتند که انها را نیز با همکاری وزارت نفت در قالب سامانه برطرف کردیم که تمام اینها در زیرمجموعه سامانه جامع محیط زیست کشور انجام می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دولت مردمی انقلابی شهید جمهور آیت الله دکتر رئیسی وفق مصوبات شورایعالی محیط زیست حدود ۸۰۰ هزار هکتار به وسعت مناطق چهارگانه اضافه گردید، تصریح کرد: امیدواریم این ریل گذاری در تمامی زمینه‌ها در حوزه محیط زیست در دولت‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

نظر شما