شناسهٔ خبر: 67307441 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سلاجقه: سازمان مدیریت ملی پسماند ایجاد می‌شود

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: یکی از تاکیدات رئیس جمهور شهید، مدیریت پسماند در کشور بود و تاسیس سازمانی ملی در این راستا بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی سلاجقه روز شنبه در نشست خبری در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به ایرنا افزود: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدا است که نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ در این زمینه بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقا فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها در حال انجام است.

وی به معضل دفع پسماند در سراوان و آرادکوه اشاره کرد و اظهار داشت: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که ٩٠ درصد ساماندهی آن انجام شده و به زودی پایان می یابد؛ مسأله بعدی پسماندهای منطقه آرادکوه است که برنامه جابجایی مجتمع آرادکوه در دستور کار است، با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم و به زودی ساماندهی خواهد شد.

سلاجقه گفت: در راستای تفکیک پسماند از مبدا طرح ماپ ( مدیریت مردمی پسماند) در روستاهای شمالی کشور شروع شده و بسیار هم موفق است.

پروژه پتروشیمی میانکاله وجود ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره پتروشیمی میانکاله گفت: از دید ما دیگر پروژه ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی شود.

ساماندهی زباله سوزها

سلاجقه گفت: زباله سوزها یکی از مشکلات آلودگی هوا هستند به ویژه در حاشیه و جنوب غرب تهران که آلودگی هوا را به شدت افزایش می دهند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی کردند پرونده قضایی تشکیل شد ، خوشبختانه قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

اتمام پروژه‌های سخت افزاری و شروع کارهای نرم افزاری دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در دولت سیزدهم پروژه های سخت افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه های نرم افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد. 

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه ، گرفتن آب در مسیر است البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش نشینانی هستند که در آنجا زندگی می کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم. 

سلاجقه با اشاره به اینکه یکی از کارهای سخت افزاری دریاچه ارومیه اتمام تصفیه خانه تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه های خانه های تبریز و ارومیه به دریاچه می رسد که جزو حقابه های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام شده و بارندگی های اخیر اکنون حجم آب دریاچه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بخش زیادی از آن پایدار خواهد بود.

۴۰ درصد هامون آبگیری شده است 

وی گفت: با بارندگی های اخیر و رایزنی هایی که با افغانستان داشتیم اکنون ۴۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است و اکنون در شرایط مناسبی قرار دارد.

احداث تصفیه خانه شرط راه اندازی شهرک های صنعتی 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و شرایط منابع آبی در کشور ، هر صنعت و یا شهرک صنعتی که قرار است راه اندازی شود ابتدا باید تصفیه خانه آن ایجاد شود، با احداث تصفیه خانه فولاد مبارکه ۹ میلیون متر مکعب آبی که از کارون برداشت می شد، متوقف شده است و از محل تصفیه خانه تامین می شود.

رفع فساد در آزمایشگاه های مرجع  

وی افزود: یکی از ۶ کلید واژه ای که شهید رئیسی داشت فساد ستیزی بود از این رو در سازمان حفاظت محیط زیست این مساله را مد نظر قرار دادیم و آزمایشگاه های مرجعی که راه ناصوابی در پیش گرفته بودند را ساماندهی کردیم، در واقع آزمایشگاه های مرجع سازمان محیط زیست در تهران با ۷۱ بیمارستان قرار داشت که در آنها فساد ایجاد می شد که تمام آنها را برطرف کردیم ، آزمایشگاه های مرجع در بحث پتروشیمی با هم زد و بندهایی داشتند که انها را هم برطرف کردیم که تمام اینها در قالب سامانه جامع محیط زیست کشور انجام شد.

افزایش ۸۰۰ هزاری هکتار مناطق حفاظت شده 

سلاجقه گفت: در سه سال دولت سیزدهم چهار جلسه شورای عالی محیط زیست برگزار شد که بی سابقه بود؛ در راستای این جلسات ۸۰۰ هزار هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در ابتدای دوبلت سیزدهم داشتیم این بود که مسوولان نسبت به مسائل محیط زیستی حساس نبودند اما توانستیم این کار را انجام دهیم و در کنار توسعه که غیر قابل انکار است ، حفظ محیط زیست را هم داشته باشیم.

یگان پهپادی برای مهار آتش سوزی ها راه اندازی می شود 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با گرم شدن هوا شاهد بروز آتش سوزی در جنگل ها و مراتع خواهیم بود برای مهار آن در حال راه اندازی یگان پهپادی هستیم که پهپادهای آن خریداری شده و در این راستا تمام استان ها با اولویت استان هایی که بیشتر در معرض آتش سوزی قرار دارند به این پهپادها تجهیز خواهند شد، اکنون منتظر راه اندازی این یگان هستیم.

وی افزود: ۸۰ درصد آتش سوزی هایی که رخ می دهد را محیط بانان و همیاران محیط زیست خاموش می کنند و خوشبختانه مشکل قانونی همیاران محیط زیست را هم برطرف کردیم ، در این دولت برای اولین بار هواپیمای هیلوشن برای خاموش کردن آن به پرواز در آمد.

وی تاکید کرد: برای مهار آتش سوزی ها به ۲۰ درصد تجهیزات پرنده ای نیاز داریم چون اگر زمان طلایی و اولیه آتش سوزی در محل حاضر نشویم خسارات شدید می شود، چون برخی بالگردها دیر به محل آتش می رسند گاهی خسارت های زیادی به محیط زیست وارد می شود اما متاسفانه برخی بالگردها نقص فنی دارند و نمی توانند به کمک بیایند ، هر چند وزاتر دفاع در این زمینه با سازمان محیطز یست همکاری خوبی دارد اما نیاز است تا بودجه ای برای رفع نقص فنی بالگردها در اختیار وزارت دفاع قرار گیرد.

سلاجقه گفت: همچنین در بخش دریایی هم ۵۰ نیرو برای یگان حفاظت دریایی آموزش دیده اند که قایق های مورد نیاز آنها هم تامین شده است.

به گفته وی همچنین هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت و۲۰ دستگاه خودروی مناسب برای مناطق صعب العبور تهیه و در اختیار محیط بانان قرار گرفته است، البته تهیه ۱۰۰ دستگاه خودروی خارجی ساشی بلند در دستور کار است و به مرور تامین می شوند.

همکاری دادستانی برای حفاظت از بوستان ها 

سلاجقه درباره خشک شدن درختان برخی از بوستان ها در تهران گفت: در بوستان های شرق و غرب تهران گاهی به علت سو مدیریت آفات بروز می کند که موجب خشک شدن یک گونه می شود در این شرایط باید تک گزینه ای عمل کرد و درختی یا گونه ای که دچار آفت شده حذف شود که این اتفاق در بوستان های تهران می افتد، البته دادستانی و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند ، سازمان محیط زیست هم که مسوولیت پارک های ملی را برعهده دارد به خوبی آنها را پایش و مدیریت می کند تا مشکلی پیش نیاید.

پروژه کریدرو آبی شمال به جنوب در دستور کار دولت سیزدهم نبود 

معاون رئیس جمهور گفت: پروژه کریدرو آبی شمال به جنوب یعنی انتقال آب دریای خزر به جنوب در دستور کار دولت سیزدهم نبود و ما هم به آن ورود نکردیم ، این موضوع در دولت های قبلی پیش بینی و مطرح می شد، البته نشست های اولیه ای در این زمینه داشتیم اما چون جزو دستور کار دولت نبود ورود نکردیم اما اگر روزی در دستور کار قرار گیرد حتما همکاری خواهیم داشت.

ایجاد تحول در محیط زیست بر مبنای تغییر دیدگاه/ دیپلماسی موفق محیط زیستی  

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سازمان حفاظت محیطزیست تحول را بر مبنای تغییر دبدگاه مردم و مسوولان دیدیم که برای رسیدن به آن حذف تقابلی بود که بین سازمان حفاظت محیطط یست و توسعه وجود داشت که دراین زمینه موفق بودیم یعنی مسوولان به این نتیجه رسیدند که توسعه باید همراه با حفظ محیط  زیست باشد و این رویکرد در میان مسوولان دولت سیزدهم جا افتاد، همچنین مشارکتی کردن حفظ محیط زیست در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی را هم دنبال کردیم و بسیار هم موفق بودیم.

وی افزود: علاوه بر موفقیت در داخل کشور ، از لحاظ دیپلماسی محیط زیست هم موفق عمل کردیم، با برگزاری ۲ نشست منطقه ای و بین المللی مقابله با گرد و غبار کشورها در این زمینه به ادبیات مشترکی رسیدند و گرد و غبار را به عنوان معضلی همگانی پذیرفتند.

سلاجقه اظهار داشت: همچنین کنوانسیون تهران که هدفش حفظ محیط زیست دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر عضو آن هستند حدود ۶ سال بود که متوقف مانده بود که توانستیم با تعامل با کشورهای حاشیه خزر در باکو آنرا دوباره فعال کنیم که درا ین راستا و رایزنی های صورت گرفته قرار شد کاپ ۲۶ در ایران برگزار شود، همچنین کنوانسیون کویت و راپمی را جنوب کشور داریم که در زمینه محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می کند که در چند سال اخیر متوقف مانده بود اما اکنون فعال شده و قرار است مرکز تحقیقات محیط  زیست و خلیج فارس و دریای عمان در جزیره هرمز راه اندازی شود.

تعیین تکلیف ۴۱۱ ابرپروژه 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دولت ۴۱۱ ابرپروه ای که از سال ۱۳۷۲ در کشور مانده بود را غربالگری و تعیین تکلیف کردیم ، همچنین قرار شد که در این دولت کلنگ هیچ پروژه ای بدون داشتن گزارش ارزیابی محیط زیستی به زمین خورده نشود.

راه اندازی ۲ هزار خانه محیط زیست 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: محیط زیست متعلق به تمام اقشار جامعه است بنابراین همه آنها باید در حفاظت از آن همکاری کنند ، قطعا اعتبارات دولتی و یا یک سازمان دولتی به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید از این رو با هدف مشارکتی کردن محیط زیست ۲ هزار خانه محیط زیست در سراسر کشور راه اندازی کردیم که محل مناسبی برای رسیدن به این هدف است، همچنین برای اولین بار بحث خیرین محیط زیست مطرح شد.

وی گفت: یکی از معضلات محیط زیست تولید بیش از حد پسماند در کشور است که کاهش آن نیاز به فرهنگ سازی دارد، در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست ۹۰ درصد پسماندهای سواحل را ساماندهی کرده است.

نظر شما