شناسهٔ خبر: 67275808 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

فرافکنی خاندوزی درباره نرخ ۴۰ درصدی وام و اختصاص اعتبارات به نزدیکان

کارشناس اقتصادی با اشاره به اجبار بخش خصوصی به دریافت وام ۴۰ درصدی در بازار سیاه، گفت: وزیر اقتصاد در این باره فرافکنی می‌کند و اعتبارات تخصیصی به افراد نزدیک به قدرت و رفقای مسئولان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کامران ندری در باره اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر تامین بخش تولید با تسهیلات نرخ 40 درصدی به ایلنا، گفت: اقتصاد درگیر نرخ بالای تورم و انتظارات تورمی بالایی بوده و نرخ سود هم اگر سرکوب نشود، متناسب با نرخ تورم و انتظارات تورمی افزایش پیدا می‌کند و این روند کاملا طبیعی است.

وقتی نرخ سود با مصوبه 23 درصدی سرکوب شود و امکان عرضه تسهیلات کافی با تقاضا وجود نداشته باشد، بازار جانبی شکل می‌گیرد و نرخ‌ها از تعادلی و مصوب، بسیار بالاتر می‌رود. مگر اینکه بانک مرکزی این اختیار را به بانک‌ها بدهد به اندازه مورد تقاضا تسهیلات با نرخ‌هایی پایین و مصوب ارایه دهد که این اقدام به معنای آزاد گذاشتن خلق پول است و در نهایت رشد نقدینگی افزایش پیدا می‌کند.

اعتبارات اندکی که در اقتصاد ایجاد می‌شود به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنگاه‌های بزرگ که عمدتا خصولتی هستند منابع و اعتبارات را می‌بلعند و اعتبارات ارزان نصیب آنها می‌شوند. اعتبارات جدید بانک‌ها با نرخ 25 درصد در حال رشد است و اگر نرخ‌های مصوب رعایت نشود، نهایتا 3 تا 4 درصد نرخ را بالاتر می‌برند. بنابراین حجم بسیاری از اعتبارات بانک ها را بنگاه‌های خصولتی دریافت می‌کنند. در این شرایط بخش خصوصی ناچار است در بازار سیاه و زیرپله‌ای وام با نرخ 40 درصد بگیرد.

هیچ اطلاعاتی از این بازار سیاه وجود ندارد  و ساختار آن از سوی مسئولانی که امروز از وام 40 درصدی برای تولید انتقاد می‌کنند، ایجاد شده است. مشخص نیست مخاطب این انتقادات چه کسی است. چرا که بانک‌های بزرگ از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد هستند. وقتی سیاست اقتصادی کنترل نقدینگی است چاره‌ای جز محدود کردن اعتبارات برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

اگر این تسهیلات به اندازه تقاضای موجود پرداخت شود معنایی جز خلق پول ندارد. آیا خاندوزی در این شرایط می‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند؟ آیا بانک‌های دولتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد هم با نرخ 40 درصد وام می‌دهند و خاندوزی از این موضوع اطلاع دارد؟ در این شرایط انتقادات خاندوزی در این باره متوجه چه کسی می‌شود؟

وزیر اقتصاد در این باره فرافکنی می‌کند و اگر در بانک مرکزی حضور داشت همین سیاست‌های انقباضی را به اجرا می‌رساند. بانک مرکزی به سمت کنترل مقداری رفته و اعتبارات تخصیص داده شده به همان افراد نزدیک به قدرت و رفقای مسئولان می‌رسد که متاسفانه کارایی این بنگاه‌ها هم پایین بوده و انحصار گسترده‌ای در اقتصاد ایجاد کرده‌اند. خاندوزی که از این وضعیت مطلع است چرا برای اصلاح آن اقدامی نمی‌کند؟ سیاست‌های پولی در اختیار بانک مرکزی است اما اتخاذ و اجرای تصمیمات و سیاست‌ها برای بهبود شرایط کسب و کار و رانت زدایی که در اختیار وزارت اقتصاد است.

باید اطلاعاتی از بازار سیاه تخصیص تسهیلات با نرخ‌های بالا به دست آید تا مشخص شود چند درصد اقتصاد از وام 40 درصدی استفاده می‌کنند. دریافت وام با نرخ بالا باید برای بنگاه‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد. آیا بخش تولید این صرفه اقتصادی را دارد یا اینکه وام‌ها به سمت اقدامات غیرمولد حرکت می‌کنند؟بنگاه‌ های اقتصادی در این شرایط تعارفی با مصرف کننده و بخش‌های مختلف ندارند،

اگر وام 40 درصد صرفه اقتصادی نداشته باشد نسبت به دریافت آن اقدام نمی‌کنند. در نهایت این سود را مردم می‌پردازند. چرا که همین میزان سود بانکی بر قیمت تمام شده تولیدات و خدمات اضافه می‌شود و در این چرخه تورم افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما