شناسهٔ خبر: 67302315 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش چند میلیونی بلیت پرواز‌های داخلی/ دست مسافران عادی از بلیت هواپیما کوتاه شد

از هفته گذشته و با رای دیوان عدالت مبنی بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ بلیت در مسیر تهران-مشهد از یک میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسید‌ه است.

صاحب‌خبر -

در حالی از هفته گذشته بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی از این فرصت استفاده کرده و فورا اقدام به تغییر نرخ‌های بلیت خود به ویژه در مسیر‌های پرتردد از جمله مشهد، تبریز و ... کرده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ مصوب بلیت تهران-مشهد که یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بوده در حال حاضر در سایت و سکو‌های اینترنتی به حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان رسیده است و از سوی دیگر میزان عرضه بلیت هم به شکل چشمگیری کاهش یافته است؛ به طوری که اگر مسافری خوش‌شانس باشد و بلیتی برای خرید پیدا کند مجبور است بین ۴ تا ۵میلیون تومان هزینه کند چرا که در سکو‌های اینترنتی تنها ۴ الی ۵ بلیت هواپیما آن‌ هم با نرخ‌های نجومی پیدا می‌شود و ظرفیت سایر شرکت‌های هواپیمایی تکمیل شده است.

گلایه مسافران از افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما

در همین رابطه عادلی یکی از مسافران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به شرایط کاری و تحصیلی که دارم دائم در مسیر تهران-مشهد در تردد هستم و به سختی بلیت هواپیما پیدا می‌کنم، گفت: در روز‌های گذشته و پیش از مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم نظارت وزارت راه و شهرسازی بر روی قیمت بلیت هواپیما قیمت‌ها یک‌شبه سر به فلک کشید و از نرخ گران‌فروشی و خارج از نرخ مصوب  که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود به ۴ تا ۵ میلیون تومان رسیده است.

به گفته او، با توجه به اینکه هیچ نظارتی در این بخش در دو روز گذشته وجود نداشته است، قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و علاوه بر آن کمبود بلیت هواپیما هم تشدید شده است.

 این شهروند همچنین افزود: در این شرایط که سفر‌های تابستانی آغاز شده و در دهه ولایت و عید غدیر هستیم به نظر می‌رسد که دیگر دست مسافران عادی از بلیت هواپیما کوتاه شده و سفر هوایی تنها برای اقشار بسیار خاص و مرفه جامعه امکان‌پذیر شده است چراکه با این روند رو به رشد یک خانواده سه نفره برای سفر هوایی مشهد به صورت رفت و برگشت باید حداقل ۳۰ میلیون تومان هزینه کند که تقریبا برابر با یک سفر خارجی مانند ترکیه و یا دبی است!

ماجرای گران شدن بلیت هواپیما از آنجا آغاز شد؟

در آذرماه سال گذشته برخی شرکت‌های هواپیمایی در اعتراض به دامنه نرخ مصوب‌شده به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این دیوان، مصوبه قیمت‌گذاری بلیت پرواز‌های داخلی را ابطال و اعلام کرد که نرخ‌گذاری در حوزه حمل و نقل هوایی در موضوع نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می‌کند.  

پیگیری این شرکت‌های هواپیمایی باعث صدور رای دیوان عدالت برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شد و حتی چند هفته‌ای بدون هیچ سروصدایی اقدام به تغییر و افزایش نرخ بلیت‌های خود کردند که بلافاصله بعد از متوجه شدن تغییر قیمت‌ها، وزیر راه و شهرسازی و رئیس دیوان نیز رأی را تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا کردند تا پس از برگزاری جلسات کارشناسی، مجددا رأی نهایی اعلام شود.

ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست

اما هفته گذشته رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی را واجد ایراد قانونی تشخیص نداد و بر این اساس، دیوان عدالت اداری رای داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست.  

در نامه حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است: با عنایت به صدور دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۴۵۸۹۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با لحاظ مفاد ماده ۱۰۹ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی ۱۴۰۲ دائر بر اجرای آرای صادره از هیأت عمومی و اشاره به این امر که درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی مربوطه، طرح و اعضای محترم هیات تخصصی رأی صادره را واجد ایراد قانونی تشخیص ندادند، بنابراین ضمن رفع اثر از نامه شماره ۲۰۰/۲۵۴۷۰/۲۰۰/۹۰۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ مقتضی است نسبت به اجرای رأی صادره از هیأت عمومی توسط مبادی ذی‌ربط اقدامات لازم به عمل آید.

طبق آخرین اقدام در طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، دیوان اقدام به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار کرد که بر اساس آن مقرر شده است حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.

سوخت یارانه‌ای شرکت‌های هواپیمایی قطع شود

با توجه به رای دیوان عدالت اداری، پیگیری‌ها برای پاسخگویی سازمان هواپیمایی کشوری بی‌فایده بود و این سازمان در خصوص نحوه نظارت‌های جدید خود بر فروش بلیت هواپیما سکوت کرد. این در حالی است که حرمت الله رفیعی رئیس دفاتر خدمات مسافرتی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رای دیوان عدالت اداری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما کاملا عجیب و بدون هیچ بررسی بوده است و مشخص نیست این مجوز افزایش و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر چه اساسی است!

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی هیچ خدمات و یا کترینگ ویژه‌ای به مسافران نمی‌دهند و حتی بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در مسیر‌های کوتاه کترینگ‌های خود را قطع کرده‌اند. آیا دیوان عدالت اداری به این موضوعات و نکات توجهی دارد؟

رفیعی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی سوخت یارانه‌ای دریافت کرده، اما خدماتی که ارائه می‌کنند به هیچ عنوان متناسب با سوخت یارانه‌ای که دریافت می‌کنند نیست و در این زمینه باید تجدیدنظر شود و یا حداقل سقف قیمتی برای این رشد نجومی و یک‌شبه قیمت‌ها در دستور کار قرار گیرد.  

مجلس به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما ورود می‌کند

همچنین در این زمینه مجتبی یوسفی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما به هیچ عنوان مورد تایید مجلس نیست، گفت: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی باید از طریق دیگری، هزینه‌های خود را برای سرپا نگه داشتن ایرلاین‌های خود تامین کنند. پیش از این به شرکت‌های هواپیمایی ارز یارانه‌ای اختصاص می‌یافت که چندسالی است این ارز یارانه‌ای قطع شده است؛ بنابراین ایرلاین‌ها می‌توانند با بازگرداندن این ارز یارانه‌ای بخشی از هزینه‌های خود برای سرپا ماندن را تامین کنند. به طور قطع مجلس برای اصلاح این قیمت‌ها ورود می‌کند چراکه هواپیما برای تمامی اقشار مردم است و تنها برای اقشار مرفه جامعه نیست.

تکمیل ظرفیت فروش بلیت  مشهد برای پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه

تکمیل ظرفیت فروش بلیت  مشهد برای پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه

قیمت بلیت تهران-تبریز یکی میلیون تومان گران تر از نرخ مصوب!


قیمت بلیت تهران_تبریز یکی میلیون تومان گران تر از نرخ مصوب!

گران فروشی ۴ میلیون تومانی بلیت تهران_مشهد
افزایش یک شبه ۵ میلیون تومانی بلیت پرواز مشهد/ دست مسافران عادی یک شبه از بلیت هواپیما کوتاه شد

 

خبرنگار: محبوبه کباری 

نظر شما