شناسهٔ خبر: 67249301 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق آذربایجان، ایران و روسیه برای تسهیل عبور کالا از راهگذر شمال - جنوب

نمایندگان حوزه حمل‌ونقل آذربایجان، ایران و روسیه در مورد تسهیل عبور کالا با هدف تحقق هدفگذاری ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن از راهگذر شمال-جنوب تبادل نظر کردند.

صاحب‌خبر -

 در دیدار نمایندگان حوزه حمل‌ونقل آذربایجان، ایران و روسیه که برای نخستین بار در مرز‌های محرم‌کندی - یاراگ‌کازمالیار، خانوبا - تاگیرکنت‌کازمالیار و آستارا - آستارا برگزار شد، درباره جنبه‌های مختلف تردد مرزی، همکاری‌های تجاری و گمرکی و شیوه‌های گذر مرزی و به‌ویژه تعمیق همکاری‌های ترانزیتی و توسعه راهگذر‌ها تبادل نظر میدانی انجام شد.

براساس این گزارش سیدحسین حسینی میرزایی، معاون امور مرزی دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که ریاست هیات ایرانی را برعهده داشت، در این ارتباط اظهار کرد: در طول این دیدار و نشست‌های متعاقب، نمایندگان ارشد تبادل‌نظر‌های عملگرایانه و سازنده‌ای درباره تقویت تدابیر تردد مرزی و مقابله با ترتیبات غیرقانونی گذر مرزی انجام دادند.

وی افزود: این نمایندگان بر لزوم تلاش‌های مشترک برای تقویت تجارت جاده‌ای، چگونگی بهره‌برداری به‌مراتب عمیق‌تر از ظرفیت شاخه غربی راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال _ جنوب و جلوگیری از اقدامات غیرمتعارف در مرز‌های تأکید کردند.

حسینی اظهار کرد: این دیدار همچنین بر روی بررسی فرصت‌های همکاری تجاری و چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت‌های منطقه‌ای در چارچوب احیای راهگذر شمال - جنوب تمرکز داشت.

نمایندگان درباره شیوه‌های ساده‌سازی روال‌های گمرکی و کاهش موانع تجاری برای تعمیق یکپارچگی حمل‌ونقل جاده‌ای و تسهیل عبور با هدف تحقق هدفگذاری سالانه ۱۵ میلیون تنی راهگذر شمال جنوب، با دریافت دقیق وضعیت گذر مرزی تبادل نظر کردند؛ بنابراین گزارش، طرف‌های سه‌گانه همچنین ابتکاراتی در خصوص هماهنگی پروژه‌های عبور مرزی برای تنوع‌بخشی حمل‌ونقل بین این سه کشور را به اشتراک گذاشته و درباره پیشنهاد‌های مشترک برای ارتقای امکانات گذر مرزی، رفع موانع بهره‌برداری از راهگذر‌ها و توسعه مسیر‌های حمل به منظور تسهیل انواع گروه‌بندی کالا‌ها و احیای ظرفیت‌های حمل‌ونقل مسافر و چگونگی ملاحظات نوبت‌بندی، به طور ویژه گفتگو کردند.

معاون امور مرزی دفتر ترانزیت سازمان راهداری در جمع بندی این نشست بیان کرد: ابتکار بازدید میدانی سه‌جانبه نشان داد که آذربایجان، ایران و روسیه به تقویت روابط و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای منافع مشترک همه طرف‌ها در چارچوب راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب متعهد هستند.

گفتنی است، بازدید سه‌جانبه بعدی قرار است پیشرفت در موارد عملیاتی را بررسی و فرصت‌های متنوع همکاری سه‌جانبه در آینده نزدیک را به طور دقیق‌تر مورد تبادل نظر و برنامه‌ریزی قرار دهد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی 

نظر شما