شناسهٔ خبر: 67260712 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اوجی: حملات خرابکارانه در حوزه بنزین و نفت را دفع کردیم

وزیر نفت: در طول دوره دولت مردمی وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، ۲ مرتبه چندین جایگاه را در یک لحظه از کار انداختند، هدف دشمن مختل کردن زندگی مردم و به چالش کشیدن مردم بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جواد اوجی وزیر نفت در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح گزارش خود در مورد آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدر رفت سوخت و پایش تولید و مصرف گفت: ناترازی سوخت در حالی در ابتدای کار آغاز به کار دولت مردمی گریبانگیر وزارت نفت شده بود که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود و همه چیز به رفع تحریم‌ها گره خورده بود.

وزیر نفت ادامه داد: در شرایطی در شهریور۱۴۰۰ وزارت نفتی را تحویل گرفتیم که تولید عملیاتی نفت خام کشور به دو میلیون و صد هزار بشکه رسیده بود و صادرات نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر کاهش یافته بود. وصول درآمدها در وضعیت بحرانی و کسری ناشی از تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت به میزان بیش از ۴۰۰ همت کسری داشتیم.

وی بیان کرد: به خاطر می‌آورید که ۸۷ میلیون بشکه نفت در شروع کار دولت روی آب داشتیم و بیش از ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق سنگین؛ هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و نفت فوق سنگین در ابتدای شروع دولت اتفاق نیفتاده بود، طرح‌های نیمه‌تمام کلانی در وزارت نفت بلا تکلیف مانده بودند، طرح‌های اولویت‌دار در راستای افزایش تولید، از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی از پیمانکاران و سازندگان توانمند داخلی استفاده نمی‌شد. همچنین اعتقادی به ظرفیت داخلی نداشته‌اند.

اوجی ادامه داد: کشور با نا ترازی شدید انرژی و ناپایداری تأمین سوخت بالاخص در زمستان ۱۳۹۹ که خاموشی نیروگاه‌ها به دلیل عدم تأمین گاز اتفاق افتاد، طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی هم رها شده بودند و بسیاری از طرح‌های توسعه میادین مشترک چه در خشکی و چه در دریا مغفول مانده بود.

وی گفت: نیروی انسانی متعهد صنعت نفت متأسفانه بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند، در این شرایط دولت مردمی و وزارت نفت دولت مردمی در شهریور ۱۴۰۰ کار را شروع کرد، در طی این سه سال با کار و جهاد شبانه روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و چهارصد هزار بشکه افزایش پیدا کرد که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید ناشی از عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی این کشور رقم خورد و به اذعان مسئولان آمریکا علی رغم وضع بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی الحمدالله امروز شاهدیم که ما یک جهشی در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات داریم.

وزیر نفت ادامه داد: ما به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم و هیچ مشکلی در وصول مطالباتمان نداریم، امروز صادرات نفت ما نسبت به شروع دولت مردمی ۳ برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است و الحمدالله اقداماتی که در دولت مردمی در دولت شهید رئیسی در حوزه صنعت نفت اتفاق افتاده و ریل‌گذاری که صورت گرفت به خصوص در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران، این را امروز اعلام می‌کنم به عنوان وزیر نفت جمهوری اسلامی که هر دولتی که در آمریکا هم به سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت جمهوری اسلامی بشود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مسائل مهم ویژه در حوزه صنعت نفت بحث توجه وزارت نفت به تقویت بنیه دفاعی بوده است، اظهار داشت: در بحث تقویت بنیه دفاعی در قالب عمل به بند (ی) بودجه ۱۴۰۲ حجم نفت تحویلی به نیروهای مسلح در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۳۹۹ با رشد ۴ برابری مواجه هستیم و در زمینه افزایش تولید گاز امروز اعلام می‌کنم در طی همین ۳ سال بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز و آن هم از میادین مشترک بالاخص میدان گازی پارس جنوبی اضافه شده است.

وزیر نفت ادامه داد: رشد ۱۰ برابری درجمع‌آوری گازهای مشعل که طرح‌هایی که مغفول مانده بود، در طی همین ۳ سال افزایش ۲۷۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه‌های نفت کشور اضافه شد، افزایش ۴۰ درصدی در بحث ذخیره‌سازی گاز طبیعی را داریم، صادرات گاز LPG در طی این ۳ سال چند برابر شد. گازرسانی به ۵۰ شهر و ۷۰۰ روستا به اضافه ۲۱ هزار واحد صنعتی و ۲۰ نیروگاه در کشور به شبکه سراسری گاز متصل شده است.

اوجی افزود: این عملکرد موجب گردید که سومین سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بالاتر از همه بخش‌های اقتصادی باشد و قریب به نیمی از رشد اقتصادی کشور ناشی از عملکرد صنعت نفت است، به نحوی که براساس گزارشات مرکز آمار در سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت و گاز به میزان ۲۰ درصد به ثبت رسیده و در بحث سرمایه گذاری که از کارهای واجب در صنعت است، تاکنون در دولت مردمی و طی همین ۳ سال گذشته با توجه به توان داخلی با تکمیل و بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام چه در بخش بالادست و چه در بخش پایین دستی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از فاز پارس ۱۱ جنوبی، همه شما مطلعید که این فاز پارس جنوبی ۲۰ سال قرارداد دست به دست می‌شد، در طی همین سال هم قرارگاه انجام شده با استفاده از توان نیروهای داخلی این فاز به بهره‌برداری رسید، فازی که با شرکت توتال ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد بستند و با شروع تحریم‌ها در دولت ترامپ شرکت توتال ایران را ترک کرد و به فضل الهی در همین ۳ سال هم قرارداد و هم بهره‌برداری که امروز داریم از این میدان مشترک انجام می‌دهیم به بار نشست.

اوجی بیان کرد: پالایشگاه آبادان را که در سال ۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است به صورت رایگان واگذار کند امروز می‌بینید که فاز دوم این پالایشگاه با کار شبانه‌روزی همکاران در صنعت نفت به بهره‌برداری رسید. ۲۱۰ بشکه در روز افزایش ظرفیت داد و در سال گذشته بیش از ۱۲ همت سود داشت.

اوجی گفت: در طی سه سال فقط در حوزه توسعه میادین چه مشترک و چه مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده‌ایم که دو برابر بیشتر از قراردادهایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است. با افزایش تولید نفت خام و میعانات گازی هم زمینه تأمین خوراک مطمئن و مستمر و پایدار برای پالایشگاه‌ها و هم افزایش ظرفیت فرآورشی پالایشگاه‌ها و هم صادرات نفت و میعانات انجام شد.

اوجی افزود: در خصوص تأمین امنیت انرژی با اقداماتی که وزارت نفت در جهت رشد تولید و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انجام داد این نیاز مبرم و اساسی کشور طی ۳ سال گذشته به خوبی تأمین شده، در طول دوره دولت مردمی وزارت نفت دو بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، دو مرتبه ۴۴۰۰ جایگاه را در یک لحظه از کار انداختند، هدف دشمن مختل کردن زندگی مردم و به چالش کشیدن مردم بود ولی به فضل الهی در کوتاه‌ترین زمان جایگاه‌ها به مدار تولید آمدند.

وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته اقداماتی که دشمن در حوزه صنعت نفت انجام داد در سال گذشته عملیات خرابکارانه و انفجار خطوط لوله آن هم در فصل زمستان که انجام دادند، با همت همکاران اجازه ندادیم خللی در تأمین گاز کشور رخ دهد، همچنین در زمینه استفاده از رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کالاهای ساخت بار اول، به گواه معاونت علمی ریاست جمهوری ۳ سال است که وزارت نفت رتبه اول را در کشور دارد.

وزیر نفت اضافه کرد: در بحث ساخت پتروپالایشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده بالاخص کمی و کیفی سازی پالایشگاه‌های موجود، در تمامی ۹ پالایشگاه فعلی جهت افزایش کمی و کیفی پالایشگاه‌ها طرح‌های خوبی را به اجرا گذاشته‌ایم که به لطف الهی ۳ پالایشگاه تا امروز انجام شد و در مدار تولید قرار دارد که پالایشگاه آبادان، پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تبریز در بحث تولید فرآورده‌ها با استاندارد یورو ۴ و ۵ است.

اوجی گفت: یکی دیگر از بحث‌های مهم بحث جهش مصرف بنزین است، با توجه به رشد بی‌رویه مصرف ناشی از افزایش تولید خودروهای پرمصرف داخلی و ورود سالانه ۱.۵ میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل بدون خروج خودروهای فرسوده این امر موجب افزایش بنزین که شاید نزدیک ۵ میلیون لیتر در روز به خاطر همین موضوع است و همچنین به دلیل عدم توسعه ناوگان درون شهری و برون شهری، حمل مسافر و افزایش ترددهای بین جاده‌ای هم یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین بود، در بحث تولید فرآورده‌های نفتی دو اقدام اساسی انجام دادیم، اول اینکه افزایش تولید بود که احداث پتروپالایشگاه‌ها را شروع کردیم و بحث‌هایی که در این زمینه نبود شروع به تکمیل در جهت رشد و تولید افزایش تولید فراورده‌های نفتی در راستای بهینه سازی و مصرف سوخت اقدامات مؤثر این را وزارت نفت انجام داد.

نظر شما