شناسهٔ خبر: 67275742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

یک «نه» بگویید و خلاص!

روزنامه جوان

با یادگیری «نه» گفتن، برای مراقبت از خود فضای مناسبی را ایجاد می‌کنیم و آرامش روح و روان و جسم خود را در اولویت قرار می‌دهیم. این کار می‌تواند آثار مثبت فراوانی، چون کاهش استرس و بهبود سلامت روانی، جسمی و افزایش شادی و رضایت در زندگی ما داشته باشد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: همه ما در کار، تربیت فرزند، تعهدات اجتماعی و خانواده نقش‌هایی داریم. گاهی این نقش‌ها در تضاد با یکدیگر قرار می‌گیرند و ما را برای تعیین حدود مرز‌ها دچار چالش می‌کنند. یادگیری مواجهه با این چالش‌ها و تعیین حدود برای بازبینی نیروی درونی و سلامتی جسمی و روحی انسان امری ضروری و حیاتی است. 
یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌تواند از گرفتار آمدن انسان در حواشی و اتلاف انرژی و وقت جلوگیری کند، مهارت «نه» گفتن است. این مهارت نیز همچون مهارت‌های دیگر مستلزم یادگیری تکنیک‌هایی است که می‌تواند زندگی آرام‌تر و بی‌دغدغه‌تری را برای انسان فراهم کند. 
با یادگیری «نه» گفتن، برای مراقبت از خود فضای مناسبی را ایجاد می‌کنیم و آرامش روح و روان و جسم خود را در اولویت قرار می‌دهیم. این کار می‌تواند آثار مثبت فراوانی، چون کاهش استرس و بهبود سلامت روانی، جسمی و افزایش شادی و رضایت در زندگی ما داشته باشد. 
«نه» گفتن به موقع و مناسب، اعتماد به نفس را در انسان تقویت و به او کمک می‌کند تا مرز‌های روشن و ثابتی را در روابط خود تعیین کند. برای اینکه «نه» گفتن آثار ارزشمندتری پیدا کند، می‌توان آن را بین نظرات مثبت قرار داد. 
«نه» گفتن برای برخی نیرومند و رهایی بخش و برای عده‌ای ترسناک یا ناراحت کننده است، زیرا گاهی جامعه به ما می‌آموزد که کلمه «نه» بی‌ادبانه و نشانه بی‌ملاحظه بودن است. بماند که افرادی هم از آن سوی بام می‌افتند و تصور می‌کنند «نه» گفتن در هر شرایطی، نشانه اقتدار است، غافل از اینکه قدرت تخریب «نه» گفتن نابجا گاهی از هر عامل دیگری بیشتر است. 
با این همه، «نه» گفتن فواید آشکاری دارد. «نه» گفتن می‌تواند به مراقبت از خود و ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس بینجامد و با تعیین حد و مرز، ثبات عاطفی بیشتری را برای انسان به ارمغان آورد. «نه» گفتن می‌تواند دلهره آور باشد، اما راه‌هایی وجود دارند که این روند را کمی آسان‌تر می‌کنند. 
یکی از اولین قدم‌ها این است که «نه» گفتن طبیعی و اختیاری باشد. «نه» گفتن اجباری نه به نفع گوینده است، نه به نفع شنونده. به قولی خوب است که در اینگونه موارد از «روش ساندویچی» استفاده کنید، یعنی ابتدا حرف خود را با یک نکته مثبت شروع (و در واقع لقمه) کنید، سپس درباره موضوع مدنظرتان «نه» بگویید و حرفتان را با نکته حمایتی یا مثبت پایان دهید. مثلاً بگویید: «از اینکه مرا دعوت کردی سپاسگزارم و واقعاً از شما قدردانی می‌کنم، اما نمی‌توانم قبول کنم. به برنامه‌های خود نگاه می‌کنم، شاید در فرصت مناسب‌تری بتوانم در خدمت‌تان باشم.» 
به این ترتیب هم به دعوت طرف پاسخ منفی داده‌اید و هم آثار این «نه» گفتن را با ذکر نکات مثبت از بین برده یا دست‌کم کاهش داده‌اید. شناخت الگو‌های رفتاری می‌تواند به شما کمک کند که در «نه» گفتن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. چرا می‌خواهید به کسی «نه» بگویید؟ آیا از معاشرت با افراد خاصی خوشتان نمی‌آید؟ آیا خسته هستید و نیاز به استراحت دارید؟ آیا از شرکت در رویداد خاصی معذب هستید؟ ده‌ها دلیل برای «نه» گفتن وجود دارد. درک صحیح علت می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند و به شما در برخوردهایتان شجاعت بیشتری بدهد. 
امروزه که بیشتر ارتباطات از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، بله یا نه گفتن تبدیل به یک ضرورت سلامت بخش شده است. از اینکه به خیلی‌ها «نه» بگویید نترسید. فضای مجازی فرصت مانور‌های زیادی را به اطراف می‌دهد و بنابراین کسب مهارت «نه» گفتن بیش از هر زمان دیگری لازم است. گاهی اوقات گام‌های کوچک برای تعیین مرز‌ها می‌تواند سلامت روانی شما را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد و شر دردسر‌های متعدد و گاه بزرگ را از سر شما کوتاه کند.

نظر شما