شناسهٔ خبر: 67273924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پزشکیان: ما حق نداریم به مردم دستور بدهیم!

خبرگزاری برنا

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این که به زور یک اعتقادی را به مردم تزریق می کنیم دستور دین بوده است؟ ما حق نداریم به مردم دستور بدهیم! برای این که بمانی باید مردم(مشتری) را راضی نگه داری!

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

امروز ۳۰خرداد مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهمان برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دو سیما شد.

وی در این برنامه به سوالات کارشناسان در حوزه مسائل فرهنگی پاسخ داد.

پزشکیان در ابتدای این میزگرد با اشاره به برنامه و رویکرد‌های خود در حوزه فرهنگ گفت: چیزی که می‌خواهم بگویم در رابطه با فرهنگ باور من دستورالعملی است که حضرت علی به مالک داد و اگر به آن عمل می‌کردند بلایی سر ما نمی‌آمد. امر می‌کند که مالک مقابل نفس خود بایستد، می‌گوید دلیل خوبی و بدی تو این است که مردم پشت تو چه می‌گویند. می‌گوید انصاف را در مقابل چیزی که دوست داری و دوست نداری رعایت کنی، با تمام وجودت به مردم عشق بورز و با آن‌ها برخورد خشن نکن. مردم در دین با تو برابرند و یا در خلقت! از اشتباهات آن‌ها بگذر. وقتی عفو می‌کنی هیچوقت پشیمان نباش! با زشتی با مردم برخورد نکن. هیچوقت نگو من امیرم. این ادبیات قلب را تیره و تار، دین را تضعیف و دگرگونی‌ها را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: ما شهروند درجه‌یک و دو نداریم همه مثل هم هستند. من زمانی که وزیر بودم در جلسات این موضوعات را گفته‌ام. اگر نیست دولت برای خودش هم نداشته باشد. من به عنوان یک جریان به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و آن‌هایی که دوستم نیستند را تحویل نمی‌گیرم. مردم این جامعه همه فرصت اندک و تهدید زمانی شکل می‌گیرد که با بی‌انصافی با مردم برخورد می‌کنیم. اگر بی‌انصافی کنیم خدا هم با ما دشمن می‌شود. این را حضرت علی به مالک می‌گوید. این ظلم است که فقط به آدم‌های خودمان پست و مقام می‌دهیم. چرا در جامعه فقط یک گروه خاص باید استخدام شوند؟ هیچی چیزی عذاب خدا را زودتر نازل نمی‌کند مگر ظلم! 

پزشکیان افزود: حضرت علی به مالک می‌گوید عدلی که به همه شامل می‌شود عدل است که رضایت مردم را برمی‌گرداند. می‌گوید مردم ستون‌ها و پایه‌های دین مردم هستند و نه خواص! مالک تو باید با این مردم باشی! اگر همین چند فراز حضرت علی را رعایت کنیم آیا در جامعه مردم بیرون می‌ریزند؟ این که به زور یک اعتقادی را به مردم تزریق می‌کنیم دستور دین بوده است؟ ما حق نداریم به مردم دستور بدهیم. برای این که بمانی باید مردم (مشتری) را راضی نگه داری!

پزشکیان بیان کرد: تمام پیامبران می‌گویند که حق مردم را بدهید. قرآن می‌گوید تابع نفس خود نباش چرا که به عذابی عظیم می‌افتی! اگر ظلم نکنیم کسی از ما ناراضی می‌شود؟ اگر براساس عدالت رفتار کنیم جامعه با عشق پشت مدیران می‌ایستاد. اینکه یک عده راحت زندگی کنند و عده‌ای نان شب نداشته باشند تبعیض است. دعوای ما براساس نفس است و انصاف کن بین کسی که دوست داری و کسی که دوست نداری! این دیدگاه اعتقادی من است.

وی افزود: آنچه که خدا گفته فرقی بر علم و چیزی که عقل می‌گوید نیست.

محمد بهشتی؛ مشاور پزشکیان گفت: یکی از حوزه‌های که موضوع بحث است فرهنگ و هنر است که اصول کلی را دکتر گفتند. شیوه مدیریت ما نواقصی دارد که مشکلات امروز محصول این سوتدبیر است. از ابتدای دهه ٧٠ تحولات تکنولوژی مثل اینترنت نقطه عطفی را در فرهنگ ایجاد کرد. تا قبل از آن می‌توانستند در شرایط قرنطینه مدیریت کنند، اما از بعد آن مرز‌ها برداشته شد و، اما از همان زمان تا امروز زیر بار تحول نمی‌رویم و می‌خواهیم در همان شرایط قرنطینه باشیم و این مانند این است که جلوی سیل، سیم خاردار بکشیم! امروز در حوزه اینترنت هر چه را قصد کنیم امکان دریافتش را داریم. در وجه ایجابی وقتی این مرز‌ها برداشته می‌شود یعنی فرصت تحولی برای ما است.

وی ادامه داد: ما فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و مدیریت حکیمانه ما خسارت وارد کرده است و این یعنی سومدیریت! در شرایط قرنطینه با نظارت و سانسور و ممانعت و نهی مدیریت می‌کنید. اما شما با حمایت کردن می‌توانید مدیریت می‌کنید. در آخر مجبور می‌شویم نهاد‌ها را با پول‌های زیاد به تولید محتوای سمعی بصری سوق دهیم. تولیداتی که حتی ابتذال را هم شرمنده کرده‌اند. کشور ما در منطقه خاورمیانه به شهادت تاریخ تواناترین کشور در حوزه فرهنگی هنری بوده است. یک کشور مولد بوده است. این کشور شعار استقلال آزادی را به منصه ظهور درآورد. اما اکنون یکی یکی در حال تعطیلی است و چهار تا سلبریتی را نمی‌توان نماینده سینما دانست! ما باید بپذیریم که شرایط قرنطینه تمام شده است و نمی‌توانیم مسائلمان را با سانسور حل کنیم. چرا هنرمندان ما باید به جا‌های دیگر دنیا کوچ کنند و سرمایه‌های بزرگ را از دست بدهیم! خیلی فرصت‌ها را از دست دادیم، اما هنوز امکان اصلاح مسیر هست.

حسین انتظامی در سوالی در خصوص اخراج اساتید و متوقف کردن ماشین اخراج اساتید پرسید و پزشکیان توضیح داد: من با هر اخراجی مخالفم! من اوایل انقلاب مسئول گزینش بودم و در دانشگاه یک نفر را هم اخراج نکردم و برایم منطقی ندارد. این رفتار‌ها تسویه حساب‌های فردی است. ما بر هوای نفس رقیب را از راه حذف می‌کنیم. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه رسیدگی کنید. اگر قدرتی در اختیار داشتم اجازه این کار را نمی‌دادم. ما باید جوابگوی سوال باشیم نه اینکه اخراج کنیم.

وی درخصوص در مورد گردن نگرفتن مدیران گفت: ما عذرخواهی کردن را بلد هستیم. من نمی‌توانم تقصیر خودم را گردن کس دیگری بیاندازیم. این همه مشکلات در جامعه رخ داده، اما هیچکس گردن نمی‌گیرد. پس مقصر کیست؟ هیچ جریانی بدون علت نیست و اگر. مقصریم بررسی کنیم که دیگر تکرار نکنیم و از مردم عذرخواهی کنیم.

انتظامی در مورد واکنش پزشکیان نسبت به آتش سوزی در بیمارستان رشت پرسید و پزشکیان گفت: از مردم رشت عذرخواهی می‌کنم و تسلیت عرض می‌کنم. این اتفاق بخاطر نبود استاندار‌های است. من وزیر بودم که زلزله بم اتفاق افتاد. با ۵ ریشتر که نباید ساختمان بریزد و این تقصیر ما است! ما اگر به روستا‌ها درست رسیدگی می‌کردیم این اتفاقات بعداز چهل سال رخ می‌داد؟! وقتی که می‌خواستم ثبت نام کنم گفتم می‌خواهم سیاست‌های کلی را اجرا کنم و همه خندیدند درصورتی که سیاست‌های کلی اجرا کردن فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما نباید از نو قانون بگذاریم! اگر قرار باشد برنامه بنویسیم و عمل نکنیم که چه فایده‌ای دارد؟ قرار بود جهل و فقر نباشد و ما الگو باشیم چرا نشد؟ تقصیرکار ما هستیم. همه در یک کشتی هستیم و به یک مقدار تقصیر داریم.

انتظامی در مورد مرجعیت رسانه‌ای پرسید و پزشکیان گفت: برای اینکه رسانه موضوع را باز می‌کند نمی‌گذاریم حرف بزند، چون نمی‌خواهیم کسی بفهمد پول‌ها را گم و گور کرده‌ایم. یا در دانشگاه‌ها... این چه دانشگاهی است که جلوی اندیشه را می‌گیرند؟ دانشجو آینده این کشور است.

سیاست شما راجع به مهاجرین چیست؟ این به عدم تسلط به ورود و خروج‌ها برمیگردد. ما در قانون می‌گشتیم که جلوی رانت و زمین‌خواری را بگیریم و ماده ١۶٨ مالیت‌های مکرر ایجاد شد و هر کسی باید بگوید محل زندگی اش کجاست. اگر این را داشته باشیم مگر زمین خواری اتفاق بیافتد؟ اگر قانون را اجرا کنیم مهاجرین نمی‌توانند جایی مستقر شوند. نمی‌توانند حتی خرید کنند! مشکل ما ساختاری است. وقتی همه چیز با تکنولوژی علمی است چطور می‌شود پولی یا زمینی خورده شود و ما نفهمیم؟

پزشکیان گفت: ما اگر براساس شایسته‌سالاری رفتار کنیم اگر تخلف هم بخواهم بکنم نمی‌توانم. پول کم‌شدنی است و اگر گم شود این از نانوایی ما است. یکباره بانک اعلام می‌کند که فلان مبلغ خورده شده است! این چگونه رخ می‌دهد؟ پول کم شدنی نیست و این را چه کسی می‌پذیرد جز اینکه عدم تسلط ما را می‌رساند.

شهاب اسفندیاری گفت: می‌خواهم یک مرحبا به شما بگویم چرا که تصویری از شما در دانشگاه دیدم و صحنه عجیبی بود و شما در مقابل جسارت دانشجویان نه سکوت کردید و نه همراهی بلکه اعتراض خود را جوانمردانه بیان کردید و این نشانه‌ای امیدوارکننده برای من بود که با سیاستمدار مسوولی مواجه هستیم که به اعتقادات خود پایبند است. اگر این روحیه بر سیاست مداران ما حاکم بود خیلی از اتفاقات رخ نمی‌داد! توجه شما به فقر، بی عدالتی و وسایلی که در دوران شما موجب اعتراض می‌شد و در دوره‌ای که همه از دموکراسی صحبت می‌کردند رخشان بنی اعتماد فیلمی در مورد فقط ساخت به نام «زیر پوست شهر» و همه به او اعتراض کردند! این که شما از عدالت می‌گویید و در زندگی شما مشهود است. می‌فهمم وقتی شما به عنوان یک جراح قلب حتی مطب ندارید یعنی خود را وقف مردم کردید. سوال من این است که آسیب شناسی دوره اصلاحات چه وضعیت فرهنگی ایجاد شد که از آرمان‌ها دور شدیم و آن‌ها تبدیل به ضد ارزش شدند؟

پزشکیان پاسخ داد: جبهه اصلاحات من را معرفی کرده است. من به همه گفتم که اصولی دارم و اگر برای رسیدن عدالت اصلاحات نباشد به مقصد نمی‌رسد. ما باهم اختلاف می‌کنیم برای اینکه روشنی لازم را نداریم. هر کس از دید خود شد یار من! هر کس می‌گوید حق با من است. یک عده از اصولگرایان خیلی تند هستند. اگر من بدم شما خوب باش! هر دو طرف تند می‌روند و به جای اینکه نگاه هایشان را مشترک کنیم روز به روز شکاف‌ها را عمیق‌تر می‌کنیم. مردم امروز در رابطه با ما حرف‌های خوب نمی‌زنند. ما چه کردیم که مردم از ما راضی نیستند؟! رسول خدا دشمنان جانی را با هم برادر کرد. ما باید با هم مشترک باشیم. من دیدگاه خود را اعلام می‌کنم و دیگری هم اعلام می‌کند و جامعه هر کدام را بخواهد انتخاب می‌کند. دعوا بر سر چیست؟! چرا امام زمان نمی‌آید؟! اگر خدا می‌خواست که همه ما را مسلمان می‌کرد! من نباید به زور بگویم من را بخواه! مشکل این است که هیچکدام عدالت را رعایت نکردیم. من اشتباه می‌کنم شورای نگهبان چرا امضا می‌کند؟! مدرسه‌ای که در شهرستان‌های روی جنگ خوابیده شاگردانش در کپر خوابیده اند. بعد در تهران یک سال تحصیل صد میلیون هزینه دارد. ما بیخود با هم دعوا می‌کنیم. دعوای ما برسر قدرت است نه عدالت!

وی در مورد خط قرمز‌ها گفت: هر کس نخواهد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را رعایت نکند از خط قرمز‌ها رد شده است. اگر رهبری را قبول داریم باید از سیاست‌های کلی ایشان پیروی کنیم. هرمشکلی پیش آمد گفتیم آقا گفته است؟! آقا گفته اند که در گوش بچه مردم بزنید؟! وقتی می‌خواهی قلبت را عمل کنی می‌خواهی بدون عارضه عمل کنی و این جراح نماز می‌خواند برایت اهمیتی ندارد.

الهام یاوری؛ کارشناس دیگر این میزگرد در مورد تاثیر مخرب مدارس غیرانتفاعی و سیاست مشخص این کاندیدا پرسید و پزشکیان پاسخ داد: اصول من عدالت است. کسی که بچه او بخاطر پول در روستا نتواند حتی سرویس داشته باشد بی عدالتی است. من به عنوان سیاستگذار کسانی را می‌بینم که حاکمیت آن هارا ندیده است. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد. یکی را در کپر به مدرسه می‌فرستیم و یکی در فلان مدرسه غیرانتفاعی! برای جمعیت تعریف شده مسوولیت تعریف شده‌ای داریم. خدمت و جمعیت یک سرانه مشخص دارد. بیت المال دولت نمی‌تواند به یکجا زیاد بدهد و به یک جا کم! تازه به روستا‌ها باید بیشتر بدهیم. اینکه یک عده پول ندارند به مدارس بدون امکانات می‌روند بی عدالتی است. هر کاری از دستم بربیاید به آن دسته از مردم بی بضاعت کمک میکنم. او که پول دارد که با بهترین امکانات درس می‌خواند. مزاحم پولدار‌ها نخواهم شد. حاکمیت باید صدای کسانی باشد که کسی صدایشان را نشنیده است. اگر استانداری درست کردیم که طبق آن عمل شود می‌توان مدارس نمونه مردمی را بازگرداند.

انتظامی در خصوص پان‌ترکیسم پرسید و پزشکیان توضیح داد: اگر پان‌ترکیسم وجود دا د به خاطر بی عدالتی ما است. وقتی من یک بلوچ بودم و هر چه نابغه باشم در حکومت جایی برای من نیستم پس من اعتراض می‌کنم! وقتی واقعیت را نگاه می‌کنی ملموس است. ما اگر براساس عدالت رفتار کنیم این اتفاق نمی‌افتاد ایران برای همه است. ایران یک هویت چند هزارساله دارد.

اسفندیاری مجددا در خصوص اخراج اساتید و اینکه محمد فاضلی خلاف مقررات سمت داشته است، پرسید و پزشکیان جواب داد: هر چه شواهد علمی دارد قابل گفتگو است. یک واقعیت هست که این سینمای ما است! ما چه کردیم که سینمای ژاپن الگوی ما شده است؟ کل محصولات باید با هم مقایسه شود. ما تا نپذیریم که مشکل داریم در راه حل قدم برنمیداریم. در خصوص دانشگاه باید بگویم که اینکه یکی تخلف می‌کند و نمی‌آید بحث جدایی است، اما اینکه یکی دوران خدمتش تمام می‌شود هم جدا است. اشکال داریم و ممکن است یک مورد درست باشد و یکی غلط، اما اینکه در مقابل اعتراض به حق دانشجو هم بایستیم اشتباه است.

پزشکیان گفت: در سیستم آموزشی باید بازنگری صورت گیرد. اول مهارت باید یاد داده شود و بعد رفتار آموزش‌های تیمی و حل مشکل باید انجام شود.

محمد فاضلی در واکنش به سوال اسفندیاری گفت: من با مجوز هیات امنای دانشگاه پیمانی بودم و شما دروغ می‌گویی! 

خسروی مجری برنامه در این بخش از میزگرد میکروفن‌های فاضلی و اسفندیاری را خاموش کرد و به نشانه اعتراض از جای خود برخاست، هاشف خود را جدا کرد و به سمت میز مسعود پزشکیان پرتاب کرد و برنامه را ترک کرد.

نظر شما