شناسهٔ خبر: 67273321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

اسرائیل برای جنگ با لبنان آماده می‌شود

بیانیه ارتش اسرائیل آمده که مقامات ارشد نظامی ارزیابی مشترکی از وضعیت در فرماندهی شمالی انجام دادند و اشاره کرد که به عنوان بخشی از این ارزیابی، «برنامه‌های عملیاتی برای حمله در لبنان تایید و تصویب شد.» در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده که تصمیماتی در مورد ادامه تسریع آماده‌سازی نیروهای نظامی در زمین گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: ارتش اسرائیل اعلام کرد که برنامه‌های عملیاتی برای اجرای حمله در لبنان را تصویب کرده است.

به گزارش الجزیره، در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده که مقامات ارشد نظامی ارزیابی مشترکی از وضعیت در فرماندهی شمالی انجام دادند و اشاره کرد که به عنوان بخشی از این ارزیابی، «برنامه‌های عملیاتی برای حمله در لبنان تایید و تصویب شد.» در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی آمده که تصمیماتی در مورد ادامه تسریع آماده‌سازی نیروهای نظامی در زمین گرفته شده است.

بیانیه ارتش اسرائیل اندکی پس از آن منتشر شد که حزب الله لبنان یک ویدئوی ۹ دقیقه‌ای با عنوان «هدهد با خود چه آورد» منتشر کرد که شامل بررسی کامل مناطق شمال اسرائیل است. ویدئویی که منابع اسرائیلی آن را خطرناک توصیف کرده‌اند. حزب الله لبنان گفت که این ویدئو توسط هواپیماهای بدون سرنشینش فیلم‌برداری شده که به دور زدن وسایل دفاع هوایی دشمن موفق شده و بدون اینکه شناسایی شود، بازگشته است. این فیلم سایت‌های حساس اسرائیلی از جمله پایگاه‌های نظامی، انبارهای سلاح و موشک، بنادر و فرودگاه‌ها در شهر حیفا در ۲۷ کیلومتری مرز لبنان را شامل می‌شود. این ویدئو صحنه‌های هوایی شهر حیفا را نشان می‌دهد، از جمله مجتمع صنایع نظامی رافائل، منطقه بندر حیفا، که پایگاه نظامی حیفا، بندر غیرنظامی حیفا، نیروگاه حیفا، فرودگاه حیفا، مخازن نفت و تاسیسات پتروشیمی و همچنین ساختمان فرماندهی واحد زیردریایی، کشتی پشتیبانی لجستیکی ساعر ۴ و کشتی ساعر ۵ را شامل می شود.

بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی همچنین پس از آن منتشر شد که اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، صبح روز سه‌شنبه تهدید کرد که اگر جنگ تمام‌عیار دربگیرد حزب‌الله نابود خواهد شد. کاتز در بیانیه‌ای گفت: «ما بسیار نزدیک به لحظه‌ای هستیم که تصمیم خواهیم گرفت که قوانین بازی علیه حزب الله و لبنان را تغییر دهیم. در یک جنگ تمام‌عیار، حزب الله از بین خواهد رفت و لبنان به شدت آسیب خواهد دید.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اوایل ماه جاری گفت که ارتش در صورت لزوم برای انجام عملیات فشرده در لبنان آماده است و وعده داد که امنیت را به مرز شمالی اسرائیل بازگرداند.

 این در حالی است که عاموس هوکشتاین، فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز سه‌شنبه پس از دیدار با مقامات اسرائیلی به لبنان سفر کرد. او از بیروت تاکید کرد که حل دیپلماتیک مناقشه بین حزب الله و اسرائیل ضروری است. عاموس هوکشتاین گفت که واشنگتن به دنبال جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ‌تر پس از درگیری‌های مرزی میان حزب الله و ارتش اسرائیل است. 

به گزارش روسیا الیوم، وی در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت که وضعیت در طول مرزهای لبنان و اسرائیل خطرناک است. هوکشتاین گفت که این همان دلیلی است که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، او را به لبنان فرستاده است. فرستاده بایدن گفت که طرح پیشنهادی بایدن، شامل پایان جنگ در غزه است و هدف او از مذاکرات جلوگیری از تشدید بیشتر تنش است. وی افزود که درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی به اندازه کافی به طول انجامیده است و باید راه حل‌های تعیین‌کننده‌ای وضع کرد.

هوکشتاین تصریح کرد که آتش بس در غزه به پایان تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز منجر می‌شود و تاکید کرد که پیشهاد بایدن از سوی میانجیگران مورد قبول است و حماس باید آن را قبول کند.

وی با اشاره به اینکه امریکا می خواهد از جنگی بزرگ‌تر در طول مرزهای دارای تنش میان لبنان و رژیم صهیونیستی مانع شود، نسبت به وضعیت مرزهای میان لبنان و رژیم صهیونیستی که به شدت خطرناک است هشدار داد و گفت که می‌خواهیم از تشدید تنش بیشتر جلوگیری کنیم.

نظر شما