شناسهٔ خبر: 67273047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته اخبار انتخاباتی ایمنا؛

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

هشت روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد با موضوع اقتصادی،‌ با شدت گرفتن فعالیت های ستادی و تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات،‌ اظهارات نامزدها و مشاروانشان واکنش ‌های متعددی را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هشت روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی ۶ نامزد، اظهارات نامزدها و مشاورانشان واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. با مرور اخبار انتخاباتی چهارشنبه - سی‌اُم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

وزیر کشور با اشاره به اینکه داوطلبان در برنامه تلویزیونی که در کمیسیون تبلیغات ستاد انتخابات پیش بینی شده در حال ارائه برنامه و معرفی خود به مردم هستند، گفت: ابعاد مختلف مربوط به فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به خوبی در حال انجام است.

احمد وحیدی همچنین مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری را افزایشی دانست و گفت: اعداد نظرسنجی‌ها روز به روز مشارکت بهتری را نشان می‌دهند. امیدوارم حداکثر مشارکت اتفاق بیفتد. از همه سلایق و گروه‌های سیاسی می‌خواهیم در میدان باشند و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت و تشویق کنند.

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت و مشاور رئیس جمهور شهید هم در حاشیه افتتاح سومین نمایشگاه دستاوردهای دولت مردمی شهید جمهوری خبر داد که از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرده‌ایم.

امروز همچنین قرعه‌کشی ۴ مناظره با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد و به گفته دبیر ستاد انتخابات صداوسیما، از مناظرات آتی آئین تشریفات و ورود کاندیدا را همچون مناظره اول نخواهیم داشت و کمتر به این مقدمات پرداخته می‌شود. احتمالاً ورود نامزدها به سازمان صداوسیما را از جلوی ساختمان تولید تا بدرقه‌شان به سمت اتاق همکاران و مشاوران نامزدها به تصویر کشیده خواهد شد.

برنامه دیگر مناظرات انتخاباتی نیز عبارت است از:

مناظره دوم با موضوع خدمات رسانی عدالت‌محور دولت فردا ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» روز جمعه یکم تیرماه ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران در جهان امروز» روز دوشنبه چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره پنجم در حوزه اقتصاد با موضوع کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

همچنین برنامه تبلیغاتی امروز نامزدهای انتخابات عبارت است از:

برنامه «میزگرد سیاسی» قاضی‌زاده هاشمی ساعت ۱۴:۳۰ شبکه سه.

مستند تبلیغاتی محمدباقر قالیباف ساعت ۱۶:۳۰ شبکه یک.

مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی ساعت ۱۷:۰۰ شبکه یک.

برنامه «میزگرد فرهنگی» مسعود پزشکیان ساعت ۱۹ شبکه ۲.

برنامه «بدون تعارف» قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲.

برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»، سعید جلیلی ساعت ۲۲ شبکه خبر.

برنامه «میزگرد اقتصادی» مصطفی پورمحمدی ساعت ۲۲:۴۵ شبکه یک.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

دختر محمدباقر قالیباف در برنامه گفت‌وگوی صمیمی قبل از آغاز گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به فعالیت‌های پدرش (محمدباقر قالیباف) گفت: قاطعیت، خاص‌ترین ویژگی پدرم است؛ بدترین اخلاق پدرم نیز کم حرف بودنشان است و دوست ندارند درباره مشکلات‌شان صحبت کنند.

مریم قالیباف در واکنش به طرح مسائلی درباره خرید «سیسمونی از ترکیه» گفت: ماجرای سیسمونی دروغ بود؛ مسافرت رفتم اما برای خرید نرفتم.

وی ادامه داد: عروسی برای هر دختری یک شب مهم و شاد است که اولین دروغ از آنجا و درباره یک عروسی مجلل مطرح شد، عکسی منتشر شد که من نبودم؛ این دروغ، آن شب تلخ را خیلی برای ما تلخ کرد. بعد از آن دروغ سیسمونی را گفتند و دوران بارداری که به من خیلی سخت گذشت و خیلی پرفشار بود.

امروز همچنین علی نیکزاد طی حکمی محمد انور بجارزهی را به عنوان سخنگوی ستادهای مرکزی و مردمی انتخاباتی قالیباف منصوب کرد.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

ظهر امروز حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی حضور در حرم مطهر امام خمینی ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پورمحمدی همچنین در پی اظهارات ظریف در میزگرد تلویزیونی روز گذشته که گفته بود با «اعداد بازی نکنید و سر مردم شیره نمالید»؛ با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود این به همین عبارت‌ها اشاره کرد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف هم در اظهاراتی درباره طرح مجدد ادعایی از سوی وحید اشتری ماهینی از فعالان فضای مجازی درباره این نامزد، گفت: قوه قضائیه باید بررسی ادعاهای دروغ و رسیدگی فوری به آن را در دستور کار قرار دهد و اجازه ندهد لجن‌پراکنی‌ها بر فضای انتخابات کشور تأثیر بگذارد.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

مسعود پزشکیان که صبح امروز به همراه محمد جواد ظریف به اصفهان سفر کرده است، در نخستین برنامه‌اش در شهر اصفهان به گلزار شهدا رفته و بر سر مزار آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان رفت.

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر علت حضور وی در اصفهان گفت: اصفهان با مشکلات زیادی روبرو است و باید به صورت کارشناسانه به آن رسیدگی و صنعت گردشگری را اصلاح کرد.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

شخصیت‌ها چه گفتند؟

اظهارات ظهر روز سه شنبه -۲۹ خرداد محمدجواد ظریف وزیر سابق خارجه به عنوان مشاور مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در «میزگرد سیاسی» واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

در این جلسه، ظریف اظهاراتی درباره برجام و قانون اقدام راهبردی مطرح کرد از جمله اینکه «برجام اجازه نمی‌داد آمریکا تحریم جدیدی بیاورد» و «بایدن قرار بود به برجام برگردد اما اسرائیل و قانون راهبردی مجلس ما مانع برگشت بایدن به برجام شد.»

* در واکنش به این اظهارات ظریف، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه مجازی «ایکس» تاکید کردند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از افتخارات مجلس یازدهم است.

* در همین ارتباط مجتبی یوسفی از اعضای هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه روز گذشته وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدعی شد که افزایش فروش نفت به خاطر این است که آقای بایدن پیچ تحریم‌ها را شل کرده است، گفت: اما بنده باید به ایشان بگویم که در زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد ما بالغ بر ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی روی کشتی و روی آب داشتیم. وزیر نفت دولت دوازدهم در نامه‌ای به شهید رئیسی و آقای روحانی اعلام کرده بود که میزان فروش نفت کاهش یافته و بیشترین از این نیز کاهش خواهد یافت. ظرف سه سال نمی‌توانید تاریخ را تحریف کنید.

* احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی هم با اشاره به اینکه در جریان مباحث انتخاباتی درباره عملکردهای اقتصادی سال‌های اخیر مسائلی مطرح شد، گفت: باید توضیح داده شود و روشنگری انجام دهم تا واقعیات اقتصادی ایران در سال‌های اخیر مورد تحریف قرار نگیرد و صداقت خود را در عمل به مردم نشان دهیم.

وی ادامه داد: در هشت سال پایانی دهه نود، تولید ناخالص داخلی پرنوسان و غیر قابل پیش بینی بود و در دوره رکود قرار داشتیم. روند نرخ رشد اقتصادی سالیانه دهه نود بسیار پرنوسان بود. با وجود بهبود کوتاه مدت و موقت که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در رشد اقتصادی رخ داد، اما بلافاصله یک اقتصاد شکننده، به نرخ رشد اقتصادی بسیار پایینی رفت.

* همچنین علی باقری سرپرست وزیر خارجه درباره اظهارات محمدجواد ظریف در خصوص تأثیرات برجام بر شاخصه‌های اقتصادی کشور، تصریح کرد: آمارهای اقتصادی را وزرای اقتصادی باید بدهند. در رقابت‌های انتخاباتی نباید از سرمایه سیاست خارجی هزینه کنیم. سیاست خارجی غنیمت نیست، بلکه سرمایه ملی است. وظیفه همه ما این است که از سیاست خارجی به عنوان گنجینه ملی صیانت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نقش آفرینی در عرصه مناسبت بین‌المللی به گونه‌ای بود که وقتی ایران از حق دفاع مشروع خود استفاده کرد و پاسخ جنایات صهیونیست‌ها را داد، آمریکا و صهیونیست‌ها نتوانستند از هیچ ظرفیت بین‌المللی استفاده کنند. همراهی میدان و دیپلماسی یک واقعیت در این سه سال است. اگر دیپلماسی بدون میدان باشد، دیپلماسی به سخن گاهی برای اعلام مواضع تبدیل می‌شود. این دو باید هم‌افزا باشند که این اتفاق در این سه سال تثبیت شد و آثار آن را دیدیم.

* در ادامه واکنش‌ها به اظهارات ظریف، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری نیز با اشاره به توئیت قدیمی ترامپ به زبان فارسی، نسبت به اظهارات ظریف در برنامه تلویزیونی، واکنش نشان داد و نوشت: تفاوت زیادی است بین کسی که شجاعانه قاتل شهید سلیمانی را در سازمان ملل تهدید کرد و به ایران عزت بخشید با کسی که پس از ترور حاج قاسم به دنبال مذاکره با قاتل او بود و این پاسخ تحقیرآمیز را از ترامپ دریافت کرد.

وی از دو هشتگ #دیپلماسی التماسی و #نه - مرسی استفاده کرده است.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

* مهمان امروز استودیو مثبت و منفی پلاس خبرگزاری ایسنا، محمد عطریانفر عضو عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران بود که به بیان تحلیل و نظر خود درباره انتخابات پیش رو پرداخت.

وی معتقد است که در پایان رقابت‌های انتخاباتی و پیش از فرارسیدن روز انتخابات، کسانی که در صحنه باقی خواهند ماند ۳ نفر خواهند بود؛ قالیباف، پورمحمدی و پزشکیان؛ که شانس پیروزی پورمحمدی بسیار اندک و تقریباً ناممکن است و رقابت اصلی بین کمپین اصلاح طلبان به محوریت پزشکیان و کمپین اصولگرایی به محوریت قالیباف خواهد بود.

عطریانفر همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر جنابعالی آقای پزشکیان می‌تواند یک روحانی یا خاتمی دیگر باشد؟ گفت: از نظر من آقای پزشکیان یک شخصیت مستقل مورد احترامی است که در مرکزیت یک مثلثی قرار دارد که مطلوبیت‌های ۳ رأس مثلث یعنی آقایان محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی را برای خود تعریف می‌کند و بر آن تکیه می‌کند؛

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

* عزت الله ضرغامی از اعضای کابینه دولت سیزدهم در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات پیش رو از نامزد خاصی حمایت می‌کنید؟، تصریح کرد: هنوز تصمیم نگرفته‌ام به کدام نامزد رأی دهم. دولت هم از هیچ نامزد خاصی به عنوان نامزد خود حمایت نمی‌کند. قضاوت‌های سال‌های قبل خود را تکذیب نمی‌کنم، اما نمی‌تواند راهنمای رأی به نامزدها باشد. من و خانواده‌ام هنوز تصمیم نگرفته‌ایم و شاید خانواده بخواهند قرعه کشی کنند.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

* آیت‌الله احمد جنتی در بخشی از اظهارات خود در جلسه امروز شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انتخابات عاملی برای پیشرفت کشور است، عنوان کرد: این روزها که فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است از نامزدها و همچنین طرفداران آنها این انتظار وجود دارد که بنای خود را بر صداقت و اخلاق بگذارند و انتظار می‌رود که مردم آگاه و شریف ایران اسلامی نیز با بررسی دقیق و ویژگی‌های نامزدها و همچنین انتخاب مسئولانه خود، این انتخابات را به عاملی برای پیشرفت سریع‌تر کشور تبدیل کنند.

۸ روز تا انتخابات؛‌ واکنش‌ها به میزگرد پرحاشیه یک نامزد/برنامه ۴مناظره انتخاباتی

* روح‌الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی به طرفداران کاندیداها توصیه کرد که از لجن پراکنی پرهیز کنند و افزود: طرفداران کاندیداها احترام متقابل را حفظ کنند تا فضای یکدلی و همراهی مردم برقرار باشد چراکه بعد از شهادت رئیس‌جمهور سرمایه اجتماعی در کشور تولید شد که نباید این سرمایه اجتماعی را خراب کرد.

* اسدالله چراغی از دیگر نمایندگان مجلس دوازدهم نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: مشارکت مردم در انتخابات در این برهه از زمان و شرایطی که برای رئیس جمهور شهید رقم خورد بسیار مهم و تأثیرگذار است و می‌تواند منجر به اقتدار و عزت نظام اسلامی و کشور ایران شود.

* محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ضمن تحلیل فضای انتخاباتی کشور با تاکید بر اینکه آنها که به انسداد سیاسی معتقدند، نمی‌توانند توسعه بیافرینند، افزود: حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم، مهم‌ترین مطالبه اکثر مردم است. هم اکنون، وضعیت کشور به دلیل تحریم‌ها و به تبع آن، ملاحظات سیاسی اکثر کشورها، از ثبات اقتصادی معمول و تعاملات مثبت پایدار و با دوامی برخوردار نیست. در حال حاضر، این اصلاح طلبان هستند که علاوه بر حمایت از اقشار محروم و مستضعف، به جد خود را موظف به پیگیری مطالبات طبقه متوسط می‌دانند. بنابراین حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو، و رأی به کاندیدای اصلاح طلبان یعنی آقای پزشکیان، می‌تواند به تحقق پیگیری این خواسته‌ها بینجامد.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و فعالان زن با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری، گفتند: انتظار می‌رود همه کاندیداها اخلاق انتخاباتی و موازین انصاف را در عرصه رقابت رعایت کنند.

۳ تشکل سیاسی هم شامل کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه‌قاره هند، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و حزب مستقل کار از مصطفی پورمحمدی برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد، اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رأی بدهند.

نظر شما