شناسهٔ خبر: 67257570 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رقابت های انتخاباتی جدی‌تر شد؛

از میزگردی که محکمه شد تا تهدید به بگم بگم

تهران- ایرنا- سه‌شنبه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علی‌رغم پشت سر گذاشتن یک مناظره طولانی و نفس‌گیر، پرکار و چالش‌برانگیز بود؛ ادعاهای مشاور پزشکیان در میزگرد سیاسی با واکنش سریع نامزدهای دیگر همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رغم پشت سر گذاشتن نخستین مناظره انتخابات که تا پاسی از بامداد ادامه داشت، نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز سه‌شنبه را پرکار آغاز کردند؛ برنامه نامزدها از سفر استانی تا همایش انتخاباتی و حضور در برنامه‌های رسانه ملی و با قدرت ادامه داشت.

مردم تبریز با نوای حیدر حیدر به استقبالش آمدند

اولین برنامه انتخاباتی روز گذشته -۲۹ خرداد ۱۴۰۳- پس از مناظره نفس‌گیر نخست که تا پاسی از شب به طول انجامید، به «علیرضا زاکانی» اختصاص داشت، زاکانی از ساعت ۷ صبح در نخستین سفر استانی خود وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شد و در بدو ورود عازم گلزار شهدای وادی رحمت شد و به مقام شامخ شهدا به ویژه شهدای خدمت شهید آیت‌الله آل‌هاشم و .. ادای احترام کرد.

زاکانی در ادامه سفر خود به دیدار خانواده شهید مدافع حرم «صادق عدالت اکبری» رفت و سپس برای دیدار با امام جمعه موقت تبریز وارد بیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی شد و در محضر پدر بزرگوار شهید خدمت، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم حضور یافت.

وی در ادامه به بازدید از بزرگترین پروژه بازآفرینی شمالغرب کشور رفت و سپس از نشستن پای درد دل مردم محله محروم تبریز، در جمع بازاریان تبریز حاضر شد و در جریان مشکلات و مسائل بازاریان قرار گرفت. زاکانی برای اقامه نماز ظهر به مسجد تاریخی مقبره تبریز رفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد مقبره، به جمع طرفداران خود در سالن شهید صمد اقدمی تبریز پیوست که با نوای حیدر حیدر به استقبال او آمده بودند. زاکانی در این دیدار با اشاره به اینکه حرکت مردم تبریز در صحنه‌های مختلف، تداوم مسیر استقلال، آزادی، پیشرفت و ترقی ایران است، تصریح کرد: پیام من به مردم آذربایجان این است که فعالانه در انتخابات حاضر شده و به نامزدی که کارنامه و برنامه دارد، رای دهند. (جزئیات سفر علیرضا زاکانی به تبریز را اینجا بخوانید)

با هم و در کنار هم؛ مدعیان حتی یک تحریم ترامپ را لغو نکردند

«سعید جلیلی» هم علی‌رغم پشت سر گذاشتن یک مناظره سنگین و طولانی، روز سه‌شنبه را پرکار آغاز کرد. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از نخستین ساعات اداری روز سه‌شنبه در گردهمایی انتخاباتی فرهنگیان ‌و دانشجویان حاضر شد و تصریح کرد: در یک خانواده فرهنگی تربیت یافتم و خود را جزو خانواده آموزش و پرورش می‌دانم. (سخنان جلیلی در جمع فرهنگیان را اینجا بخوانید)

جلیلی در ادامه با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرد؛ محسن منصوری، سیدمحمود نبویان، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری، فریدون عباسی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، حمید رسایی و امیرحسین ثابتی از جمله افراد بودند که در این نشست حضور داشتند. وی در این دیدار به نقش برجسته مجلس در فراهم کردن بستر استفاده بهینه از فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: مجلسِ همراه دولت می‌تواند به تسریع روند کار کمک کند، هر سه قوه باید در کنار هم باشند. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید)

و در حالی که جلیلی عصر سه‌شنبه برای دیدار با مردم کرج و شهریار به استان البرز رفته بود، نخستین مستند تلویزیونی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. «مثل یک پدر» مستندی که با جملات یک کارگر خطاب به جلیلی آغاز می‌شود؛ گویی بوی آقای رئیسی را می‌دهی، مثل یک پدر. قولت، قول است و حرفت، حرف. حمایت‌مان کن مثل آقای رئیسی. (مستند مثل یک پدر را اینجا ببینید)

جلیلی در آخرین برنامه انتخاباتی خود در روز سه‌شنبه و در جمع مردم کرج به صحبت‌های امروز وزیر سابق امور خارجه واکنش نشان داد و با مطرح کردن سوالی، گفت: دولت شما در زمان بایدن ۹ ماه بر سرکار بود پس چرا نتوانستید یکی از تحریم‌های ترامپ را لغو کنید؟

این نامزد انتخابات ادامه داد: رفتند توافق کردند و طرف مقابل ۱۵ بار گفت ایران به تعهدات خود عمل کرد. نتیجه آن چه شد؟ سانتریفیوژها را جمع کردند، بتن در دستگاه هسته‌ای ما ریختند اما طرف مقابل به طور کامل و یک طرفه از توافق خارج شد و ۸۰۰ تحریم دیگر به تحریم‌های پیشین اضافه کرد.

وی اضافه کرد: آن موقع که گفته شد «با توافق هم چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد و هم چرخ اقتصاد» دیدید که این گونه نشد اما با انتخاب شهید رئیسی، همان آمریکایی که می‌گفت راهبرد فشار حداکثری، وزیر امورخارجه‌اش در سنا گفت که ما نمی‌توانیم مانع از فروش نفت ایران شویم! (مشروح این خبر را اینجا بخوانید)

پاسخ به شبهات؛ همه فرزندانم در ایران هستند

محمدباقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در نخستین برنامه تبلیغاتی خود پس از مناظره نخست، به گردهمایی بزرگ‌ کارگران و بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی رفت. در این نشست نمایندگان گروه‌های حاضر به پشت تریبون رفتند و مطالبات خود را با این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میان گذاشتند. قالیباف هم در این گردهمایی با انتقاد وضعیت نیروهای شرکتی، گفت: به رغم توان و تجربه و تخصص بالا، نیروهای شرکتی به مثابه شهروند درجه ۲ در محیط کار محسوب می‌شوند که این مسئله با قانون اساسی، آرمان‌های انقلاب و مروت جوانمردی ناسازگار است. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید)

قالیباف در ادامه به برنامه بدون تعارف شبکه دو سیما رفت و صریح و شفاف پاسخگوی «علی رضوانی» بود. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به شایعات مطرح شده درباره فرزندانش، گفت: یک دختر و ۲ پسر و چهار نوه دارم که زندگی خودشان را دارند، همگی ایران هستند و در تهران زندگی می‌کنند. (اینجا بخوانید)

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پایان‌بندی برنامه‌های انتخاباتی این روز خود را در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به اتمام رساند، جایی که فرصتی فراهم شد تا پاسخ اظهارات محمدجواد ظریف را بدهد. قالیباف تصریح کرد: اینکه می‌گویند «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مانع رفع تحریم است» اصلا درست نیست، چرا تابع سیاست‌های ابلاغی و راهبردی نیستید، این قانون دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد. (مشروح این خبر را اینجا بخوانید)

از کاسبان تحریم گفت و به فکر احیای برجام بود؛ بگم بگم خوب نیست

«مسعود پزشکیان» برنامه تبلیغاتی خود را از ساعت ۱۴:۳۰ و با حضور در برنامه میزگرد سیاسی آغاز کرد؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازده و داوازده و مهدی سنایی سفیر سابق ایران در روسیه در این میزگرد پزشکیان را همراهی می‌کردند. پزشکیان محور سیاست خارجی دولت خود را عزت، حکمت و مصلحت خواند و اظهار داشت: به هیچ قیمتی اجازه خدشه به استقلال ملی را نخواهیم داد، نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه ما هستند نه غربی‌ها. (مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید)

مستند «زِد، نگاهی به مطالبات نسل نو» اولین مستند انتخاباتی پزشکیان بود که روز سه‌شنبه از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مستندی که گفت و گوی جنجالی دانشجویان با مسعود پزشکیان، یکی از شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. «من اصولگرا هستم، یک جا نگفته‌ام. صد جا گفته‌ام اصولگرا هستم.» پرتکرارتر از هر بیان دیگری در پاسخ به دانشجویانی در مکانی شبیه پلاتو یا شاید آمفی‌تئاتر. جمعی دانشجو دورش را گرفته‌اند و سوال می‌پرسند؛ از اصلاحات تا خودرو و تجارت آزاد حتی آزادی بیان و مذاکره با آمریکا و جهان. (مستند اول پزشکیان و گزارش خبرنگار ایرنا از این مستند را اینجا بخوانید)

پزشکیان در دیگر برنامه خود، عصر سه‌شنبه در همایش بزرگ فرهنگیان حامی خود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد، رفت و گفت: من اهل دعوا نیستم ولی زیر بار زور هم نمی‌روم. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

میزگرد یا محکمه؛ کف خیابان جای بگیر و ببند نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر سه شنبه در «میزگرد فرهنگی» شبکه دو رسانه ملی حضور یافت و گفت: نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر سایه بیاندازد، نظامیان و امنیتی‌ها باید به بالندگی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کنند، اما نباید در انحصار سیاسیون و امنیتی‌ها باشد.

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر این که اگر شما رئیس جمهور کشور شوید؛ آیا اجازه می‌دهید وزارت کشور شما سردمدار گشت ارشاد باشد یا خیر؟ ادامه داد: کف خیابان جای احترام و انضباط است، نه جای بگیر و ببند؛ جای رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست. (مشروح این میزدگرد را اینجا دنبال کنید)

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با ورود اسلام، ایران به سرعت به اسلام پیوست، زیرا اسلام اوج فرهنگ بود و ایران و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود؛ لذا همدیگر را یافتند و خدمات متقابل ایران و اسلام گواهی بر این مدعا است.

پورمحمدی با بیان اینکه فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، تاکیدکرد: صفحات تاریخ ایران پر از لحظه‌های با شکوه فرهنگی است دنیای هنر در ایران با خلاقیت‌های مهم جمع شده است.

اگر لازم باشد با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنیم

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» که تا عصر روز سه‌شنبه را به آرامی پشت سر گذاشته بود، در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: در دولت خانواده در جایی که لازم باشد با آمریکایی‌ها مذاکره، پول‌هایمان را آزاد و ارتباطات اقتصادی با بسیاری از کشورها برقرار می‌کنیم. پیمان‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی را افزایش می‌دهیم، پشتیبانی جهانی در شورای امنیت برای کشورمان ایجاد می‌کنیم تا اگر کسی خواست در شورای امنیت برعلیه ما قطعنامه صادر کند، آن را وتو کنند.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما