شناسهٔ خبر: 67271383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز به کار نشست دیوان‌های عالی کشورهای بریکس در سوچی روسیه 

مسکو- ایرنا- نشست رؤسای دیوان‌های عالی کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه با حضور هیأت جمهوری اسلامی ایران در شهر سوچی روسیه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در روسیه،‌ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به این نشست بر ضرورت همکاری حقوقی و قضایی کشورهای بریکس به منظور درک متقابل و بهبود روندهای قضایی تاکید کرد.
ایرینا پودنوسوا رئیس دیوان عالی روسیه در سخنانی، هدف از این نشست را رسیدن به تصمیم‌های مشترک بر اساس گفتگو و احترام متقابل اعضا خواند. وی با اشاره به هدف غایی بریکس یعنی شکل دادن به نظام جهانی چند قطبی مبتنی بر عدالت، همکاری‌های حقوقی و قضایی کشورهای بریکس را لازمه تحقق این هدف خواند.

آغاز به کار نشست دیوان‌های عالی کشورهای بریکس در سوچی روسیه 

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری رئیس دیوان‌عالی کشور نیز که در راس هیاتی در این نشست حضور یافته، طی سخنانی با تجلیل از تلاش‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید کشورمان در پیوستن ایران به بریکس، تأکید آنها بر اهمیت این گروه را یادآور شد.
وی در ادامه خواستار اقدام کشورهای عضو بریکس علیه جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شد
رئیس دیوان عالی کشور همچنین پیشنهاد کرد دبیرخانه‌ای به منظور هماهنگ سازی و پایش اجرای تصمیمات نشست‌های حقوقی و قضایی بریکس تاسیس شود.
نشست روسای دیوان‌های عالی کشورهای عضو بریکس به مدت یک روز در سوچی در حال برگزاری است.
در این نشست، موضوعات همسان سازی روندهای قضایی، تامین حقوق اجتماعی شهروندان، روش‌های حفاظت از حقوق سرمایه گذاران، تضمین حقوق بشر در خلال دادرسی و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در روند برگزاری دادگاه به بحث گذاشته خواهد شد.

آغاز به کار نشست دیوان‌های عالی کشورهای بریکس در سوچی روسیه 

ملاقات رؤسای دیوان‌های عالی ایران و چین
بنا بر گزارش دیگری، رئیس دیوان‌عالی کشور در حاشیه این نشست با ژانگ جون، همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد.
حجت الاسلام و المسلمنین منتظری در این دیدار با اشاره به توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور طی سال‌های اخیر، خواستار توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی ایران و چین شده و بریکس را چارچوب خوبی برای توسعه مناسبات دو و چند جانبه اعضا خواند.
رئیس دیوان‌عالی کشور چین نیز از روابط دو کشور به عنوان روابطی کهن با قدمتی دو هزار ساله یاد کرده و بر علاقةمندی پکن به توسعه همکاری‌های حقوقی با کشورهای عضو بریکس و همچنین کشورهای واقع در مسیر یک راه- یک کمربند تاکید کرد.
ژانگ جون تصمیمات نشست سال گذشته روسای جمهور دو کشور را مبنای مناسبی برای توسعه مناسبات حقوقی و قضایی خواند.

جمهوری اسلامی ایران،‌ روسیه،‌ چین، برزیل،‌ هند،‌ آفریقای جنوبی، مصر،‌ اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، اعضای گروه بریکس را تشکیل می‌دهند.
روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در چارچوب این گروه و در بخش های مختلف برنامه‌ریزی کرده است.

نظر شما