شناسهٔ خبر: 67778376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نجفی: مذاکرات رفع تحریم پس از اغتشاشات۱۴۰۱ از سوی طرف مقابل رها شد

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: دولت سیزدهم هم گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها را انجام داد ولی پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ طرف مقابل دچار یک سوبرداشت شد و مذاکرات نیمه کاره رها شد. باید دید دولت جدید آمریکا چه سیاستی را پیش خواهد گرفت. ما میز مذاکره را ترک نکردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه «نمایشگاه ۱۰۲۰ روز تلاش جهادی؛ فرازهایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم» در خصوص عملکرد معاونت مزبور در دولت سیزدهم، اظهارداشت: یک بخش سیاست خارجی دولت سیزدهم تحت عنوان افزایش همکاری های بین المللی بود که بخش مهم آن حضور فعال در مجامع بین المللی و به خصوص سازمان ملل متحد بود.

وی گفت: انتقاد همیشگی ما به سازمان های بین المللی این است که دستورکارهای آن به نفع کشورهای مستقل نیست ولی سیاست ما از ابتدا بر این استوار بوده که صندلی خالی در هیچ سازمان بین‌المللی نداشته باشیم تا به بیان دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.

نجفی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل شهید رئیسی و تیم همراه ایشان فعال بود و سخنرانی‌های ماندگاری را انجام دادند و به ویژه آنجا که تصویر شهید سلیمانی یا قرآن را دست گرفتند؛ ملاقات‌های متعدد وزیر امور خارجه شهید در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در خصوص فلسطین هم بسیار تلاش کردند و اقدامات گسترده و مفیدی در مجموع از سوی هر دو عزیز در مجامع بین‌المللی در این مدت صورت گرفت.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شهریور سال گذشته کنفرانسی مرتبط با گرد و غبار با سازمان ملل در کشورمان برگزار کردیم و موارد دیگری که نشان می‌دهد در حوزه های مختلف با سازمان ملل متحد همکاری‌های زیادی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: همکاری‌های زیادی را با سازمان همکاری‌های اسلامی داشتیم و در خصوص احقاق حقوق فلسطین در این مدت از این ظرفیت هم استقاده کردیم. در راستای مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل نیز اقدامات گسترده‌ای را انجام دادیم.

نجفی بیان کرد: رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد ما از طرفیت های حقوقی بین المللی استقاده کردیم. همچنین ما یک اقامه دعوا علیه کانادا انجام دادیم که البته زمان‌بر است.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای چون کنفرانس و اعتماد سازی در آسیا (سیکا) که شهید رئیسی در آن کنفرانس شرکت کردند مدنظر دولت سیزدهم بود. رژیم صهیونیستی عضو این سازوکار هست ولی دیدیم که نمی‌تواند در آن کنفرانس شرکت کند چرا که ما با حضور فعالانه خود آنها را در این سازوکار منزوی کردیم و همه این اقدامات در قالب چندجانبه گرایی دنبال می‌شود.

وی گفت: در بحث حقوق بشری نیز تلاش های زیادی انجام دادیم و وزیر شهید ما با حضور در نشست شورای حقوق بشر هم نشان دادند که اتهامات وارده به ایران صرفا سیاسی است.

نجفی تصریح کرد: پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده بود که ایران تعهدات خودش را انجام داده و مشکل از زمانی شروع شد که دولت ترامپ غیر قانونی از برجام خارج شد، ولی ما بر اساس مفاد برجام عمل کردیم.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه بیان کرد: دولت سیزدهم هم گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها را انجام داد ولی پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ طرف مقابل دچار یک سوبرداشت شد و مذاکرات نیمه کاره رها شد. باید دید دولت جدید آمریکا چه سیاستی را پیش خواهد گرفت. ما میز مذاکره را ترک نکردیم.

وی ادامه داد: در خصوص پیگیری ترور شهید سلیمانی ما کمیته ویژه‌ای را تحت مسئولیت آقای کدخدایی داریم و اقداماتی را در حوزه‌های مختلف حقوقی و بین‌المللی انجام داده‌اند ولی به نتیجه رسیدن آن زمان‌بر است و دستگاه دیپلماسی نیز همچنان با تمام توان این موضوع را دنبال خواهدکرد.

نجفی تصریح کرد: در این دولت مقدار زیادی از اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران که به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا بوده مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص مراسم تحلیف که ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد دعوت نامه‌ها به امضای آقای قالیباف انجام شده و وزارت امور خارجه نیز در این مسیر تلاش ها و اقدامات زیادی را برای دعوت و رایزنی‌های مختلف انجام داده است و باید بگویم که سطح مشارکت نیز بسیار خوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به لحاظ بین المللی پیش بینی می‌کنیم که بازتاب خوبی داشته باشد و فرصت خوبی است که دولت جدید مواضع خود را در آن نشست در حضور مهمانان عالی رتبه خارجی مطرح کند. ما جلساتی را با آقای عراقچی خارج از محل وزارت خارجه داریم و نقطه نظرات مختلف آنجا مطرح می‌شود. امیدواریم که مراسم تحلیف آبرومندانه و خیلی خوب همراه شود.

نظر شما