شناسهٔ خبر: 67271348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در میزگرد فرهنگی؛

پزشکیان: حق نداریم به مردم دستور دهیم

طیبه بیات

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: اینکه با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم دستور دین و پیامبر است؟ ما حق نداریم به مردم دستور دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد با دیگر نامزدهای انتخاباتی این دوره، اظهار داشت: باور و اعتقاد من، دستورالعمل و نامه حضرت علی (ع) به مالک است که اگر عمل می‌کردیم این بلاها سر ما نمی‌آمد نامه‌ای که می‌گوید بر اساس تقوا عمل کند و جلوی نفس خود را بگیرد. شاخص خوب و بد بودن این است که ببینی مردم در مورد تو چه می‌گویند. انصاف را در مقابل آنچه دوست داری و نداری مراعات کن. با تمام وجودت به این مردم عشق بورزد و با آنها حسن برخورد نکن و مانند حیوان درنده به جان آنها نیافت.

وی عنوان کرد: مردم یا در دین با تو برابرند یا در خلقت. با مردم، با گذشت و محبت رفتار کن. وقتی عفو می‌کنی هرگز پشیمان مباش. زشت با مردم برخورد نکن وقتی می‌دانی می‌توانی با گشایش برخورد کنی. هرگز نگو امیر هستم و مردم باید از من اطاعت کنند. این ادبیات قلب را تیره، دین را تضعیف و تغییر و دگرگونی را نزدیک می‌کند. حضرت علی خدا را یک طرف و مالک و دار و دسته‌اش را یک طرف و می‌گوید هر چه برای خودت خواستی برای خدا هم بخواه.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما منطقه قوی‌تر و ضعیف‌تر نداریم. همه مثل هم هستیم. دولت اگر ندارد نباید برای خودش هم داشته باشد. انصاف را رعایت کن. به عنوان حزب و گروه وقتی به قدرت می‌رسم آدم‌های خودم را استخدام می‌کنم و دوست خودم را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را تهدید خود می‌دانیم. حاکمیت همه فرصت است و تهدید زمانی ست که غیر منصفانه رفتار کنیم. می‌فرمایند اگر با انصاف با مردم برخورد نکنید مردم و در نهایت خدا با تو دشمن می‌شوند.

این ظلم است که خودی را استخدام می‌کنیم

پزشکیان خاطرنشان کرد: این ظلم است که خودی را استخدام می‌کنیم و پست و مقام را به آدم‌های خودمان می‌دهیم. چرا در این جامعه فقط یک گروه خاصی باید در قدرت باشند؟ یعنی اینها داناتر هستند؟ وقتی ظلم می‌کنیم خدا با ما دشمن می‌شود. آنچه ما را از جامعه جدا می‌کند رفتار ما است.

وی افزود: چیزی که بیشتر از همه باید دوست داشت وسط حق و عدلی است که شامل همه شود و شاخص آن رضایت مردم است. خواص پر مدعا هستند و طلب زیاده می‌کنند. ستون‌ها و پایه‌های دین و لشکر و عِده و عُده مردم هستند نه خواص. تو باید با مردم باشی.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اینکه با مردم برخورد خشن می‌کنیم و به زور می‌خواهیم باوری را در مردم تزریق کنیم دستور دین و پیامبر است؟ از کجا آوردیم؟ ما حق نداریم به مردم دستور دهیم. دلیل اینکه اینها صالح هستند با ما صالح هستیم این است که مردم از ما چه می‌گویند. هم رضایت مشتری است و برای ماندن باید مشتری را راضی نگه داریم. مشتری ما مردم هستند. در مورد قومیت‌ها و مناطق حق نداریم یکی را خوب و دیگری را بد ببینیم.

وی عنوان کرد: قرآن می‌گوید تابع نفس خود مباش که به عذاب الیم گرفتار می‌شوی. ما روز قیامت را فراموش کردیم. تمام تلاش‌های ما در دنیا برای مادیات است. اگر بر اساس عدالت رفتار کنیم این جامعه با عشق پست حاکمان خواهد ایستاد. اینکه عده‌ای راحت زندگی کنند و عده‌ای نان شب نداشته باشند تبعیض است و باید آن را از بین ببریم. خدا وکیلی ما اینچنین رفتار می‌کنیم؟ ما انصاف را در مورد مردم رعایت نمی‌کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من طبق آنچه خدا گفته هیچ فرقی میان آنچه علم ثابت می‌کند و ما به دست می‌آوریم وجود ندارد.

در ادامه محمد بهشتی یکی از همراهان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به شکل تخصصی‌تر شیوه مدیریت ما نواقصی دارد و مشکلات امروز ما محصول سو مدیریت است. تا قبل از دهه ۷۰ می‌شد هر کشوری را در شکل قرنطینه مدیریت کرد. از بعد آن مرزها برداشته شد و ما از همان زمان تا به امروز متأسفانه زیر بار آن تغییر و تحول نمی‌رویم و می‌خواهیم با الگوی شکل قرنطینه کشور را مدیریت کنیم. ما جلوی سیل سیم خاردار کشیده‌ایم. سیل به مسیر خود ادامه می‌دهد فقط ما دست و بال خود را زخمی می‌کنیم. در حوزه اینترنت قصد هر چیزی کنیم به آن دست پیدا می‌کنیم. حتی در حوزه سمعی بصری هم همین هست. در بحث سلبی موفق نبودیم.

وی افزود: در بخش ایجابی هم اگر اصول رعایت شود ما توانستیم در پیشخوان بسیاری از کشورها حضور داشته باشیم. ترکیه و کره جنوبی بر پیشخوان فرهنگی ما حضور دارند و ما فرصت‌های بزرگ و فرصت در اختیار خود را از دست دادیم. ما هیچ موفقیتی نداشتیم و بیشترین آسیب را به مملکت خود زدیم. مدیریت را در شرایط غیر قرنطینه هم می‌شد انجام داد.

همراه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در شرایط قرنطینه شما با نهی و سانسور مدیریت می‌کنید و در شرایط غیر قرنطینه جایگاه شما حمایتی است. وزارت ارشاد که نهاد مأمور است ضابط قوه قضائیه و نامه رسان نهادهای امنیتی نسبت به هنرمندان شده است.

بهشتی اذعان داشت: ما آثار فعلی را حتی مبتذل نمی‌دانیم اینها ابتذال را هم شرمنده کردند. ما با سو مدیریت این شرایط را رقم زدیم. به شهادت تاریخ پیش از انقلاب کشور ما تواناترین کشور در تولیدات فرهنگی بوده است. امروز صنعت سینما تعطیل است. چهار تا سلبریتی را نمی‌توان نماینده سینما دانست. ما باید بپذیریم شرایط قرنطینه تمام شده است. ما نمی‌توانیم با سانسور مسائل را حل کنیم. چرا هنرمندان ما باید کوچ کنند؟ ما یک سرمایه بزرگ را از دست دادیم. تجدید نظر در این سیاست‌ها و ایجاد الگوی مدیریت جدید اهمیت دارد. ما خیلی فرصت‌ها را از دست دادیم اما هنوز امکان تغییر مسیر هست.

انتظامی به عنوان کارشناس برنامه پرسید برای توقف اخراج اساتید دانشگاه و برگرداندن آنها به کار چه برنامه‌ای دارید؟ اگر رئیس جمهور بودید در مورد آتش سوزی در بیمارستان رشت چه واکنشی نشان می‌دادید؟ سخت گیری ها نسبت به رسانه‌ها منجر به از بین رفتن مرجعیت شده است. وزارت کشور شما چه سیاستی خواهد داشت. پدیده گردن نگیری را شما هم خواهید داشت یا فرهنگ عذرخواهی از مردم را خواهید داشت؟

با هر اخراجی مخالف هستم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: با هر اخراجی مخالف هستم. بعد از انقلاب مسئول گزینش و پاک سازی شدم. در آن دوران یک استاد و کارمند اخراج نکردم. رفتارهایی که اینها می‌کنند شاید تسویه حساب‌های فردی و شخصی است. به هوای نفس رقیب را از میدان به در می‌کنیم. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود. اخراج استاد دانشگاه در کمیته انضباطی را قبول ندارم و حتی اجازه اخراج دانشجوی با تفکر متفاوت را نمی‌دهم. سوال را نمی‌شود از ذهن انسان پاک کرد و ما باید جواب آنها را بدهیم.

پزشکیان تصریح کرد: رئیس دانشگاه بودم، وبا آمد و تعدادی از مردم ما فوت کردند آمدیم برای فوت عذرخواهی کردیم. از وزارتخانه تماس گرفتند تکذیب کن. گفتم نمی‌توانم تکذیب کنم چون کوتاهی کردیم. مشکل این است ما هیچ وقت تقصیرهای را گردن نمی‌گیریم. این همه مشکلات ایجاد شده کسی کردن نمی‌گیرد. همه می‌گویند ما نبودیم. این گرانی و فقر و تورم چه مقصرانی دارد؟ هیچ جریانی بدون علت نیست.

از مردم رشت واقعاً باید عذرخواهی کنیم

وی اضافه کرد: از مردم رشت واقعاً باید عذرخواهی کنیم به بازماندگان فوت شدگان تسلیت می گویم. مشکل نبود استاندارد است. وزیر بودم زلزله بم اتفاق افتاد. با پنج ریشتر که نباید ساختمان بریزد. در کشور ما با زلزله پنج ریشتر کلی ساختمان ویران می‌شود که ما مقصر هستیم. ما اگر به روستاها درست می‌رسیدیم این اتفاقات بعد از چهل سال رخ می‌داد؟ وقتی می‌خواستم اسم بنویسم گفتم می‌خواهم سیاست‌های کلی را اجرا کنم. سیاست‌های کلی برای مقام معظم رهبری است اما هیچکس به آن عمل نکرد. بعد از پنج سال می‌گویند ۳۰ درصد اجرایی شده که روی کاغذ است و در واقعیت ۲۰ درصد هم نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس و دولت هدف گذاری می‌کنیم و بعد از پنج سال انجام نداده رها می‌کنیم. چرا از نو قانون و کتاب می‌نویسیم. این از نظر علمی جای سوال دارد. اگر از اکثر مدیران بپرسید اصلاً نمی‌دانند قانون برنامه چیست. قرار بود در منطقه اول شویم و جهل و ظلم نباشد. نشدیم چون ما اجازه ندادیم. ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. هر کسب قدرتی به میزان امکانی که داشته نتوانسته کاری کند.‌

پزشکیان ادامه داد: می‌دانید چرا نمی‌گذاریم رسانه حرف بزند؟ چون نمی‌خواهیم بفهمند ما خوردیم و بردیم. رسانه اگر آزاد باشد راحت نمی‌توانیم پول‌ها را گم و گور کنیم و بگوییم نمی‌دانیم چه شد. در دانشگاه گفتند طوری آئین نامه بنویسید که طبق نظر آقایان آن را بچرخانید. اگر ما اشتباه می‌کنیم ما را قانع کنید. چرا باید جلوی اندیشه‌ها را بگیریم.

نبودن تسلط حاکمیت بر ورود و خروج‌ها منجر به مهاجرت می‌شود

وی در رابطه با مهاجرین گفت: نبودن تسلط حاکمیت بر ورود و خروج‌ها منجر به مهاجرت می‌شود. ما به دنبال ساختمان‌های گمشده می‌گردیم. کد محل وجود داشته باشد نیاز به گشتن نیست. اگر بخواهیم بحث کنیم مفصل است اما با وضع قانون مهاجرین نمی‌توانند هر جایی مستقر شوند. مشکل ما ساختار و عدم تسلط بر حرکت‌های اجتماعی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چطور می‌شود پول‌ها را بدزدند یا دلارها را بخورند و کشی متوجه نشود؟ اول آنها را بیرون می‌گذاریم و چهار حرف در موردشان می زنیم تا آنها بخورند و ببرند. اگر بر اساس علم و شایسته سالاری اقدام کنیم نمی‌توان تخلف کرد. پول گم شدنی نیست و مشکل ناتوانی ما در رصد کردن است. در کشور ما می‌گویند ۶۰ هزار دلار پول گم شده است. چه کسی مقصر است؟ در آن سوی دنیا به راحتی نمی‌توان پول به حساب دیگری واریز کرد چون عدد بالا سوال ایجاد می‌کند که پول از کجا آمده است؟

شهاب اسفندیاری در ادامه با طرح سوالاتی مطرح کرد: در ابتدای سخن باید به شما مرحبا بگویم هر چند که شاید هم فکر شما نباشم. صحنه عجیبی در دانشگاه در بین دانشجویانی که رفتار مورد پسند شما نداشتند، شما بر خلاف سایر سیاستمداران نه سکوت کردید نه همراهی بلکه جوانمردانه اعتراض خود را بیان کردید. این امیدوار کننده بود با سیاستمداری مواجه هستیم که با هر چیزی همراهی نمی‌کند. توجه شما به فقر و بی عدالتی خوب است. اینکه شما به عنوان پزشک مطب ندارید یعنی وقف خدمت عمومی. انقلاب را گروگان گرفتند. شما قبول دارید که عده‌ای می‌گفتند امام خمینی را باید به موزه‌های تاریخ بسپاریم؟ دیدگاه شما چیست؟ برخی افراد کنار شما که این روزها کنار شما عکس می‌گیرند نسبتی با آنچه نگاه حضرت امام بود ندارند. نظر شما در تحریف میراث امام چیست.

مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم

پزشکیان گفت: تحلیل این حرف زمان دارد. مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم برای اصلاح اصول دارم. ما با هم اختلاف می‌کنیم چون شفافیت نداریم. هرکسی از دین خود شد یار من. هر کسی می‌گوید حق با من است. در این جریان عده‌ای خیلی تند هستند. اگر من بد هستم تو خوب باشد. در هر دو طرف تندروی وجود دارد و ما جای بر طرف کردن مشکلات روز به روز شکاف را بیشتر می‌کنیم. مردم در مورد ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند. ما چه کردیم که مردم ناراضی شدند؟ هر دو طرف مقصر هستند. دنبال درست شدن مملکت هستیم باید جای دشمنی با هم برادر باشیم. نقاط مشترک را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: من دید خود را اعلام می‌کنم شما هم دید خود را. جامعه به آن رأی می‌دهد. چرا باید دعوا کنیم؟ من اولویت را به این مسأله دادم. مردم می‌بینند کدام یک از ما خدمتگزار هستیم. امام زمان وزا رفته و نمی‌آید؟ خدا می‌خواست همه ما را مؤمن می‌کرد. به زور می‌خواهی مردم را به باور خود برگردانی؟ اشتباه است. مردم اگر دیدگاه شما را بپذیرند مردم خواستند. مشکل این است هیچ طرفی عدالت را رعایت نکردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به جلسه‌ای با جنتی گفت: از ایشان پرسیدم تا حالا شده قانونی را بنویسید که عادلانه نیست؟ من اشتباه کردم شما چرا امضا کردید؟ زرنگی است که حق شما را بردارم و به شهر خودم ببرم؟ این عادلانه است که دانش آموز کپر نشین با دانش آموز دیگری با شهریه ۱۰۰ میلیون رقابت یکسان داشته باشد؟ روز قیامت دهن‌های ما را می‌بندند و می‌گویند چه کردی؟ دعوای ما دعوای قدرت است نه دعوای خدمت. اگر بر اساس عدالت با زدم رفتار می‌کردیم مردم ناراضی نمی‌شدند.

پزشکیان افزود: گروه زد وجود ندارد. آنها می‌گویند ذهن ما فریز شده. هر کسی با سیاست‌های کلی تطابق نداشته باشد برای من خط قرمز است. هر آدمی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را انجام دهد تا مردم از فقر و تبعیض و گرسنگی رها شوند یعنی در خط ولایت بودن. چرا در جریانات به رهبری بی احترامی کردند؟ چون من عرضه جواب دادن نداشتم انداختند گردن رهبری. آقا گفت بی احترامی کنید؟ آقا گفت توی گوش بچه مردم بزنیم؟ مردم دیدند مشکلات حل نمی‌شود گفتند همه چیز تقصیر بالایی است. در صنعت و کشاورزی ما همین مفهوم وجود دارد.

الهام یاوری در ادامه در رابطه با مدارس غیر انتفاعی و توسعه بی رویه مدارس غیر دولتی و استعدادهای درخشان طرح سوال کرد و گفت: مدارس غیر انتفاعی کاملاً نابود شده و همچنین مدارس سمپات. سیاست شما برای گسترش مدارس غیردولتی چه خواهد بود؟ با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای چطور می‌خواهید وضعیت فرهنگیان را سامان دهید.

اصول من عدالت است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصول من عدالت است. مانع آنکه پول دارد نمی‌شوم اما به عنوان سیاستمدار حاکم دولت آنهایی که حاکمیت ندیده خواهم دید. رقابت‌ها باید برابر شود. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد. یکی در کپر درس می‌خواند. یکی را معلم کار نکرده سر کلاسش می‌فرستد و دیگر استاد دانشگاه. بسته خدمت به جمعیت تعریف شده باید مشخص شود.

وی افزود: بیت المال دولت را نمی‌توان در یک جا زیاد صرف کرد و در جای دیگر کمتر. بسته خدمت سیستان و بلوچستان و تهران باید برابر یا در جایی جز تهران باید بیشتر باشد. من بی عدالتی نخواهم کرد. هر کاری از دستم بر بیاید برای حاشیه نشین ها به کار خواهم بست. آنهایی که نه پول دارند نه کسی صدایشان را می‌شنود معلم و امکانات ندارند اما کسی رسیدگی نمی‌کند اما در تهران کوچک‌ترین مشکل رسیدگی می‌شود. به کسانی خواهم رسید که به آنها نرسیده‌اند. وظیفه حاکمیت این است که چشم و گوش کسانی باشد که آنها را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

پزشکیان تاکید کرد: ما نباید کاری کنیم مردم ناراضی شوند. کاری که جامعه می‌خواهد با حجاب انجام دهد از مدارس شروع شده است.

انتظامی در رابطه با پان‌ترکیسم گفت: شما با هر گونه ایسمی فاصله دارید چه تدبیری دارید که هواداران شما رضایت داشته باشند.

مجری برنامه تذکری به پزشکیان داد و پزشکیان پاسخ داد: شما جسارت کردید. نباید شما اظهار نظر کنید. شما شنونده هستید. اظهار نظر برای کارشناس برنامه است. شما همیشه وقت دارید حرف بزنید اجازه دهید اینجا ما حرف بزنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما بر اساس عدالت رفتار کنیم کسی دنبال پان ترکیسم و … نخواهد بود. ایران برای همه است. ما اگر این باور را داشته باشیم و عادلان رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آمد.

اسفندیاری خطاب به بهشتی گفت: سیاست ول کردن در عملکرد خیلی‌ها دیگر اجرا نمی‌شود. وی همچنین به پزشکیان گفت شما جوری سخن می‌گوئید که با استاد متخلف هم قصد مماشات خواهید داشت. مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.

پزشکیان پاسخ داد: هر چیزی شواهد علمی داشت قابل بحث نیست. واقعیت سینمای فعلی ما است. ما باید جایی آن را اصلاح می‌کردیم. چه کردیم که دیگران الگو شدند. وقتی بحث می‌کنیم باید کل محصول و کل پیشرفت آنها را با خود مقایسه کنیم. ما تا نپذیریم مشکل داریم مشکلی مرتفع نخواهد شد. در دانشگاه خیلی‌ها را راحت استخدام کردند و بسیاری که نباید بازنشسته می‌کردند بازنشسته کردند. الان رئیس دانشگاه و معاون و … همه از دانشگاه آزاد آمدند در صورتی که بعد از انقلاب اساتید تحصیل کرده از بهترین دانشگاه‌های دنیا داشتیم. استادی بخاطر یک اعتراض برکنار شده وجود دارد. دانشجو را استاد می‌کنند؟ کسی که سابقه ندارد رئیس جایی می‌کنند؟

یاوری در رابطه با چاقی تعدادی از دانش آموزان و بار اقتصادی و اجتماعی این مسأله روی خانواده‌ها و کنترل آن گفت: سیستم آموزشی ما باید بازنگری اساسی داشته باشد. ما فقط می‌گوئیم دانش‌آموز فقط درس بخواند اگر آنها به کار گرفته شوند این وضع پیش نخواهد آمد. با تغییر در رفتار آموزشی می‌توان خیلی‌ها را تغییر دهند.

مشاور پزشکیان میکروفن را به زمین کوبید و برنامه را ترک کرد!

در ادامه محمد فاضلی در پاسخ به اسفندیاری گفت: آقای اسفندیاری شما و رئیس دانشگاه هر دو دروغ میگویید.

اسفندیاری در واکنش به فاضلی، مکرراً سوال خود را مبنی بر پیمانی بودن عضویت فاضلی در هیئت علمی دانشگاه تکرار کرد.

فاضلی در پاسخ گفت: با مجوز هیأت امنای دانشگاه این کار انجام دادم. رئیس دانشگاه اطلاع نداشته است.

اسفندیاری نیز در پاسخ گفت: هیئت امنای دانشگاه به شما مجوز داده و رئیس دانشگاه بی اطلاع بوده؟!

در نتیجه‌ی این بحث، مجری برنامه اعلام کرد: به دلیل اینکه در میزگرد فرهنگی انتظار اقدام فرهنگی می‌رود صدای میکروفن همراه و کارشناس قطع شد.

پزشکیان گفت: همین رفتار نشان دهنده نبود فرهنگ است.

پس از آن فاضلی، مشاور پزشکیان میکروفن خود را به زمین کوبید و جلسه میزگرد را ترک کرد.

همچنین در ادامه فاضلی و اسفندیاری بدون میکروفن اقدام به بحث و جدل نمودند.

در نهایتاً مجری برنامه با عذرخواهی از بینندگان، برنامه را پایان داد.

بر اساس این گزارش، سید محمد بهشتی و محمد فاضلی همراهان او در این میزگرد هستند. شهاب اسفندیاری، حسین انتظامی هم کارشناسان تخصصی میزگرد فرهنگی هستند.

نظر شما