شناسهٔ خبر: 67290378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مهدی تاج برنده دعوای صداوسیما-فردوسی پور؛ پرونده فساد فوتبال در حال خارج شدن از مسیر اصلی

اینکه برخی تصور کنند با کش دادن ماجرا پرونده در ذهن مردم شامل گذر زمان می شود و بعد هم از یادها می رود، مثل اتفاقی که تلاش کردند برای پرونده ویلموتس‌گیت رقم بزنند، تصور غلطی است.

صاحب‌خبر -
مهدی تاج برنده دعوای صداوسیما-فردوسی پور/ پرونده فساد فوتبال در حال خارج شدن از مسیر اصلی
کد خبر: 664115
|
۱۴۰۳/۰۴/۰۱ ۰۴:۰۵:۱۳

مدت زیادی از رسانه‌ای شدن پرونده فساد در فوتبال گذشته است و حالا به نظر می‌رسد شرایط آن‌طور که باید و شاید جلو نمی‌رود. پرونده در یک مرحله مشخص اصطلاحا قفل شده و تقابل‌های دوتایی و ورود برخی نهادها و افراد با کارنامه معلوم شرایط را پیچیده کرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته اعلام شد یکی دیگر از افرادی که به واسطه دست داشتن در پرونده فساد باشگاه مس رفسنجان بازداشت شده بود با قید وثیقه آزاد شده است. در همین رابطه دوباره وعده داده شد که پرونده در حال رسیدگی است. با این حال آن‌طور که از برآیند اتفاقات برمی‌آید انگار آتش برخورد محکم با این پرونده سرد شده است. این همان چیزی است که در هفته‌های گذشته بارها در مورد آن هشدار دادیم و نوشتیم عده‌ای علاقه ندارند این پرونده به صورت کامل و با همه جزییات مورد بررسی قرار بگیرد.

در روزهای گذشته با بیشتر شدن ابعاد پرونده و حساسیت عمیق‌تر مردم و مخصوصا واکنش رسانه‌های آن‌ور آبی برخی مقامات گفتند زودتر بساط این داستان‌ها جمع شود! علاوه بر این موارد زیادی در چند وقت اخیر روی برخورد با پرونده فساد اثر گذاشته است. یکی از اصلی‌ترین موارد آن تقابل عادل فردوسی‌پور با صداوسیماست که مسیر برخورد با پرونده فساد در فوتبال را به یک درگیری شخصی بدل ساخته که بعید است جز پنهان شدن متخلفان اصلی چیز خاصی از آن خارج شود. 

بعد از اینکه نام چند برنامه تلویزیونی و مجریان آن به صورت غیررسمی و در فضای مجازی پیرامون پرونده فساد مطرح شد در یکی از برنامه‌های فوتبال برتر علی خضریان، نماینده مجلس سفیدشویی کاملی برای صداوسیما و برنامه فوتبال برتر و مجری آن انجام داد و به صورت غیرمستقیم رسانه‌هایی که پیگیر این پرونده هستند را تحت فشار قرار داد و علاوه بر همه اینها به صورت غیرمستقیم فردوسی‌پور و رسانه‌اش را مورد حمله قرار داد.  این برنامه، ویدیوکست فردوسی‌پور و رضا جاودانی عضو کمیته انضباطی را در پی داشت که در آن جاودانی اطلاعات جدیدتری در این رابطه فاش و شایعات مطرح شده پیرامون برخی برنامه‌های صداوسیما را تایید کرد.

اظهاراتی که همانند یک بمب خبری ترکید و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. رضا جاودانی پیرامون همین موضوع به کمیته اخلاق احضار شد و صداوسیما هم از عادل فردوسی‌پور شکایت کرد.  در برنامه دوشنبه شب فوتبال برتر، تهیه‌کننده این برنامه یکی دیگر از نمایندگان مجلس را به استودیو آورد تا به شکل قطعی‌تر و محکم‌تری همه اتهامات به این برنامه و تمام صداوسیما را از بین ببرد. این‌بار احسان قاضی‌زاده‌هاشمی که همواره خودش را یکی از افراد موثر در حوزه برخورد با فساد در فوتبال معرفی کرده، اما تاکنون هیچ اقدام خاصی غیر از «حرف زدن» در این زمینه انجام نداده مقابل میثاقی نشست و صداوسیما را از هرگونه فساد یا تخلفی مبری دانست. او گفت: «معاون قوه قضاییه، یکی از ۶ عضو حاضر در شورای نظارت بر صدا و سیماست و ما به‌طور مستمر، هر دو هفته یک‌بار یک جلسه تقریبا ۳ ساعته برگزار و موضوعات را مرور می‌کنیم و طبق اطلاع ما از پرونده فساد فوتبال، نام هیچ یک از اعضای صدا و سیما در این پرونده نیست.» 

این نماینده مجلس در ادامه اظهاراتش پا را فراتر از این گذاشت و یک حال اساسی به برنامه فوتبال برتر داد. او گفت: «ما طبق قانون اساسی، نمایندگان قوای سه‌گانه هستیم و رسالت ما رسیدگی به این موضوعات است و همان‌طور که گفتم، موضوعات مالی به سادگی قابل رهگیری و اصل کار ما فسادستیزی است. همچنین برنامه فوتبال برتر را در تمام این مدت، یک برنامه قوی و چالشی در عرصه مبارزه با فساد دیدیم.»

بعد از این نوبت به جواد خیابانی، مجری برنامه مربوط به یورو 2024 بود که به شکل کاملا بی‌ربط و در میانه پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا در مورد این پرونده صحبت کند و بگوید تمام کارکنان صداوسیما پاک هستند و هیچ وصله‌ای به آنها نمی‌چسبد. خیابانی هم مثل میثاقی گفت اگر هر کسی مدرکی علیه یکی از کارکنان صداوسیما دارد بدهد تا روی وال برنامه پخش کنیم! در گزارش‌های قبلی به این نکته اشاره کرده بودیم که پاک دانستن کامل یک نهاد، هر نهادی، از فساد و تخلف امری عجیب و غیرقابل باور به نظر می‌رسد.

مخصوصا در مورد صداوسیما، باز هم بدون وارد کردن هیچ گونه اتهامی که مواردی از ارتباطات ناسالم برخی مجریان و تهیه‌کننده‌های ورزشی‌اش به صورت درگوشی نقل شده بود.  همراهی نمایندگان مجلس در این سفیدشویی، همان‌ها که مدعی مبارزه با فساد هستند در این مسیر از مورد قبلی هم عجیب‌تر است و به نظر می‌رسد در این مساله یک نوع بده‌بستان هم جریان دارد.

به هر حال نماینده‌های مجلس می‌دانند صداوسیما آنجایی نیست که بشود با آن در افتاد و ترجیح می‌دهند همیشه خودشان را حامی نشان بدهند. مخصوصا نمایندگان نزدیک به طیف اصولگرا و جبهه پایداری.  جز اینها یک مورد مهم دیگر هم وجود دارد: برداشته شدن فشارها از روی یک شخص خاص یعنی مهدی تاج. 

از سال‌های گذشته بارها و بارها شنیده می‌شد یکی از سپرهای دفاعی مهدی تاج در فوتبال ایران عادل فردوسی‌پور و برنامه 90 بود. این موردی است که محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر هم چند سال پیش وقتی تاج را بابت قرارداد ویلموتس به تلویزیون آورده بود، مطرح کرد. بعدها هم که رابطه رییس فدراسیون و این برنامه تلویزیونی شکرآب شد و حتی کار به شکایت تاج از میثاقی کشید این ذهنیت تشدید شد که برنامه جایگزین 90 قرار نیست دست فرمان سابق را در مواجهه با تاج جلو ببرد.  در هفته‌های گذشته افراد نزدیکی به مهدی تاج بازداشت شدند و همین مساله باعث زیر سوال رفتن مشروعیت فدراسیون او و تقاضاها برای استعفای رییس فدراسیون بابت این رسوایی شد. در چنین شرایطی هیچ چیزی مثل تقابل فردوسی‌پور-صداوسیما نمی‌توانست توجهات از روی مهدی تاج در پرونده فساد را بردارد و به سمت دیگری ببرد. سمتی که علاوه بر دلسرد کردن اهالی فوتبال مسیر را برای تغییر فرمان در جریان رسیدگی به پرونده باز کرده است. 

در حال حاضر چند فکت در مورد پرونده فساد در فوتبال وجود دارد که تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شوند. به این معنا که دعواهای زرگری یا حتی جدی بی‌دلیل هم نباید باعث شود که اصل ماجرا به انحراف برود. فکت اول اینکه فساد گسترده‌ای در فوتبال ایران وجود دارد و پرونده مس رفسنجان یکی از مواردی است که حالا رسانه‌ای شده است. فکت دوم اینکه ردپای بسیاری از نزدیکان و منصوبان رییس فدراسیون در این پرونده دیده می‌شود و بنابراین شخص مهدی تاج علاوه بر استعفا باید مورد بازخواست قرار بگیرد. فکت سوم اینکه تا بررسی تمامی ابعاد پرونده هیچ نهاد، فرد یا باشگاهی مصون نیست. اینکه برخی تلاش کنند صداوسیما یا اشخاصی را به‌طور کامل سفید کنند اصلا قابل قبول نیست. فکت چهارم اینکه مردم به‌ شدت منتظر حصول نتیجه هستند. یعنی پاسخ‌هایی شفاف با ذکر موارد فساد می‌خواهند و ضمنا باهوش‌تر از آن هستند که به برخورد با چند فرد رده پایین راضی شوند.

اینکه برخی تصور کنند با کش دادن ماجرا پرونده در ذهن مردم شامل گذر زمان می‌شود و بعد هم از یادها می‌رود، مثل اتفاقی که تلاش کردند برای پرونده ویلموتس‌گیت رقم بزنند، تصور غلطی است. لااقل اینکه ما اینجا هستیم تا اجازه ندهیم چنین اتفاقی بیفتد.

 

نظر شما