شناسهٔ خبر: 67270222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فیلیپین: پکن باید حرف و عملش در دریای چین جنوبی مطابقت داشته باشد

وزارت خارجه فیلیپین با صدور بیانیه‌ای از آنچه اقدامات تحریک آمیز پکن در دریای چین جنوبی خواند، انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

دریای چین جنوبی با تجارت دریایی سالانه ۳ هزار میلیارد دلار و منابع عظیم نفت و گازی که در خود جای داده، محلی برای رقابت میان کشور‌های شرق آسیا است. در این میان، پکن با ادعای مالکیت بر بخش اعظمی از این دریا در مقابل کشور‌های شرق آسیا که به دنبال همکاری با آمریکا برای مقابله با چین هستند، قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فیلیپین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که حرف و عمل پکن باید در دریای چین جنوبی با یکدیگر مطابقت داشته باشد.  

مانیل در این پیام از چین خواست از اقداماتی که باعث به خطر افتادن دریانوردی در دریای چین جنوبی می‌شود اجتناب کند. این بیانیه تاکید دارد: صلح و امنیت نمی‌تواند در دریای چین جنوبی استقرار یابد اگر سخنان و رفتار پکن در آب‌های مورد مناقشه با یکدیگر تطبیق نداشته باشد.  

وزارت خارجه فیلیپین در ادامه اقدام خطرناک و تحریک آمیز پکن در دریای چین جنوبی در هفدهم ژوئن را محکوم کرد. در این حادثه که به برخورد یک کشتی فیلیپینی و یک کشتی چینی منجر شد، چندین ملوان فیلیپینی زخمی شده و به کشتی این کشور آسیب وارد شد.  

این بیانیه در ادامه تاکید دارد: مانیل همواره می‌کوشد محیطی سازنده به منظور گفت‌وگو و رایزنی با طرف چینی درباره دریای چین جنوبی ایجاد شود.  

آمریکا که از ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل واهمه دارد به فیلیپین نزدیک شده و تاکنون چندین رزمایش مشترک با مانیل در دریای چین جنوبی برگزار کرده است. پکن چنین اقداماتی را تحریک آمیز خوانده و خواستار حل و فصل اختلافات با کشور‌های همسایه از طریق گفت‌وگو شده است.  

مترجم: ابوالفضل هاشمی

برچسب‌ها:

نظر شما