شناسهٔ خبر: 67269613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ تجاری چین و اروپا به تدریج جدی می‌شود

تهران-ایرنا- خودروسازان چینی در جلسه‌ای محرمانه از دولت این کشور خواستند که اقداماتی تلافی‌جویانه را در مقابل افزایش تعرفه‌های خودروهای الکتریکی چینی توسط اتحادیه اروپا در دستور کار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، خودروسازان چینی از پکن خواسته‌اند تا تعرفه‌های وارداتی خودروهای تولید شده در کشورهای اروپایی را به تلافی اقدام اتحادیه اروپا برای محدود کردن صادرات خودروهای الکتریکی چینی افزایش دهد.

این شرکت‌ها در جلسه‌ای پشت درهای بسته از مقامات دولتی در چین خواستند نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا واکنش نشان دهند.

در این جلسه که توسط وزارت بازرگانی چین در شهر پکن برگزار شد، خودروسازان اروپایی نیز حضور داشتند. برگزارکننده این جلسه هدف از آن را فشار بر بروکسل برای کاهش تعرفه‌های خودروهای چینی عنوان کردند.

هفته گذشته اتحادیه اروپا تعرفه‌های خودروهای الکتریکی وارداتی از چین را افزایش داد و اعلام کرد که تعرفه‌های جدید واردات خودروهای برقی را از چین بین ۱۷.۴ تا ۳۸.۱ درصد بر تعرفه ۱۰ درصدی قبلی اتحادیه اروپا اضافه می‌کند.

گفته می‌شود تصمیم برای افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی از چین بعد از تحقیقاتی گرفته شد که درباره حمایت دولت چین از سازندگان خودروهای الکتریکی انجام شد. کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، این تحقیقات را در ماه اکتبر آغاز کرد تا مشخص کند که دولت چین با اختصاص یارانه به سازندگان خودروهای الکتریکی قیمت تولید آنها را پایین نگه می‌دارد یا نه.

مقامات غربی نگران هستند که مشاغل و صنایع مهم استراتژیک با واردات ارزان چینی از بین بروند. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی حمایت چین از شرکت‌های توربین بادی و سازندگان پنل‌های خورشیدی است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که تصمیم جدید اتحادیه اروپا درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی احتمالاً آغازگر مذاکرات فشرده بین پکن و بروکسل با هدف جلوگیری از یک جنگ تجاری خواهد شد.

رابرت هبک، وزیر اقتصاد آلمان روز چهارشنبه در بین نگرانی‌های ایجاد شده برای بالا گرفتن جنگ تجاری با چین راهی پکن شد.

هبک به طور شخصی علیه تعرفه‌های تجاری اتحادیه اروپا موضع‌گیری کرده است و اعتقاد دارد این افزایش باید آخرین راه‌حل نجات صنعت خودروسازی در اروپا باشد.

هبک قبل از سفرش به چین این کشور را یک شریک اصلی برای چالش‌های جهانی مثل مبارزه با تغییرات اقلیمی اعلام کرد.

نظر شما