شناسهٔ خبر: 67289590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ایروانی: ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف حملات سایبری است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل با تأکید بر اینکه محیط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) باید منحصراً برای مقاصد صلح‌آمیز مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف حملات سایبری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با محوریت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی: مقابله با تهدیدات نوظهور در فضای سایبری، سخنرانی کرد.

ایروانی در این جلسه با تأکید بر اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان بخشی اساسی از ارتباطات جهانی، تجارت و حکومتداری، گفت: این فناوری‌ها ضمن ایجاد فرصت‌های فراوان، تهدیدات نوظهوری نیز به همراه دارند.

وی تصریح کرد: مقابله با تهدیدهای نوظهور در محیط ICT نیازمند رویکردی چندجانبه است که شامل راهبرد‌های فناوری، قانونی و همکاری‌های بین‌المللی می‌شود. ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف حملات سایبری، خسارت‌های زیادی را در زیرساخت‌های خود متحمل شده است که این حملات به طور قابل‌توجهی خدمات عمومی و عملکرد‌های دولتی را مختل کرده‌اند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، افزود: نمونه‌های بارز این حملات شامل استاکس‌نت و دوکو بر روی تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و حملات سایبری به زیرساخت‌های صنعتی مهم مانند صنایع فولاد، پتروشیمی و پمپ‌بنزین‌هاست.

وی در ادامه گفت: چنین فعالیت‌های مخربی نشان‌دهنده این است که محیط‌های ICT می‌توانند به عنوان ابزار‌های جنگی مورد استفاده قرار بگیرند و به زیرساخت‌های کشور‌ها آسیب برسانند. مسئولیت اصلی حفظ امنیت و اعتماد در محیط‌های ICT بر عهده دولت‌ها است. نقش برجسته و مشارکت فعال دولت‌ها در حاکمیت بر محیط ICT در سطح جهانی، به ویژه در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، باید تقویت و تضمین شود. حاکمیت ICT باید به گونه‌ای توسعه یابد که حقوق دولت‌ها برای تعیین توسعه، حکومت و قوانین خود در مورد محیط ICT را تحت تأثیر قرار ندهد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم توسعه و اجرای هنجار‌های قانونی بین‌المللی الزام‌آور که ویژگی‌های خاص محیط ICT را در نظر بگیرند، افزود: نبود این هنجار‌ها همچنان یک چالش است. قوانین بین‌المللی کنونی اغلب با سرعت تغییرات فناوری همگام نیستند و این امر موجب ایجاد شکاف‌هایی می‌شود که بازیگران مخرب از آن سوءاستفاده می‌کنند.

وی همچنین از دولت‌ها خواست که از پیشرفت‌های ICT به عنوان ابزار‌هایی برای اقدامات اقتصادی، سیاسی یا سایر اقدامات قهری استفاده نکنند و از سوءاستفاده از زنجیره‌های تأمین مرتبط با ICT که تحت کنترل و حاکمیت آن‌ها هستند جلوگیری کنند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در پایان تأکید کرد که محیط ICT باید منحصراً برای مقاصد صلح‌آمیز مورد استفاده قرار بگیرد و سازمان ملل باید نقش مرکزی خود را برای توسعه تعهدات قانونی الزام‌آور به منظور جلوگیری از استفاده مخرب از ICT و حفظ این حوزه برای اهداف صلح‌آمیز ادامه دهد.

انتهای پیام/

نظر شما