شناسهٔ خبر: 67269187 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رضایی خبر داد؛

عدم بروز ازدحام و سانحه منجر به فوت برای حجاج ایرانی در حج ۱۴۰۳

رئیس ستاد مکه حج ۱۴۰۳ از عدم بروز هیچ سانحه، حادثه و ازدحام منجر به فوت برای حجاج ایرانی در حج امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا رضایی گفت: با هدف بهبود خدمات‌رسانی به زائران ایرانی در حج ۱۴۰۳ و با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته و کارشناسان این حوزه و در نظر گرفتن مقررات کشور میزبان، مجموعه برنامه‌هایی تحت عنوان «تغذیه و تدارکات»، «حمل و نقل درون شهری»، «حمل و نقل برون شهری»، «حمل و نقل مشاعر مقدسه»، «امداد و راهنمایی»، و «خدمات موردنیاز زائران در عرفات، مشعرالحرام و منا» و… را تدوین کردیم.

وی افزود: برای برخی از این خدمات که نیاز بود از سوی کشور میزبان ارائه شود، قراردادهایی بسته شد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت. برنامه‌ها در مقایسه با سال گذشته با موفقیت بیشتری عملی شد که از جمله آن می‌توان به حمل و نقل مشاعر مقدسه اشاره کرد که انتقال از عرفات به مشعرالحرام و سپس منا نسبت به سال گذشته یک و ساعت نیم زودتر خاتمه پیدا کرد که این موفقیت بزرگی بود.

مدیر عملیات حج ۱۴۰۳ به گرمای تقریباً ۵۰ درجه امسال در هنگام رمی جمرات اشاره کرد و گفت: در روز اول (۱۰ ذی‌الحجه) به گونه‌ای زائران را برای رمی جمرات اعزام کردیم که کمتر در معرض ازدحام قرار بگیرند و حادثه‌ای رخ ندهد و در همین راستا با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان به صورت آنلاین در ارتباط بودیم که شرایط مسیرهای رمی را به ما منعکس می‌کردند و ما هم پس از بررسی شرایط، وضعیت را به کاروان‌ها اطلاع می‌دادیم.

رئیس ستاد مکه حج ۱۴۰۳ تصریح کرد: خروج کاروان‌ها از چادرهای منا برای رمی جمرات زمانبندی شد و حرکت آن‌ها برای رمی با نظارت صورت می‌گرفت و اگر در مسیری ازدحام وجود داشت، با تأخیر حرکت می‌کردند تا ازدحام برطرف شود.

وی در ادامه به برخی کاستی‌های موجود در منا اشاره کرد و گفت: از این کاستی‌ها می‌توان به عنوان محدودیت‌های الزام‌آور کشور میزبان تعبیر کرد، چرا که مساحت چادرها در منا نه تنها برای ایران، بلکه برای همه کشورها کم است و ما رسماً از کشور میزبان درخواست کرده‌ایم که این محدودیت را با طبقاتی کردن چادرهای منا برطرف کنند. در همین راستا، مسئولان عربستان در خیابان ۲۰۴ منا نمونه‌ای از چادرهای ۵ طبقه طراحی کرده‌اند که زائران در سال‌های آینده اسکان بهتری داشته باشند.

رضایی تعداد کم سرویس‌های بهداشتی را از دیگر مشکلات موجود در منا دانست و گفت: ما از کشور میزبان تقاضا کرده‌ایم که تعداد سرویس‌های بهداشتی هر مکتب و منطقه را افزایش دهند.

وی درباره آخرین تعداد فوتی‌های حج ۱۴۰۳ گفت: کل فوتی طبق آخرین آماری که در اختیار ستاد مکه قرار داده‌اند، ۱۲ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این در حالی است که میانگین سنی زائران ایران امسال ۵۵ سال بوده و بسیاری از زائران فوتی‌، بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

مدیر عملیات حج با اشاره به اینکه هیچ گونه ازدحام، سانحه و حادثه‌ای در حج ۱۴۰۳ که منجر به فوت حجاج ایرانی در حج امسال شود، نداشتیم، گفت: به کاروان‌ها تأکید شد که با گماردن افرادی جوان و بهره‌گیری از ظرفیت زائریاران، مراقبت ویژه‌ای از افراد سالمند و ناتوان داشته باشند.

وی گفت: در مسیر رفت و برگشت رمی جمرات که در مجموع ۷ کیلومتر است، روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ ذی‌الحجه، بر اساس مجوز شرعی، از افراد سالمند و ناتوان که سابقه بیماری قلبی، ریوی و.. داشتند، خواسته شد که به دیگران نیابت بدهند که رمی جمرات را برای آن‌ها انجام دهند.

رضایی بیان کرد: بعد از نیمه شب شرعی یازدهم ذی‌الحجه نیز برای افراد سالمند و حجاجی که شرایط جسمی مناسبی نداشتند، اتوبوس‌هایی در نظر گرفته شد که آن‌ها را از منا به هتل‌های مکه منتقل کرد.

نظر شما