شناسهٔ خبر: 67289913 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مصطفی جمالی خبر داد

افزایش ذخایر خونی در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به حضور گسترده زائران در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین، گفت: ذخایر خونی بیمارستان‌های مرزی افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خونمصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی را در پیش داریم که جمعیت زیادی از هموطنانمان و زائران سایر کشورها از داخل ایران تا مرزهای خروجی به سمت عراق تردد می‌کنند، گفت: از سال گذشته به طور ویژه و خاص در بیمارستان‌های شهرهای مرزی ذخایر خون و فراورده‌های خونی را تا حد قبول قبولی بالا برده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر اتفاقی در مسیر تردد زائران اربعین به مرزها رخ دهد، هر قدر اورژانس درخواست داشته باشد بلافاصله خون در بیمارستان‌های مرزی در دسترس مصدومان یا بیماران قرار خواهد گرفت.

جمالی اعلام کرد: سال گذشته به صورت محدود تعدادی از آمبولانس‌های مستقر در مسیر اربعین در داخل کشور به دستگاه نگه‌دارنده خون و فراورده‌های خونی مجهز شد تا در صورت نیاز بلافاصله جان هموطنانمان نجات داده شود. امسال نیز در تماس با اورژانس کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم این اقدام تکرار شود. البته ما نیازمند دستگاه‌هایی هستیم که بتواند تا 48 ساعت خون و فراورده‌های خونی را در دمای مناسب نگهداری کند.

وی افزود: تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و امسال با کمک اورژانس بهتر از سال گذشته به خصوص با توجه به وجود ذخایر خونی خوب در کشور، همین روند را ادامه خواهیم داد.

جمالی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه‌های ویژه نگهداری خون در آمبولانس‌ها را در کشور داریم یا باید از خارج وارد کنیم؟ گفت: این دستگاه‌ها باید از خارج وارد شود البته فراخوانی برای تولید این دستگاه در کشور دادیم که یک شرکت دانش‌بنیان برای ساخت آن اعلام آمادگی کرد و از این شرکت حمایت کردیم؛ به زودی این دستگاه‌ها در داخل کشور با کیفیت بالا تولید می‌شود.

وی افزود: اورژانس باید این دستگاه‌ها را خریداری کند که امیدواریم بودجه آن را دستگاه‌های مسئول به اورژانس بدهند تا بتواند تمام بالگردها و آمبولانس‌های خود را به سیستم‌هایی حمل و نگهداری خون با روش استاندارد مجهز کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون از انجام تمهیداتی برای تشویق زائران اربعین به اهدای خون نیز سخن گفت و افزود: در شهرها و مسیرهای محل تردد زائران اربعین در داخل کشور هماهنگی‌هایی برای تشویق مردم به انجام کار خیر اهدای خون انجام می‌شود، به خصوص اینکه جوانان در این پیاده‌روی حضور دارند و امیدواریم فرهنگ اهدای خون در میان زائران اربعین نیز جا بیفتد. 

انتهای پیام

نظر شما