شناسهٔ خبر: 67289833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برخط جامعه

ایران؛ پای کار غدیر

پایان حج ابراهیمی و جزئیات بازگشت حجاج به کشور، استقبال کشورهای مسلمان از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، تبیین اهمیت عید غدیر، تشریح ویژه برنامه‌های دهه امامت و ولایت و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در گروه اجتماعی بود.

صاحب‌خبر -

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، برگزاری نشست خبری بنیاد بین‌المللی غدیر به مناسبت دهه امامت و ولایت، برگزاری نشست خبری دهه ولایت و امامت، ثبت «روز ملی مشاغل خانگی» در تقویم، استقبال کشورهای مسلمان از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، برگزاری نشست خبری مدیر عامل سازمان انتقال خون، افتتاح ۳۱۶۴ پروژه بهداشتی در دولت مردمی، قرائت دعای عرفه حجاج ایرانی در صحرای عرفات، تشکیل شورای مداحان و هیئت‌های مذهبی بانوان، پایان حج ابراهیمی و جزئیات بازگشت حجاج به کشور و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در گروه اجتماعی بود.

با توجه به به آغاز دهه ولایت و امامت در هفته گذشته، خبرگزاری ایکنا مصاحبه‌هایی را درباره تبیین مسئله غدیر و شیوه‌های ترویج غدیر به عنوان رویداد مهم جهان اسلام در میان جهانیان با اساتید و صاحبنظران حوزه غدیر و اهل بیت(ع) انجام داده است که در ادامه از نگاه مخاطبان خواهد گذشت.
 
همچنین انتشار درس‌گفتارهایی با عنوان «اسرار حج» که از هفته‌های پیشین آغاز شده بود، این هفته نیز بر موضوعات «مسئولیت‌های اجتماعی حاجی» و ... تأکید داشت. 

ترویج غدیر؛ معرفی مسیر صحیح اسلام و شریعت رسول‌الله(ص) 

با آغاز دهه ولایت و امامت در هفته گذشته و همزمان با عید قربان، خبرگزاری ایکنا بر آن شد تا در این دهه نسبت به انتشار گفت‌وگوهای مبسوط در این زمینه با اساتید و صاحب‌نظران اقدام کند تا به تبیین هرچه بیشتر و بهتر مسئله غدیر و تأثیرات آن در جهان معاصر بپردازد.

گروه اجتماعی ایکنا در این راستا و در رابطه با مسئله غدیر و تأثیرات ترویج این مسئله در میان مسلمانان به گفت‌و‌گو با علی الله‌اکبری، مدرس حوزه و دانشگاه و دانش‌آموخته دکترای تاریخ اهل بیت(ع) پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «ترویج غدیر، ترویج اسلام و شریعت رسول‌الله(ص) و مسیر صحیح اسلام است. لذا ائمه معصومین(ع) اعمال ویژه‌ای را برای روز غدیر در نظر گرفته‌اند. حدود ۸۰ نام برای روز غدیر در روایات اهل بیت(ع) بیان شده و اعمالی مانند غسل، نماز، اطعام، ادعیه، عقد اخوت، برپایی جشن و اعطای هدیه، افطاری دادن و ... نیز برای این روز در نظر گرفته شده است. امام صادق(ع) از قول پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که برترین عید امت من عید غدیر است و این مسئله اهمیت ترویج غدیر را برای همگان مشخص می‌کند. امام رضا(ع) نیز در حدیثی برای روز عید غدیر بیان می‌کنند که شهرت آسمانی عید غدیر از زمینیان بیشتر است. پیامبر(ص) خود به مؤمنان دستور دادند که روز غدیر را جشن بگیرند و این سنت در میان دیگر پیامبران نیز وجود داشته که روز نصب جانشین خود را گرامی می‌داشتند. 

لذا باید بدانیم که امروز با ترویج جریان غدیر در میان بشریت، مسیر صحیح اسلام را ترویج می‌کنیم و به جز عده‌ای که ترویج جریان غدیر منافع ایشان را به خطر می‌اندازد، هیچ کسی مخالف ترویج این جریان نیست. تمامی مفسران و مورخان از صدر اسلام تاکنون از شیعه و سنی همگی جریان غدیر را بیان کرده‌اند. گرامیداشت و برپایی جشن روز غدیر در زمان خود رسول‌الله(ص) و ائمه معصومین(ع) رقم خورده است و در ادامه نیز حکومت‌های مختلفی در اسلام همچون آل بویه و ... نیز به برپایی مراسم جشن روز غدیر اهتمام داشته‌اند. لذا ترویج غدیر در تاریخ اسلام انجام شده، اما از زمانی که مسئله شیعه و سنی در عالم اسلامی ایجاد شد و اختلافاتی میان مسلمانان رخ داد، جریان غدیر منتصب به شیعه شد وگرنه عید غدیر از اعیاد تمامی مسلمانان است و گرامیداشت این روز ازسوی خود پیامبر(ص) تأکید شده است. بنابراین، ترویح غدیر، ترویج مسیر صحیح اسلام است». 

برگزاری نشست خبری بنیاد بین‌المللی غدیر به مناسبت دهه امامت و ولایت

نشست خبری بنیاد بین‌المللی غدیر به مناسبت دهه امامت و ولایت روز یکشنبه، ۲۷ خردادماه در سالن جلسات بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار شد.

حسین ظریف‌منش، قائم‌مقام دبیرکل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ضمن گرامیداشت شهدای خدمت در این نشست بیان کرد: دهه امامت و ولایت با چهلم شهدای خدمت و انتخابات ریاست‌جمهوری تقارن دارد. دهه امامت و ولایت از فردا آغاز می‌شود. گرامیداشت غدیر، گرامیداشت شهدای خدمت و زمینه‌ساز حضور مردم در جشن‌های ایام غدیر است.

وی تصریح کرد: به جای تأسی از سبک زندگی غربی، باید امیرالمؤمنین علی(ع) را معیار و الگوی زندگی در تمام ساحت‌های قرار دهیم. مسئولین باید بدانند که مدیریت آنها تابع آموزه‌های امیرالمؤمنین باشد. 
 
مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه برای عزیزان خارج از کشور شعار «یار ستم‌دیدگان و دشمن ستمگران» را انتخاب کردیم گفت: حماس، حزب‌الله، انصار الله یمن و وعده صادق نشان داد می‌توان با آموزه‌های علوی خیبر، استکبارگران آمریکایی و صهیونیستی را شکست و هیمنه آنها را فرو ریخت.

جمعه//////پایان حج ابراهیمی و آغاز دهه ولایت و امامت

برگزاری نشست خبری دهه ولایت و امامت

نشست خبری دهه ولایت و امامت، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت ظهر یکشنبه ۲۷ خردادماه در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام تقوی در این نشست با تبریک ایام دهه امامت و ولایت گفت: بخش عمده‌ای از فرهنگ ایرانی و اسلامی تحت تأثیر اعیاد قربان و غدیر شکل می‌گیرد و طبیعی است که نهاد‌های فرهنگی از این دو مناسبت استفاده کنند. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به همین منظور برنامه‌هایی را تدارک دیده و از همه دست‌اندرکاران خواسته است این برنامه‌ها را با مشارکت مردمی و همراهی مسئولان برگزار کنند، البته این برنامه‌ها ممکن است به تناسب ظرفیت استان‌ها تغییر یابد. 

وی افزود: اولین نقطه شروع برنامه‌ها از روز عرفه و شب عید قربان است که با دعای عرفه جشن‌های غدیر و هفته امامت آغاز می‌شود. دعا رابطه انسان با خداست و با توجه به کشتار مردم بی‌دفاع غزه که حدود ۴۰ هزار نفر در ماه‌های اخیر به شهادت رسیده‌اند، باید دعای عرفه، با جهت‌گیری و برائت از دشمنان همراه باشد؛ از این رو امیدوارم در سراسر کشور این اظهار برائت و بیزاری از اسرائیل و امریکا در دعا‌های عرفه برجسته شود.  

وی در ادامه تأکید کرد: سیاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این است که زمینه حضور و مشارکت مردمی در انتخابات را توسعه دهد و این جشن‌ها مربوط به کاندیدای خاصی نیست؛ کاندیدا‌ها هم در این زمینه هوشیار باشند.

ثبت «روز ملی مشاغل خانگی» در تقویم

آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی از مصوب شدن ۲۲ اردیبهشت به عنوان «روز مشاغل خانگی و تولید خانواده محور» در تقویم ملی کشور خبر داد.

وی تصریح کرد: در راستای گفتمان‌سازی عمومی مشاغل خانگی، دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با هماهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نسبت به نامگذاری روز ملی مشاغل خانگی و درج در تقویم اصناف، حرفه¬‌ها و مشاغل کشور اقدام کرد.

رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی هدف از این اقدام را فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی، تشویق و هدایت متقاضیان به سمت کسب و کار‌های خانگی عنوان و بر پررنگ کردن نقش مشاغل خانگی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم سیاستگذاری در ایجاد اشتغال دولت سیزدهم تأکید کرد.

نقش هیئت‌های مذهبی در تعمیق نشاط اجتماعی

طی هفته‌ای که گذشت گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا اقدام به انتشار گفت‌وگویی با مصطفی خورسندی، رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئت‌های مذهبی کشور در رابطه با تبیین نقش هیئت‌های مذهبی در تعمیق نشاط اجتماعی کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «نکته‌ قابل تأمل این است که ابتدا باید بدانیم که مفهوم نشاط چیست و چگونه می‌توان به این مقوله نگریست تا بتوان این‌گونه عنوان کرد که چه کسانی دارای نشاط بوده و چه کسانی نشاط ندارند. یکی از اشتباهاتی که در این زمینه رخ می‌دهد این است که برخی قطرات اشک را مشاهده می‌کنند اما اشکی که ریشه آن مشکلات فردی است با اشکی که بر سیدالشهدا(ع) و مظلومیت اهل بیت(ع) سرازیر می‌شود، کاملاً متفاوت است. کسانی که اهل روضه و اشک هستند، جزو پرنشاط‌ترین افراد محسوب می‌شوند. واقعا وقتی جلسات هیئت‌های مذهبی به پایان می‌رسد، نشاط درونی هیئتی‌ها که از درون دارای نشاط بوده و شادی درونی دارند، کاملاً مشخص است. این نشاط در رفتار، کردار، لبخند و روابط اجتماعی هیئتی‌ها کاملاً مشهود است و می‌توان آن را به خوبی مشاهده کرد.

هیئت یک محیط پرنشاط است و افرادی که اهل هیئت هستند، نشاط را در جمع دوستان همراه، همفکر و دوستانی که با یک اندیشه و تفکر دور هم جمع شده‌اند، پیدا می‌کنند. زمانی که انسان با جمع دوستانی که در کنار آن‌ها احساس آرامش می‌کند، می‌نشیند، احساس آرامش می‌کند و این آرامش نیز نشاط‌آفرین است. کسانی که هیئت و محیط اشک بر مصائب اهل بیت(ع) را مکانی پر از غم و اندوه و بدون شادی می‌دانند، کاملاً در اشتباه هستند؛ چراکه اصلا این‌گونه نیست و باید ابتدا مفهوم شادی و غم را برای خود جا بیندازیم». 

نصب تبلیغات اختصاصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 

نصب بیلبورد‌های تبلیغاتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری آیین قرعه‌کشی اختصاص سازه‌های تبلیغاتی به نامزد‌ها در سطح پایتخت آغاز شد.

در این راستا، ۲۷۰ فضای تبلیغات انتخاباتی به نامزد‌های انتخاباتی اختصاص داده شده است و در مناطق مختلف پایتخت، بزرگراه‌ها، میادین و خیابان‌های اصلی تهران به صورت بیلبورد و عرشه به اجرا درمی‌آید. طرح‌ها ازسوی ستاد انتخاباتی نامزد‌ها با رعایت قانون انتخابات کشور طراحی می‌شود و سازمان زیباسازی در محل‌های اختصاص داده شده اکران‌ها را اجرا می‌کند.

ستاد نامزد‌های انتخاباتی می‌توانند تا پایان وقت قانونی تبلیغات از این فضا‌های تبلیغات شهری استفاده کنند.

جمعه//////پایان حج ابراهیمی و آغاز دهه ولایت و امامت

استقبال کشورهای مسلمان از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره برگزاری سومین مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران بیان کرد: در دو دوره قبلی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با همکاری همه دستگاه‌ها و برگزاری باشکوه این رویداد، لبخند رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را به همراه داشت که خستگی را از تن دست‌اندرکاران این رویداد خارج کرد. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: با برگزاری دو دوره از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر این مهمانی آئینی، دارای ابعادی فراتر و وسیع‌تر از تهران و ایران شده است. اکنون در آستانه برگزاری سومین مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور، مسئولان استانی در تدارک برگزاری مراسمی مانند آنچه که در تهران برگزار می‌شود، هستند. 

زیبایی‌نژاد خبر داد: دامنه استقبال از مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر به برخی کشورهای مسلمان نیز رسیده است و از سوی این کشورها تماس‌هایی از طریق وزارت امور خارجه برقرار و تجربه‌های دو دوره برگزاری مهمانی غدیر در اختیار آنان قرار داده شده است تا مهمانی غدیر ابعادی بزرگ‌تر و بین‌المللی نیز پیدا کند.

برگزاری نشست خبری مدیر عامل سازمان انتقال خون

مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به بیان دستاوردهای این سازمان پرداخت و گفت: رسالت این سازمان، تأمین خون کافی و سالم است. تأمین خون کافی یعنی تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون تأمین شود که این مهم محقق شده است. تأمین خون سالم یعنی خون از سلامت کافی برخوردار باشد که برای این کار باید تعداد کافی تجهیزات، کارمند و ملزومات مصرفی داشته باشیم و به فکر پدافند غیر عامل باشیم و سطح خدمات در کشور را عادلانه توزیع کنیم. 

جمالی در زمینه اهدای خون بانوان و جوانان، گفت: جمعیت کشور به سمت کهنسالی می‌رود؛ هر مقدار سن جمعیت بالا برود نیاز به خون بیشتر می‌شود. مراجعه جوانان ما برای اهدای خون کاهش یافته و اگر جوانان را وارد چرخه اهدا نکنیم در ۱۰ سال آینده کشور دچار بحران می‌شود که در این زمینه در حال فرهنگسازی هستیم. اهدای خون بانوان نیز زیر پنج درصد بوده، در حالی که اهدای خون بانوان در سایر کشورها مساوی با مردان است. در این راستا تفاهم‌نامه با بسیج بانوان و وزارت ورزش داشتیم که موجب بهبود اهدای خون بانوان شد، ولی به نتیجه رسیدن این فرهنگسازی‌ها زمان‌بر است. 
 
وی در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور آینده کشور نیز گفت: ما دو میلیون و ۳۰۰ اهدا در سال گذشته داشتیم که طی چند ماه اخیر افزایش داشته است. تعداد زیادی دریافت کننده خون نیز داریم و انتظار می‌رود از ما حمایت و سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نیازهای ما را تأمین کنند. نیاز به تأسیس بانک HLA در خصوص سلول‌های بنیادی برای اهدا داریم که برای این کار نیاز به بودجه داریم.

افتتاح ۳۱۶۴ پروژه بهداشتی در دولت مردمی

نشست خبری مشترک بهرام عین‌اللهی، وزیر بداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

وزیر بهداشت در این نشست با اشاره به اینکه در دولت مردمی، نظام پیشگیری از بیماری‌ها توسعه یافته و نظام شبکه بهداشت و درمان کشور با تغییر رویکرد دولت از درمان محوری به پیشگیری محوری، تقویت شده است، گفت: در حوزه بهداشت و پیشگیری نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم و کمتر برخوردار شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به توجه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه سلامت، از افتتاح سه هزار و ۱۶۴ پروژه بهداشتی و ۱۷ هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی تاکنون خبر داد. 

عین‌اللهی یادآور شد: در حوزه تجهیز و توسعه پروژه‌های درمانی جدید، ۴۹۴ پروژه شامل بخش‌های بیمارستانی، کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی و تخت‌های مراقبت‌های ویژه در طول سه سال گذشته افتتاح شده در حالیکه تعداد این پروژه‌ها در دو سال منتهی به دولت سیزدهم، ۱۳۴ پروژه بوده است.
وی افزایش سرانه تخت بیمارستانی را یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم دانست و گفت: در دولت مردمی شاهد افزایش هشت درصدی شاخص سرانه تخت‌های بیمارستانی بودیم و این شاخص از ۱,۷۹ در سال ۹۹ به ۱.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

قرائت دعای عرفه حجاج ایرانی در صحرای عرفات

مراسم دعای عرفه درحالی از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی، (ساعت ۱۵ به وقت تهران) روز 26 خردادماه در خیمه بعثه مقام معظم رهبری در صحرای عرفات آغاز شد که در این فضای چندهزار نفری فضای خالی باقی نمانده بود.

این مراسم در دمای نزدیک به ۴۵ درجه گرمای صحرای عرفات برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، نمایندگان بیوت مراجع عظام، سفیر و سرکنسول کشورمان در ریاض و جده و جمعی از خانواده شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی در مراسم دعای عرفه حضور داشتند.

جمعه//////پایان حج ابراهیمی و آغاز دهه ولایت و امامت

تشکیل شورای مداحان و هیئت‌های مذهبی بانوان

اعضای شورای مداحان و هیئت‌های مذهبی بانوان شهرستان‌ها و استان‌ها مختلف کشور طی فرایند انتخاباتی از اردیبهشت‌ماه سال جاری با نظر فعالان بانوی عرصه هیئت انتخاب شدند. هر کدام از این شوراها دارای هیئت رئیسه است.

این شورا وظیفه بررسی، ساماندهی، نظارت، برنامه‌ریزی و تسهیل‌گری اقدامات و برنامه‌های مجالس زنانه را عهده‌دار است که برای نخستین بار تشکیل می‌شود.

در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۹ و ۳۰ خردادماه، اولین نشست رؤسای شورای مداحان و هیئت‌های مذهبی بانوان در تهران برگزار شد که یکی از اهداف آن، انتخاب هیئت رئیسه کشوری این شورا بود. در این همایش، علاوه بر انتخابات هیئت رئیسه، کمیته‌ها و برنامه‌های دیگری نیز طراحی شد تا خط محتوایی محرم هیئت‌های مذهبی که موضوع مقاومت است، برای این افراد تبیین شود.

پایان حج ابراهیمی و جزئیات بازگشت حجاج به کشور

با پایان یافتن مراسم حج ابراهیمی، علی همزه، مدیر ارشد عملیات حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)، جزئیات بازگشت حجاج ایرانی حج ۱۴۰۳ از فرودگاه‌های مدینه منوره و جده به کشور را تشریح کرد.

وی اعلام کرد: نخستین پرواز برگشت از فرودگاه مدینه منوره به مقصد اهواز در ساعت ۵:۵۰ (به وقت محلی) صبح روز جمعه، اول تیرماه انجام خواهد شد و نخستین پرواز از فرودگاه بین‌المللی جده به تهران نیز در همان روز ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی خواهد بود.

همزه بیان کرد: ۵۰ هزار حاجی ایرانی از فرودگاه مدینه منوره و بقیه حجاج از فرودگاه جده به کشور منتقل ‌خواهند شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها آخرین پرواز ۲۴ تیرماه (هشتم محرم) انجام می‌شود که از فرودگاه جده به مقصد تهران خواهد بود و این پرواز مربوط به انتقال نیروهای ستادی و اجرایی است.

انتهای پیام

نظر شما