شناسهٔ خبر: 67268487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استفاده جان کری از ایمیل محرمانه؛ جنجال جدید برای دموکرات‌ها

افشاگری جدید نشان می‌دهد که جان کری مانند برخی دیگر از مقام‌های دموکرات از یک حساب ایمیل مخفی در زمان فعالیت خود به عنوان وزیر خارجه برای مفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - افشاگران گزارش دادند که جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، زمانی که به عنوان دیپلمات ارشد این کشور تحت ریاست‌جمهوری اوباما فعالیت می‌کرد، از یک آدرس ایمیل مخفی استفاده می‌کرد.

این اتهام بدان معناست که کری، که به عنوان فرستاده جو بایدن فعالیت می‌کرد، یکی دیگر از مقامات ارشد دموکرات به شمار می‌رود که از آدرس ایمیل مخفی استفاده کرده است.

بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان اوباما، ۸۲ هزار صفحه ایمیل خصوصی را از طریق ۳ حساب با استفاده از نام‌های جعلی ارسال یا دریافت کرده بود.

همچنین هیلاری کلینتون، زمانی که در دوران اوباما به عنوان وزیر خارجه فعالیت می‌کرد، به دلیل ذخیره فایل‌های فوق محرمانه در یک سرور شخصی درگیر رسوایی شد.

افشاگران ایمیل مخفی کری به چاک گرسلی، سناتور جمهوری‌خواه از آیووا و ران جانسون از ویسکانسین این موضوع را افشا کردند؛ این دو سناتور اکنون از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌خواهند که در مورد این اتهام‌ها اقدام کند.

در نامه این دو سناتور به بلینکن آمده است: ما می‌خواهیم بدانیم که آیا کری، وزیر خارجه وقت، به درستی از تمام قوانین و مقررات سوابق فدرال در رابطه با ارتباط‌های ایمیل رسمی خود پیروی کرده است و آیا پاسخ‌ها به درخواست‌های مربوط به قانون آزادی اطلاعات [FOIA] به درستی این آدرس ایمیل را در تولیدها به درخواست‌کنندگان درج کرده است یا خیر.

  • بیشتر بخوانید:
  • کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه مقام‎های آمریکایی
  • اسنادی که آمریکا را تکان داد

در ادامه نامه آمده است: ما متوجه هستیم که جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، از آدرس ایمیل «SESTravel۱@state.gov» استفاده کرده است.

این دو جمهوری‌خواه می‌گویند که آدرس ایمیل مخفی از درخواست‌های قانون آزادی اطلاعات که برای اطمینان از شفافیت سوابق فدرال وجود دارد، جلوگیری می‌کند.

آن‌ها همچنین آنچه را که می‌گویند سابقه‌ای برای اقدام بلینکن است، ارائه کردند؛ مقام‌های سابق اوباما مانند کلینتون و بایدن از آن زمان به دلیل مدیریت اسناد و استفاده از آدرس ایمیل مخفی مورد بازرسی قرار گرفتند.

در سال ۲۰۱۵، استفاده نادرست کلینتون از سرور غیردولتی برای مکاتبات دولتی، باعث سوءاستفاده از اطلاعات بسیار محرمانه شده بود، اما وی همچنان از سوی وزارت خارجه آمریکا تبرئه شد.

 گرسلی و جانسون نوشتند: از سال ۲۰۱۵، نگرانی‌هایی را در مورد پیروی وزارت خارجه آمریکا از قوانین سوابق فدرال نوشیم.

در نامه آن‌ها آمده است: از جولای ۲۰۲۱، ما همچنین نگرانی‌هایی را در مورد استفاده جو بایدن، معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا، از ایمیل غیردولتی و ایمیل مستعار دولتی برای مراودات و مکاتبات رسمی و تناقض این اقدام با قوانین سوابق فدرال ابراز کرده‌ایم. تا به امروز، دولت بایدن در رسیدگی به تبعیت جو بایدن از قوانین سوابق فدرال شکست خورده است.

انتهای پیام/

نظر شما