شناسهٔ خبر: 67268453 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش مسکو به پیام‌های "ما نبودیم" برخی کشورهای گروه ۷

مسکو- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:‌ برخی از کشورهای گروه هفت (G۷) پس از صدور بیانیه نشست اخیر سران این گروه از کانال‌های مختلف، پیام‌هایی را به مسکو ارسال کردند که ما این تصمیم را اتخاذ نکردیم، بلکه دیگر اعضای گروه هفت هستند که به دنبال استفاده از درآمد دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا چهارشنبه در نشستی خبری افزود: پس از آنکه سران گروه هفت در نشست اخیر خود بیانیه‌ای در مورد ضبط ۵۰ میلیارد دلار از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در اروپا به نفع اوکراین صادر کردند، برخی از این کشورها از مجراهای مختلف دیپلماتیک، شروع به اطلاع‌رسانی کردند که این موضوع تصمیم ما نیست، از این رو، لطفا به هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه ما فکر نکنید.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: این کشورها می دانند که پاسخ مسکو بسیار سخت خواهد بود.
زاخارووا در ادامه گفت: آیا می توانید میزان زشتی، پستی، بدبینی و دروغ را تصور کنید؟ در نشست سران گروه هفت شرکت کنید و زیر فشار ماشین سیاسی آمریکا به دوربین ها گزارش دهید و با منطق دزدان دریایی، قسم بخورید که اموال دیگران را می برید و سپس فرار کنید؟
وی ادامه داد: برخی از این کشورها از طریق تماس‌های تلفنی و نیز لحن ملتمسانه، به دنبال آن هستند که اطمینان دهند که آنها به طور خاص، پشت پرده این تصمیم نیستند بلکه کشور دیگری، بانی این تصمیم است؛ زیرا آنها از این بیم دارند که اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه آنها انجام شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: در کشورهای غرب جمعی، ظاهرا پول بسیار بد است؛ بنا براین،‌آنها سرقت مستقیم را انجام می‌دهند و آن را بخشی از تصمیم گروه هفت عنوان می‌کنند، گروهی که خود را گل سرسبد توسعه اقتصادی می‌نامد اما اکنون تحت تأثیر لیبرال دموکراسی‌ به دزدی روی آورده است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داده بود که رهبران کشورهای گروه هفت به توافقی دست یافته اند تا ۵۰ میلیارد دلار از سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ به اوکراین اختصاص یابد.
اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ژاپن پس از آغاز عملیات نظامی ویژه دارایی های روسیه را به مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار مسدود کرده‌اند.
حدود پنج تا ۶ میلیارد دلار از این اموال روسیه در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بیشتر آنها در اروپا هستند، از جمله زیرساخت مالی بین المللی Euroclear در بلژیک که ۲۱۰ میلیارد دلار در آن ذخیره شده است.
Euroclear ارائه دهنده بین‌المللی خدمات زیرساخت بازار مالی برای معاملات و وجوه اوراق بهادار داخلی و فرامرزی است.

به گزارش ایرنا، گروه ۷ متشکل از رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این گروه ابتدا در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور ۶ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست. نشست رهبران این گروه هر سال در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود.

واکنش به توافقنامه‌های امنیتی اوکراین با کشورهای غربی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری گفت:‌ توافقنامه های امنیتی منعقد شده بین اوکراین و برخی از کشورهای غربی، قراردادهای بین المللی نیستند، بلکه تنها اقداماتی بی‌فایده و فاقد اهمیت حقوقی هستند.
زاخارووا افزود: چنین قراردادهایی هیچ اهمیت حقوقی ندارند، زیرا آنها می توانند به طور یکجانبه در هر زمانی فسخ شوند.
این دیپلمات روس گفت: با این وجود، برای غرب، آنها ابزار مناسبی برای فشار بر رژیم کی‌یف هستند که کاملاً به کمک‌های خارجی وابسته است.

در حاشیه اجلاس سران گروه ۷، کی‌یف توافقنامه‌ای امنیتی با واشنگتن امضا کرد. توافقنامه‌ای که به نوشته خبرگزاری روسی تاس، پیش از این ۱۲ نمونه آن با دیگر کشورهای غربی امضا شده است.
اجلاس گروه ۷ امسال به میزبانی ایتالیا برگزار شد. رهبران گروه ۷ از ۱۳ تا ۱۵ ژوئن در منطقه آپولیا در جنوب ایتالیا دیدار کردند. موضوعات اصلی این نشست اوکراین، وضعیت خاورمیانه و مهاجرت بود.

روسیه: فرانسه در حال دامن زدن به تنش بیشتر در قفقاز است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: فرانسه دور دیگری از تشدید تنش‌ها و درگیری مسلحانه را در قفقاز جنوبی در دستور دارد که در این زمینه، قرارداد تامین هویتزرهای سزار به ارمنستان این موضوع را تایید می کند.
وی ادامه داد:  مقامات فرانسوی به دنبال استفاده از اختلافات و تضادهای موجود در داخل کشورها یا بین کشورها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف فرصت طلبانه خود هستند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که مقامات ارشد دفاعی فرانسه و ارمنستان ۱۷ ژوئن قرارداد خرید سامانه های توپخانه خودکششی سزار توسط ایروان را امضا کردند.

به تهدیدات در خاور دور پاسخ می‌دهیم
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت:  هرگونه تهدید بالقوه برای مرزهای خاور دور روسیه با اتخاذ تدابیر پاسخ کافی برای تقویت توان دفاعی این کشور همراه خواهد بود.
زاخارووا خاطرنشان کرد: ایالات متحده و همچنین جمهوری کره و ژاپن باید آگاه باشند که هرگونه تهدید احتمالی علیه مرزهای خاور دور فدراسیون روسیه با اقدامات متناسب برای تقویت توان دفاعی مسکو پاسخ داده خواهد شد.

ارزیابی واکنش غرب به سفر پوتین به کره شمالی
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین در گفت و گو با رادیو اسپوتنیک ارزیابی واکنش غرب به سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به کره شمالی گفت: یکی از دلایل واکنش غیرمعقولانه غرب، نفرت تاریخی ایالات متحده آمریکا از کره شمالی است، زیرا این کشور تسلیم نشده و تسلیم نمی شود، زیرا نمی خواهد راه لیبی را تکرار کند.
وی ادامه داد: آنها فراموش می کنند که چرا کره شمالی، مسیر خاص خود را دنبال می کند که مملو از مشکلات است. این تنها به این دلیل است که پیونگ‌یانگ چندین دهه است که مورد خشم غیرانسانی واشنگتن بوده است.
زاخارووا در ادامه اظهار داشت:‌ اقدامات روسیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه باعث ایجاد واکنش‌های غیرمعقول و تشنج‌آمیز از سوی واشنگتن، لندن و ناتو خواهد شد.
وی تأکید کرد:‌ روسیه حق دارد مناسبات متعادلی را که منجر به عدم تعادل یا بی‌ثباتی آسیا و اقیانوسیه نشود را دنبال کند.
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: هیچ کشوری حق ندارد وارد مهندسی ژئوپلیتیک شود و زشت ترین، بدترین و کثیف ترین تجربه را از فضای یورو آتلانتیک به فضای آسیا و اقیانوسیه منتقل کند.

این اظهارات همزمان با سفر رئیس جمهور فدراسیون روسیه به پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی مطرح شد، سفری که با امضای توافق‌نامه راهبردی مشارکت جامع بین دو کشور همراه بود.

پیش از این، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که این ائتلاف روابط خود را با ژاپن، استرالیا و کره جنوبی تقویت خواهد کرد تا پاسخی به سفر پوتین به کره شمالی و توسعه روابط روسیه با این کشور، چین و ایران باشد.

نظر شما