شناسهٔ خبر: 67268421 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آداب بحث انتخاباتی در منزل و مهمانی

در این مطلب با توصیه‌های دو متخصص روان‌شناسی و مشاور خانواده درباره آداب و شیوه بحث انتخاباتی در منزل یا مهمانی با نزدیکان و فامیل آشنا خواهید شد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد و مردم تا حدودی با نظرات و برنامه‌های نامزد‌های این دوره آشنا شدند. در زمان مقایسه نامزد‌ها و سیاست‌های‌شان برای حل مشکلات موجود و افزایش سرعت پیشرفت کشور، معمولا بین افراد اختلاف‌نظر‌هایی به وجود می‌آید که کاملا طبیعی است.

 ممکن است یک زن و شوهر در عین داشتن تفاهم و نقاط اشتراک زیاد درباره مسائل سیاسی و اجتماعی، تفاوت فکری داشته باشند یا مثلا دیدگاه یک نفر با دیگر اعضای خانواده یا فامیل درباره معیار‌های رئیس جمهور اصلح، متفاوت باشد. این روز‌ها که تب اظهارنظر نامزد‌ها و ارائه برنامه‌های‌شان داغ است، یکی از سوالات ثابت در جمع‌های خانوادگی و فامیلی درباره این است که «شما به جمع‌بندی رسیدید که به کدام نامزد ریاست جمهوری رای بدهید؟» گاهی مطرح کردن همین سوال ساده و پاسخ‌های اطرافیان به جروبحث ختم می‌شود و دلخوری ایجاد می‌کند.

 به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام با توصیه‌های دو متخصص روان‌شناسی و مشاور خانواده درباره آداب و شیوه بحث انتخاباتی در منزل یا مهمانی با نزدیکان و فامیل آشنا خواهید شد.

۱۱ توصیه برای بحث سیاسی در جمع فامیلی
فرصت انتخابات را باید به صحنه تعامل و گفت‌وگوی موثر و تقویت مهارت ارتباط اثربخش بین اعضای خانواده و فامیل‌تان تبدیل کنید نه به تقابل و کشمکش؛ اما چطور؟

دکتر محمد ثوابی| متخصص روان‎شناسی و استاد دانشگاه - علاقه اجتماعی استعداد فطری همکاری کردن با دیگران برای رسیدن به هدف‌های شخصی و اجتماعی است. علایق اجتماعی با مشارکت در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی مثل شرکت در گروه‌ها، شرکت در انتخابات و ... تقویت می‌شود. در این خصوص ضروری است مهارت‌های اساسی به عنوان گوینده و شنونده خوب بودن در مسائل چالشی مانند انتخاب بهترین نامزد در انتخابات را بیاموزیم. روابط اجتماعی و کنار آمدن با دیگران در خانواده واجتماع، اولین تکلیفی است که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. سازگاری اجتماعی ما که بخشی از سبک زندگی ماست، بر رویکرد ما درباره تمام مشکلات زندگی تاثیر می‌گذارد. اما چطور در جمع‌های خانوادگی درباره نامزد‌ها بحث کنیم که به جدل و ناراحتی ختم نشود؟

ضرورت توجه به ۲ مهارت ارتباطی
قبل از هر چیز باید بدانید که مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی موثر برای صحبت درباره مسائل چالشی مانند انتخابات در خانواده و جمع‌های فامیلی عبارت اند از: گوینده خوب بودن و شنونده خوب بودن. اگر افرادی با این دو مهارت آشنا باشند، دیگر نیازی به عصبانیت یا این‌که برای رساندن منظورشان به دیگری از راه‌های آسیب‌زا استفاده کنند، نخواهند داشت.

این ۱۱ توصیه را جدی بگیرید
برای این که بتوانید با اعضای خانواده، بستگان و فامیل‌های‌تان ارتباط موثرتری در این دوره از انتخابات داشته باشید و بحث های‌تان به افزایش تعامل و شناخت بیشتر نامزد‌ها برای گرفتن تصمیم بهتر ختم شود، توصیه‌هایی را که در ادامه مطرح می‌شود، جدی بگیرید.

۱- با روی گشاده صحبت کنید
صحبت خود را با روی گشاده آغاز کنید. در زمان صحبت درباره نقاط قوت یا ضعف یک نامزد، عصبانی نشوید. قرار نیست حتما همه را قانع کنید که با شما هم نظر شوند. دست از چنین تلاش‌هایی بردارید.

۲- هدف اصلی‌تان انجام وظیفه اجتماعی باشد
نیت و قصد اصلی‌تان از صحبت درباره نامزد‌های ریاست جمهوری در جمع فامیلی، مشارکت و انجام وظیفه اجتماعی باشد. یکی از تکالیف هر فردی در زندگی از دیدگاه روان شناسی، مشارکت اجتماعی است. هرچند برای اثربخشی مشارکت بهتر است بسیار مطالعه و بررسی کنید تا نظرات پخته‌تری بدهید.

۳- بحث را به تقابل تبدیل نکنید
 انتخابات و فرصت صحبت درباره نامزد‌ها را به صحنه تعامل و گفت‌وگوی موثر و تقویت مهارت ارتباط اثربخش بین اعضای خانواده و بستگان تبدیل کنید نه به تقابل و کشمکش. یادمان باشد انتخابات، صحنه عزت، حماسه، رقابت و پیشرفت برای خدمت به کشور است و قرار نیست که با بحث و جدل، عامل قهر و دوری دو خانواده از یکدیگر شویم.

۴- ادب را در همه حال رعایت کنید
در بحث سیاسی با دیگر اعضای فامیل سعی کنید ادب و احترام را درگفت‌و‌گو رعایت کنید. هرچند که دیگران مخالف دیدگاه شما در زمینه انتخابات باشند، اما باید احترام بستگان را در هر حال حفظ کنید و برای نظرشان، ارزش قائل باشید.

۵- آمادگی مخالفت دیگران را داشته باشید
وقتی بحث درباره انتخابات یا یک نامزد را شروع می‌کنید، همیشه این آمادگی را داشته باشید که عده‌ای با فکر و نظر شما مخالف باشند. بپذیرید دیگران شرایط و تاریخچه‌ای متفاوت با شما دارند. پس حق دارند نظری متفاوت بانظر شما داشته باشند و نباید این مسئله باعث عصبانیت شما شود. همچنین اگر از نامزدی یا دیگر اعضای فامیل انتقاد می‌کنید، همه مسائل کاری و شخصیتی را با هم قاطی نکنید.

۶- به اختیار دیگران برای انتخاب احترام بگذارید
انتخاب یعنی داشتن اختیار و آزادی عمل درخصوص رای دادن به فرد مد نظر. پس بهتر است به جای تحمیل عقیده، اعضای فامیل را تشویق به مطالعه و بررسی دقیق‌تر کنید و خودتان هم با فکت‌های درست به شفاف‌سازی در این حوزه بپردازید. سعی نکنید به هر قیمتی شده نظر شخصی خود را تحمیل کنید یا آن‌را به صورت صددرصدی درست بدانید.

۷- تنها گوینده جمع نباشید
در جمع خانواده و فامیل، تنها شما گوینده نباشید. اجازه دهید سایر بستگان هم درخصوص دیدگاه و انتخاب خودشان صحبت کنند و از شنونده بودن دیگر اعضای خانواده سوءاستفاده نکنید. همچنین موقع صحبت دیگران وسط حرف‌های‌شان نپرید و بگذارید که نظرشان را بدون قضاوت زودهنگام از سمت شما مطرح کنند. همچنین وقتی از شخص دیگری سوال می‌کنند، شما به جای وی جواب ندهید.

۸- حرف تکراری نزنید
در چنین گفتگو‌هایی باید وقت افراد دیگر و جمع خانوادگی را در نظر بگیرید و صحبت‌های خویش را تکرار نکنید. وقتی نظرتان را درباره یک مورد گفتید، نیازی به تکرار دوباره آن نیست. اگر حرف جدیدی ندارید، برای دفاع از نماینده مد نظرتان یا انتقاد به نامزد دیگر، دنبال سفسطه و مغالطه کردن نباشید.

۹- اطلاعات اشتباه ندهید
یکی از اتفاقات رایج در جمع‌های فامیلی، بیان مسائلی است که سند قطعی ندارد. مثلا گفتن این که فرزند فلان نامزد مرتکب خطا شده یا فلان نامزد با فلان مسئله فرهنگی یا اجتماعی مخالف است، اگر رسما اعلام نشده باشد، یک کار غیراخلاقی است. همچنین شایسته نیست هنگام نقل قول کردن، چیزی از خود به آن اضافه کنیم. اگر خبر یا قضاوتی درباره کسی می‌شنوید، بدون تحقیق نپذیرید و تفکر نقادانه خود را تقویت کنید.

۱۰- در دام عبارت‌های ناپسند نیفتید
برای توجیه نظر خود در انتخاب فرد مناسب، دیگران را با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید. به خصوص در برخورد با افراد مسن و بزرگ‌تر فامیل از کلمات و عبارات مؤدبانه استفاده کنید. گفتن جملات «شما نمی‌فهمید»، «اصلا به حرف من گوش نمی‌دهد» و ... ثمره‌ای به جز افتادن در دام لجبازی ندارد. در چنین بحث‌هایی، نیت خیر یا منظور مثبت خود را با بهترین کلمات بیان کنید تا سوء برداشتی به وجود نیاید. حتی اگر با کسی اختلاف عقیده دارید، هرچند عصبانی شوید، با زبان خوشایند صحبت کنید.

۱۱- در انتقاد و تحسین کلی‌گویی نکنید
قبول نداشتن ۱۰۰ درصدی یک نامزد یا حمایت ۱۰۰ درصدی از یک نامزد عیبی ندارد، اما زمانی که قرار است در یک جمع فامیلی درباره آن صحبت کنید، کارتان را بی‌سرانجام می‌کند. مثلا گفتن: «فلانی که قطعا به درد رئیس جمهورشدن نمی‌خورد» یا «همه مشکلات با رئیس جمهور شدن آقای ایکس حل خواهد شد»، مانع یک بحث منطقی و مفید خواهد شد. اگر می‌خواهید فردی را تحسین یا از او انتقاد کنید، کلی نگویید. بهتر است دقیقا کاری را که تحسین‌برانگیز بوده یا به آن انتقاد دارید، ذکر کنید و سپس نظرات دیگران را هم بشنوید.

رایج‌ترین اشتباهات زوجین در بحث‌های سیاسی
یکی از اشتباهات بعضی زن‌و‌شوهر‌ها در زمان گفتگو درباره مسائل سیاسی، این است که به یک‌باره شروع می‌کنند به گلایه کردن از شخصیت همسر؛ از دیگر خطا‌های این حوزه گفتیم

فریبا البرز | کارشناس ارشد مشاوره خانواده- بحث درباره انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری، گاهی جایش را در خلال گفتگو‌های زن و شوهر‌ها پیدا می‌کند. در این شرایط اگر زن یا شوهری با همسرش اختلاف نظر‌هایی داشته باشد، ممکن است جروبحث‌شان بالا بگیرد و پای چالش‌های جدی را به زندگی‌شان باز کند. یک سری اشتباهات در چنین بحث‌هایی به خصوص بین زن و شوهر‌ها وجود دارد که قابل پیشگیری است وگرنه موضوع را به بیراهه می‌کشاند و حتی ممکن است باعث دلخوری یا ... شود. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

ناآشنایی زوجین با شیوه بحث کردن
وقتی دو نفر با هم ازدواج کرده‌اند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، کاملا طبیعی است که در برخی امور با یکدیگر تفاوت فکری و سلیقه‌ای داشته باشند. این تفاوت‌ها از ابعاد ساده‌ای مثل رنگ مورد علاقه تا مسائل پیچیده‌تری را می‌تواند شامل باشد. به طور کلی، این مسئله به خودی خود مشکل تولید نمی‌کند، مشکل از آن جا نشئت می‌گیرد که زوج‌ها شیوه بحث کردن درست درباره اختلاف عقیده را بلد نباشند. در چند وقت اخیر به دلیل چالش‌های سیاسی موجود در جامعه، بحث‌ها و اظهارنظر‌ها و عقاید در این باره به درون خانواده‌ها و میان زوج‌ها هم وارد شده است؛ مسئله‌ای که باعث و بانی ایجاد آن و موارد بعدش، دست هیچ‌کدام از آنها نیست، اما گاهی یکی از آنها برای اثبات درست بودن نظرش، دست به هر کاری می‌زند!

هدف از زندگی، عشق و علاقه است نه کوبیدن طرف‌مقابل
زن و شوهر‌ها برای گفتگو درباره هر موضوعی که درباره‌اش اختلاف‌نظر داشته باشند، باید بدانند که با به کارگیری مهارت‌های ساده‌ای می‌توان از تبدیل گفتگو به جروبحث و ناراحتی طرف‌مقابل جلوگیری کرد. گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم که برای چه ازدواج کرده‌ایم و یادمان می‌رود که هدف از زندگی، عشق و علاقه است نه کوبیدن طرف مقابل! توجه به همین نکته ساده در گفتگو‌هایی با محتوای سیاسی، شأن زوج‌ها را حفظ خواهد کرد.

موضوع اختلاف را به‌طور دقیق مشخص کنید
معمولا در بحث‌های سیاسی، موضوع گفتگو دقیقا معلوم نیست. به همین دلیل است که آن قدر بحث به حاشیه می‌رود که فراموش می‌کنیم حرف سر چه چیزی بوده و نتیجه می‌شود دلخوری و جوی ناآرام و متلاطم در رابطه زن و شوهری، بنابراین اگر بنا دارید درباره یک موضوع سیاسی با هم صحبت کنید، هربار یک موضوع را مشخص کنید تا بحث به بیراهه نرود.

پای ویژگی‌های شخصیتی طرف‌مقابل را وسط نکشید
یکی از اشتباهات بعضی زن‌و‌شوهر‌ها در زمان گفتگو درباره مسائل سیاسی، این است که به یک‌باره شروع می‌کنند به گلایه کردن از شخصیت همسر. مثلا به او می‌گویند: «این دفعه هم مثل همیشه، فقط داری لجبازی می‌کنی»، «درک یک مسئله ساده رو به بحران تبدیل می‌کنی» و.... بعدش هم تمام مسائلی را که از اوایل ازدواج باعث ایجاد کینه و کدورت شده، مطرح و تصور می‌کنند نباید هیچ فرصتی را برای بیان ناراحتی‌های خود از دست بدهند. در حالی که این کار، مشکلی را به مشکلات اضافه خواهد کرد! به این نکته دقت کنید کسی که روبه‌روی شما قرار گرفته، همکار یا دوست و فامیل نیست. قرار نیست بدون هیچ ملاحظه و دقتی، هرچه خواستیم به زبان بیاوریم. او همسر شماست و قرار است همیشه جانب ادب و احترام حفظ شود حتی اگر بیشترین اختلاف عقیده را داشته باشید.

خانواده همسرتان را زیر سوال نبرید
شما دو نفر با هم اختلاف عقیده دارید پس قرار نیست به خانواده‌های یکدیگر بی احترامی و توهین کنید. اعتقادات و باور‌های خانواده‌ها را نشانه نگیرید و مسخره نکنید. گفتن این جملات که تو هم دقیقا مثل پدر یا مادرت فکر می‌کنی، افکار اشتباه آنها در ذهنت رسوخ کرده و...، زندگی‌تان را با چالش مواجه خواهد کرد. این کار‌ها ابدا شما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.

نظر شما